زبون کن جنگ را در راه صلح جاودان برخیز !


زن ای خـورشید آزادی آفــاق جهان برخیز
زن ای استاره پرنور مـاه و کهکشان برخیز
زن ای هستی دورانسازموج بیکران برخیز
زن ای روشنگر چشم و چراغ کاروان برخیز
زجا بر خیز!  رزم جنبش و هنگامه بر پاکن
طنین شـــور بشکــن بشکن زنجیر  بالا کن
زکنج خانه بیرون آ ، به دانش سعی والا کن
جهان را با جهش هـای هدفمندت شناسا کن
چــومشعل دار راه پرخم و پیچ زمان بر خیز
زن ای خـــورشید آزادی آفــاق جهـان برخیز
نگر درسیر تاریخ ، نقش تاریخی  زن ها را
نمــاد رزم و آزادی ، مـــــلالی ها و زهرا را
دکتــورس اناهیتا و نــــاهیــــد  و ثــریـــا را
کـــلارا، اندیرا گاندی ، بوپا شـــا ، روزا ، را
که بکشودند ره سویی افق ها، بیکران برخیز
زن ای خـــورشید آزادی آفــــاق جهان بر خیز
تو نسل عصر کیهانی ، توهستی ساز دورانی
تو دریایی خروشانی ، تو خورشیدی بهارانی
نخستین رهنمـــــا و رهبـــــری فرزند انسانی
مگر با این همـــه بیکار وبیمــــــار و پریشانی
رها کن خویش را ازرنج و غم چون قهرمان برخیز
زن ای خــــــورشید آزادی آفاق جهان برخیــز
بیک ســــو امن آزادی وآرامـــــی ملت هــــا
دگرسو جنگ ویرانی وتخریب ی تمدن هــــا
بیک جــا روشنی کار وپیشرفت وترقی هــــا
دگر جا تیره گی فقر و جهل ورنج وذلت هــا
فرومگذار تا کاردی رسد بر استخوان برخیز
زبون کن جنگ را در راه صلح جاودان برخیز !
(عبدالوکیل کوچی )

 

 

بامداد ـ اجتماعی ـ ۱ /۱۶ ـ ۰۶۰۳

 

عــــــزم

نن مې بیا په سر هوا راځی د بزم

را یادیږی مې خواږه یاران د رزم

        کاشکی موږ سره یوځای یوځلې بیا وای        

مجلسونه وای د نثر او د نظم

که هرڅو مې ګیره سپینه شوه ملګرو

د وطن خدمت ته لا مې کلک شو عزم

چې نېشه مې دې ځوانۍ راباندې راشی

د خُمونو حوصله لرم د هضم

ستا په مینه کې پتنګ یم، لکه وم چې

د (نور) شمعې ته بلیږه زه به سوځم.

 

نور محمد غفوری/ واصل آباد ، کابل

 

بامداد ـ فرهنگی ـ ۵ /۱۶ ـ ۲۹۰۲

هموطن ای هموطن

 

بشنو ازمن هموطن ای هموطن         محـــو میگردیم زتفریق و فتن

تا به کی دربند اوهام و فریب           مایــه بگذاریم ،عقل و جان وتن

خوار و بیمقدار گشتیم درجهان         خـود برید یم از برای خود کفن

خود نمودیم خانهء خودراخراب          بر سر ویرانه ها زاغ و زغن

می زیی تا چند به گرداب فنا             شوبه دریا زین همه لای ولجن

یکدیگر را نفی میداریم از آنک        پا نهــاد یم در رکاب اهـــریمن

گر خرد همراه بودی با ما،نبود        این همه تفریق و توهین دروطن

زینت و زیب وطن اقوام بــوند          گل های رنگ برنگ زیب چمن

بوی یک گل کی دهد رنگ بهار      موج گل بایست در دشت و دمن

سال ها طی شد بری نشنیده ایم        خوش بهار تازه زآن بیت حزن.

(ف.بری )

 

بامداد ـ فرهنگی ـ ۳ /۱۶ ـ ۲۲۰۲

 

قیام در دانشگاه های هند

 

دستگیری رهبر نامور دانشجویان؛ ترسی برای هندی ها و آزادی بیان

 

برگردان : اسد محسن زاده

دهلی نو/ دبی

بروی شعارها نوشته شده بود: « به تعقیب توهمات پایان دهید!».

هند پس از مدت طولانی شاهد بزرگترین اعتراضات دانشجویی است. از چندیست که دربسیاری از شهرها ؛ دانشجویان دربرابردستگیری یکی از رهبران شان دست به تظاهرات زده اند. آنها دولت تحت رهبری حزب هندویست بی جی پی ( حزب ملی گرای بهاراتیا جاناتا ، بی جی پی ـ بامداد) را متهم می نمایند که اعتراض را خفه ؛ و دانشگاه ها را از نظر سیاسی بی اهمیت می سازد.  

پیش تر به تاریخ هفده ام جنوری فعال چپ دانشجویی « رویت ویمولا» درحیدرآباد پس ازآنکه هفته ها مورد آزار و اذیت قرارگرفته بود ، دست به خود کشی زد.

بتاریخ ۱۲ فبروری  ۲۰۱۶ دردهلی « کانهایا کمار» رهبر دانشجویان را بازداشت نمودند. ازآن روز به بعد دانشگاه ها درجوش اند. سیاستمداران اپوزیسیون ، سندیکا های کارگری  و بسیاری از استادان دانشگاهی نیز از اعتراض کننده گان جانبداری می نمایند. این رخداد باعث شگافی در جامعه شده است. درحالی که بخشی از مردم به کمار منحیث خاین ملی ناسزا می گویند ، گروه دیگری فرهنگ گفتمان درهند را درخطر می بینند. بسیاری ازنیروهای چپ به این باور اند که حکومت می خواهد با این اقدام نمونه ایی از وحشت در برابر سازمان های چپ دانشجویی ایجاد ؛ و مخالفان را بدنام سازد.

کمار رییس سندیکای دانشجویی دردانشگاه جوهر لعل نهرو دردهلی می باشد. دانشگاه جواهر لعل نهرو به خاطر آزاد اندیشی اش شهرت دارد. این دانشگاه را کنایه آمیز دولت در دولت می خوانند زیرا در محوطه دانشگاه تا امروز اندیشه های چپ انقلابی کشش داشته و دانشجویان همدیگر را     «رفیق» خطاب می نمایند. کمار۲۸ ساله را به آشوبگری متهم می نمایند که جزای آن حبس ابد می باشد. دولت در جست و جوی پنج دانش آموزدیگراست ؛ ژورنالیستان نیزمورد بازپرست قرارگرفتند. کانهایا کماردرمحفل یاد وبود سازمانش دردانشگاه جواهرلعل نهرو از افضل گوروی کشمیری که در سال ۲۰۱۳ ترسایی به جرم اینکه احتمالاً درحمله بر پارلمان درسال ۲۰۰۱ ترسایی شرکت ورزیده بود؛ به دارکشیده شد ، شرکت نموده بود. تردیدهایی درباره پیشبرد جریان دادگاه وجود دارد.

براساس این اتهام درنشست یاد شده شعارهای« ضدهندی» نیزسر داده شده بود. ممکن است که کمار حکومت بی جی پی را شدیداً انتقاد نموده ؛ ولی متحمل به نظر نمی رسد که او شعار های « ضد ملی » را سرداده باشد. ویدیویی که دراختیار رسانه ها قرار گرفت جعلی بود. 

  احتمالاً  کمارتوسط انجمن دانشجویی (آ ب ف پ) وابسته به بی جی پی به دام انداخته شده باشد . در یکی از نشست های محاکمه کانهایا کمار، استادان و دانشجویان توسط وکلای وابسته به بی جی پی درحالیکه پولیس تماشا می کرد؛ مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. این چهل نفر لت و کوب گرهرگز مورد بازجویی قرار نگرفتند، برعکس کمارتا هنوز درزندان بسر می برد. با آنکه کماراز دیوان عالی خواستاررهایی دربدل سپردن تضمین شد؛ ولی قضات عجله ای ندارند.

ناسیونالیست های هندو از دیرباز دانشگاه جواهرلعل نهرو را « منبع فعالیت های ضد ملی » دانسته ؛ و به آن منحیث مکانی برای فعالیت های منحط  فحش می دهند.

گیندیف اوجا سیاستمدار حزب بی جی پی با ادعاهایی که : روزانه ۳۰۰۰ کاندوم ، ۱۰۰۰۰ سوخته سگرت و۵۰۰ سرنج ضد بارداری را از صحن این دانشگاه جمع می نمایندِ؛ مردم را برضد این دانشگاه نامدار تحریک می نماید.

برعکس منتقدین درهراس اند که حکومت بی جی پی  در برابرمخالفان پیوسته خشن ترعمل می نماید. یوگندرا یادف یکی از فعالین جنبش می گوید : « کنهایا سمبول است ؛ و مبارزه از دانشگاه جواهرلعل نهرو پا فراترنهاده است. مساله حق ایستاده گی و آزادی بیان است. »  

سازمان امریکایی دیده بانی حقوق بشرهم هشدار داده ؛ و این حادثه را با « انگیزه سیاسی » می خواند./ روزنامه اشتاندرد ۱۵ فبروری ۲۰۱۶ ترسایی

 

بامداد ـ اجتماعی ـ ۴ /۱۶ ـ ۲۹۰۲

 

در گرامیداشت از روز بین المللی عدالت اجتماعی

 شنبه ۲۰ فبروری ۲۰۱۶

عدالت قدیمی ترین اصطلاح حقوقی است و در میان فضایل ، افضل ترین آن پنداشته می شود ، به گواهی تاریخ ، تمام ادیان ، اندیشه های اجتماعی و سیاسی و جنبش ها و قیام های که فلاح و رستگاری انسان مطمح نظر شان می باشند ، در محورعدالت و چگونگی تحقق آن شکل گرفته اند ، گویی اساس تداوم نظام کاینات برهمین اصل جاویدان استوار گردیده است و هست وبود جامعه و برقراری ثبات اجتماعی در مدار همین اصل رقم می خورد .

بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد در پیام خود به مناسبت این روز ، خواهان « تضمین توانایی دسترسی همه مردم ، بدون تبعیض به فرصت ها برای بهبود زنده گی خود و دیگران » شده  و « آینده با کرامت برای همه را مرتبط به سیاست های موثر اجتماعی ، اقتصادی و محیط زیست »  پنداشته است .

متاسفانه در طول تاریخ ، بشریت از فقدان عدالت به صورت عام و عدالت اجتماعی به صورت خاص آسیب پذیر بوده و متحمل صدمات بزرگ گردیده است و به خصوص در احوال فعلی حاکم بر جهان که نیروهای شرارت بین المللی با ولع و حرص ، جنگ افروزی نموده و با بذر دشمنی و نفاق دمار از روزگار مردم بیرون نموده اند ، مفاهیم عدالت و عدالت اجتماعی سلاخی گردیده و کفاره یی آن را مردم مستضعف از افغانستان و تا  لبنان و افریقا و ... می پردازند .

افزون بر تمام مصایب تحمیلی ، فقر و گرسنگی به مثابه مهلک ترین قاتل ، زیاد ترین قربانی را از محرمان جهان می گیرد و این حقیقت تلخ جهان غیرعادلانه ما را توضیح می دارد ( فقط یک در صد نفوس جهان ، نیم از تمام ثروت دنیا را در اختیار دارند ، « ۸۵ » تن سرمایه معادل « سه و نیم میلیارد » نفوس جهان را تصاحب نموده ، نیم جمعیت افریقا و تعداد مناطق دیگر با « درآمد » کمتر از یک و نیم دالر زنده گی می نمایند ، « ۸۰ » فیصد مردم دنیا ، درآمد کمتر از ده دالر دارند ، هشت صد میلیون انسان از آب آشامیدنی صحی محروم و از هر کودک جهان یکی آن به « قوم » فقیر جهان تعلق دارند ، البته این ارقام دامنگیر مردمان محروم کشورهای بزرگ صنعتی که مصروف جهانگشایی اند نیز می گردد ، و طور مثال در ایالات متحده امریکا از هر هفت تن ، یکی آن فقیر میباشد .

در گرامیداشت ازاین روز ، ذهن ما را  فقر گسترده ، بیکاری مدهش ، تبعیض ، مهاجران و بیجا شده گان ، پروبلم آموزش و صحت ، فساد ، غارت ، چپاول ، غضب به تفکر و عمل به خاطر سیستم های موثر اقتصادی ، عدالت ، برابری و احساس مسوولیت جمعی  وامیدارد  تا با توسعه پایدار  فرصت های عادلانه اجتماعی  زمینه سهیم گردیدن انسانان فقیر را در تصمیم گیری مساعد نماید .

 افغانستان به مثابه کشور دارایی بافت خاص اجتماعی و کثیرالقومی ، هست و بود آن به عدالت اجتماعی مرتبط می باشد ، متاسفانه در احوال جنگ خانمانسوز و سونامی دهشتبار « بنیاد گرایی اسلامی » ، آفت فقر و خلیج دهشتناک طبقاتی و بازار فساد و حاکمیت زور و زر سالاران ، هست و بود جامعه را به مخاطره  قرار گرفته و سرطان  فقر پیشگام تر از قاتلان داعش و طالب گلوی افغان محروم را خفه می نماید .

بدون شک عدالت و تحقق عدالت اجتماعی در وجود دولت ملی و مشروع که حاکمیت قانون را ملاک عمل قرار دهد و بر قوای مسلح ملی و غیر قومی و تنظیمی متکی و دارایی قوه مستقل قضایی باشد ، متصور خواهد بود . آقایانی که با تبختر و به زور و اکراه از تطبیق شریعت حرافی می نمایند ، هیچگاهی نشنیده ایم که آز آموزه های مفید دین مقدس اسلام در مورد آفت فقر صحبت نمایند ، آنانی که دین را به حجاب و ریش خلاصه می نمایند، فراموش نموده اند که از رکن سوم دین ، یا ذکات به مثابه اصل شرعی سخن بزنند . مسوولیت دولت فقرزدایی در جامعه می باشد و باید در مورد دادن ذکات به مثابه مکلفیت اقدام نماید و لااقل ازپول های علنی زرسالاران به حساب محرومان منتقل نماید . منحیث حسن ختام ، با آرزوی حضرت فرخی سیستانی همنوا می شویم که :

عدل آمد و امن آمد و رستند رعیت

 از  پنجه  گـرگـان  رباینده  غــــدار 

 

با احترام

هیات اجراییه انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

بامداد ـ اجتماعی ـ ۲ /۱۶ ـ ۲۱۰۲