یادداشت سردبیر تارنمای بامـداد
رفقا و دوستان ،
خواننده گان وهمکاران گرانقدر تارنمای بامـداد ،
درچند هفته گذشته نسبت یکسلسه معاذیر درفعالیت های تارنما سگتگی رونما گردیده و چنانکه لازم بود تارنما نتوانست نشرات نماید.
خوشبختانه که تارنما باردیگردرهمان خط اندیشه وی و مسوولیت سیاسی به فعالیت نشراتی خویش ادامه داده ، منحیث سخنگو و زبان حزب آبادی افغانستان ، وتکیه گاه نیرومند رهروان وهواداران جنبش دادخواهی کشور منحیث یک رسانه دموکراتیک و مردمی متعهد به آرمان های تجدد ، روشنگری و دادخواهی نشرات مینماید.
ازهمکاران گران ارج صمیمانه دعوت مینماییم تا به همکاری های صمیمانه خود با تارنمای شان ادامه داده ، اندیشه ها واندوخته هایشان را از اینطریق در خدمت علاقمندان قراربدهند .
رفقای ارجمند ،
کارهای زیادی هنوزدرپیشروست. امید هموندان و کارشناسان حزب ، بخصوص کمیته های ولایتی و سایرسازمانهای محلی واختصاصی حزب چون سازمانهای جوانان و زنان اندیشه ها و اندوخته های شانرا بصورت گسترده و فعال دراختیار تارنمای بامداد قرارداده و از اینطریق دستاوردهای شان در خدمت وهمراهی بامردم را همرسانی نمایند.
با درود های رفیقانه
دکتراسد محسن زاده
سردبیر تارنمای بامداد ، ارگان نشراتی حزب آبادی افغانستان
۲ جوزای ۱۴۰۰ خورشیدی
بامـداد ـ ۲/ ۲۱ـ ۲۴۰۵
استفاده ازمطالب بامداد با ذکرماخذ آزاد است.
Copyright ©bamdaad 2021
« ...حزب ما دارای تفکرترقی خواهانه ، انسان دوستانه و وطن دوستانه می باشد.
برخورد ما با قضایای ملی، منطقه وی و جهانی، برخورد سیاسی است. »
دکتر داوود راوش
راه اندازی سیمینار آموزشی مسوولین آموزش سیاسی و تبلیغ کمیته های حزبی شهر و ولایت کابل
سیمینار آموزشی مسوولین آموزش سیاسی و تبلیغ کمیته های حزبی شهر و ولایت کابل روز جمعه مورخ ۳۱ ثور سال۱۴۰۰ از طرف شعبه آموزش سیاسی و تبلیغ مرکزی حزب تحت عنوان « ضرورت ارتقای آگاهی سیاسی اعضای حزب، راه ها و وسایل »، در دفتر مرکزی حزب به اشتراک مسوولین این بخش دایر گردید.
در این سیمینار رفیق پروفیسور دکتر محمد داوود راوش رییس حزب و رفیق میرمحمد شاه رفیعی عضو دارالانشای حزب نیز اشتراک نموده بودند.
کار سیمینار با تلاوت چند آیت از قرآن عظیم الشان توسط رفیق امان الله خان منشی کمیته حزبی ولسوالی ده سبز ولایت کابل آغاز گردید.
در ابتدا رفیق محمد داوود راوش رییس حزب در مورد « نقش آموزش سیاسی در حیات سیاسی حزب آبادی افغانستان » صحبت نمود و توجه شرکت کننده گان سیمینار را به انجام وظایف در خصوص آموزش سیاسی درکمیته های حزبی جلب نمود گفت: « آموزش، آموختن و آموختاندن است. کسانی که می آموزند باید مسایل را به خوبی تحلیل و ارایه نمایند. بطورمثال: آزادی از قدیم تا امروز مورد بحث بوده که پیرامون آن ابراز نظرهای متفاوت صورت می گیرد. اما آزادی برای مبارز رهایی مطلق است از قید فقر و بیکاری واز قید تعصب. آزادی عصیان مبارز است علیه تعصب. آموزش بحث مغلق است. فهمیدن یا آموختن آسان است ولی فهماندن یا آموختاندن مشکل است. میتود فهماندن یا آموختاندن مهم است.
برای آموزش شیوه های مشخص وجود دارد که عبارتند از: داشتن خصلت خوب، داشتن آگاهی لازم و استفاده کردن ازتجارب بزرگان. آموزش دانش انسان را فزونی می بخشد. ما انسان های سازمان یافته هستیم، نظم داریم، اخلاق داریم و اهداف و آرمان های انسانی و ترقی خواهانه داریم. حزب ما دارای تفکر ترقی خواهانه و انسان دوستانه و وطن دوستانه می باشد. برخورد ما با قضایای ملی، منطقوی و جهانی، برخورد سیاسی است. در جامعه ای که در بحران فرو رفته، سیاست کردن کار دشوار است، ولی برای نجات جامعه خود برنامه علما تنظیم شده داریم که بنیاد آموزش سیاسی و فعالیت سیاسی حزب را می سازد که ما در زمینه توجه مسوولین آموزش سیاسی وتبلیغ کمیته های حزبی خود را جلب می نماییم. »
بعدا گزارش اساسی سیمینار توسط رفیق میر محمد صادق روزبه ، مسوول شعبه آموزش سیاسی و تبلیغ حزب تحت عنوان « آگاهی سیاسی، ضرورت، راه ها و وسایل » ارایه گردید که در برگیرنده وظایف انجام شده شعبات آموزش سیاسی و تبلیغ حزب، چالش ها ، پیشنهادات و وظایف اعضای حزب وکمیته های حزبی و مسوولین عرصه آموزش سیاسی و تبلیغ کمیته های حزبی می باشد.
به همین ترتیب رفیق اسد منگل معاون کمیته حزبی شهر کابل، رفیق ولی خان سهاک منشی کمیته حزبی ولسوالی سروبی ولایت کابل و رفیق عبدالواسع منشی ناحیه اول شهرکابل گزارش های کار و روش های عملی آموزش سیاسی و تبلیغ در کمیته های حزبی شان را به سیمینار ارایه کردند.
در ادامه شماری از اشتراک کننده گان سیمینار، پیشنهادات ونظریات و پرسشهای شان را در زمینه بهبود کار در عرصه آموزش سیاسی ابراز داشتند که به سوالات شان پاسخ ارایه گردید.
کار سیمینار توسط رفیق میرمحمد شاه رفیعی عضو دارالانشای حزب مورد ارزیابی قرارگرفت و کار سیمینار را مثبت ارزیابی نموده ، وظایف بعدی کمیته های حزبی و مسوولین آموزش سیاسی و تبلیغ حزب را مشخص نمود.
سیمینار که به ساعت نه و۳۰ قبل از ظهر آغاز یافته بود ساعت یک بجه بعد از ظهر خاتمه یافت.
( شعبه آموزش سیاسی وتبلیغ حزب آبادی افغانستان )
بامـداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۱ـ ۲۳۰۵
استفاده ازمطالب بامداد با ذکرماخذ آزاد است.
Copyright ©bamdaad 2021
اگاهی کمیسیون وحدت احزاب و شخصیت های ملی ، دموکرات و ترقیخواه افغانستان !
هموطنان عزیز ، دوستان گرانقدر و یاران قدیم!
امروز شنبه ۱۳ مارچ سال ۲۰۲۱ مصادف به ۲۳ حوت سال ۱۳۹۹ ، حوالی ساعت دو بجه به وقت افغانستان و ساعت ۱۰:۳۰ به وقت اروپا اجلاس مشترک هیات اجراییه « ایتلاف احزاب ، سازمان های سیاسی و شخصیت های غیرمتشکل ملی ، دموکرات و ترقیخواه افغانستان» و « کمیته تدارک حزب واحد » تحت ریاست رییس ائتلاف در شهر کابل دایر گردید .اجلاس با یک اجندای مشخص به پیش برده شد.
تصامیم اجلاس امروزی ما را به ایجاد حزب واحد سراسری یا رفتن به یک مجمع عمومی حزب واحد سراسری نزدیکتر ساخت.
در اجلاس امروز رییس کمیسیون تدارک ، معاون و منشی آن هم چنان کمیته های کاری سه گانه «اسناد ، تشکیلات و مالی » مسوول کمیته ها و معاونین و منشی ها مورد بحث قرار گرفت و به اتفاق کامل ارا به تصویب رسید.
کمیته های کاری سه گانه که حدود ۵ نفر را دربر خواهد داشت به زودی تکمیل و به کار آغار خواهد کردند .
هم چنان مجموع کمیسیون تدارک هفته یکبار دورهم گرد آمده گزارش کمیته ها و اجراات آنرا استماع خواهد کرد.
قابل یاد آوریست که مجمع عمومی حزب واحد با محوریت یک و یا چند حزب راجستر شده « کنفرانس وحدت » الی اخیر ماه حمل سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.
در اخیر اجلاس امروزی چند ایات قران مجید توسط محترم عاکفی صاحب قراات گردید به مناسبت به ابدیت پیوستن شادروان کابل خان تدبیر دعا و ابراز همدردی صورت گرفت.
اجلاس امروزی حوالی ساعت ۱۲ بجه ظهر به وقت اروپا در فضای نهایت صمیمانه به پایان رسید.
یکبار دیگر از همه احزاب ، سازمان ها و شخصیت های که تا هنوز هم دراین پروسه حضور ندارند با اشتراک شان به حزب واحد سراسری نیروی بیشتر ببخشند ، ما در حرکت منتظر شما می باشیم اما توقف نخواهیم کرد.
با عرض ادب و حرمت
سکرتریت کمیسیون وحدت
بامـداد ـ سیاسی ـ ۳/ ۲۱ـ ۱۴۰۳
استفاده ازمطالب بامداد با ذکرماخذ آزاد است.
Copyright ©bamdaad 2021
پیام تسلیت و همدردی حزب آبادی افغانستان بمناسبت درگذشت رفیق علی خاوری، صدر حزب توده ایران
رفقای عزیز!
با اندوه فراوان خبر درگذشت رفیق علی خاوری، صدرحزب توده ای ایران را بدست آوردیم .
علی خاوری منحیث شخصیت برجسته سیاسی و انقلابی تاریخ معاصر ایران، از شمار مبارزان آگاه ، پرتلاش ، مبتکر و سازمانده برازنده سیاسی درایران، منطقه و جهان ما بود . شناخت و پیوند او با رهروان جنبش چپ درافغانستان صمیمانه وعمیق بوده ، رفیق خاوری همیشه درکنار مردم و دادخواهان افغان قرارگرفته و به همین مناسبت او مورد احترام و ستایش نیروهای دادخواه و تجدد پسند افغانستان قرارداشت.
با شناخت از کار و پیکار شجاعانه حزب برادر، حزب توده ایران به نیکویی میدانیم که او قریب به هشتاد سال عمراگاهانه و پرتلاش خود را در مبارزه علیه استبداد، بی عدالتی ، استثمار و امپریالیزم وقف نموده ، برای لحظه ایی هم از آرمان های انسانی و عدالتخواهانه حزبش پا پس نکشیده ، و فراز و فرودهای حزب توده ایران و جنبش چپ ایران را شجاعانه همراهی کرده است .
از دید ما سهم و خدمات او دربازسازی تشکیلات حزب توده ایران ، راه اندازی مباحث سیاسی و ایدیولوژیک ، فعالیت های رسانه ایی ، گشایش رادیو زحمتکشان ایران ، همکاری با احزاب وسازمان های چپ ایران ، منطقه و جهان فرموش ناشدنی میباشد.
رفقای گرانقدر،
حزب آبادی افغانستان دراین اندوه بزرگ درکنار شما رفقای گرانقدر قرارداشته ، همبستگی و همدردی عمیق خود را با حزب توده ایران و نیروهای دادخواه و ترقی پسند آنکشور ابراز می کند. آنچه از رفیق خاوری به یادگار مانده است ، میراث گرانبهایی برای همه دادخواهان منطقه در مبارزه در راه صلح ، عدالت، و دموکراسی، و رهایی انسان از یوغ ستم و استبداد میباشد.
درگذشت رفیق خاوری را به همرزمان او، به ویژه کمیته مرکزی حزب برادر، حزب توده ایران، اعضا و هواداران حزب ، مردم وعدالت خواهان ایران تسلیت گفته ، یاد او را گرامی داشته و راهش را پر رهرو میخواهیم .
زنده باد دوستی میان حزب آبادی افغانستان و حزب توده ایران !
داکتر محمد داوود راوش
رییس حزب آبادی افغانستان
کابل ـ افغانستان
بمناسبت صدمین سالروزهشتم مارچ ــ روز بین المللی زنان:
٬٬ نـان و گـل هـای گـلاب ٬٬
دیپلوم انجینرعمرمحسن زاده
شعاریست از سال ۱۹۸۵میلادی که گویا همواره خواست زنان در سراسر جهان از همان آغاز جنبش دادخواهی شان بوده است . واژه ٬٬ نان ٬٬ نمادیست برای حق کار، مزد عادلانه و برابر با مردان ، چانس آموزش و تحصیل ، دسترسی به نعم مادی .
واژه ٬٬ گلاب ٬٬ استعاره ایست برای شرایط بهتر زنده گی ، حق مشارکت در تصمیمگیری های اجتماعی ، دسترسی به فرهنگ و ارزش های معنوی .
امروز که صد سال از اعلام روز هشتم مارچ بمثابه ٬٬ روز بین المللی زنان ٬٬ میگذرد ، دیده میشود که کتله وسیع زنان جهان هم از ٬٬ نان ٬٬ فاصله دارند و هم از ٬٬ گل سرخ گلاب ٬٬ . در سال ۱۹۲۱ میلادی ، زمانیکه در دومین کنفرانس زنان کمونیست در ماسکو بنا بر پیشنهاد هیات بلغاری و تقاضای زنان پیشتاز چون الکساندرا کا لنتای و دیگران بمنظور ارجگذاری به مبارزات پُرافتخار زنان پیتروگراد که پیش زمینه های فرو پاشی رژیم تزاری و پیروزی انقلاب بورژوا ــ دموکراتیک سال ۱۹۱۷ میلادی روسیه را فراهم نموده بود ، این روز بمثابه روز جهانی زن تصویب گردید ، جنبش فمینیستی ، متشکل ازجریانات بورژوایی و کارگری دارای چهره پُررنگ و نیروی پُر توانی بود .زنان سوسیالیست ایالات متحده امریکا یک دهه پیش از این روز مفکوره نامگذاری روزی را به عنوان ٬٬ روز زن ٬٬ در عمل بر آورده نموده بودند . آنها این تجربه و عمل را به به کنفرانس بین المللی زنان در کوپنهاگن ( دنمارک ) انتقال دادند که سخت مورد تایید اشترا ک کننده گان ، به ویژه شخصیت مطرح و سازمانده نهضت زنان در اروپا کلارا زتکین قرارگرفت . نخستین تجلیل از روز زن بتاریخ ۱۹ مارچ ۱۹۱۱ میلادی ، بر آمد با شکوهی بود که در آن بیش از یک ملیون زن و مرد در چهار کشور اروپایی ( سویس ، اتریش ـــ مجارستان ، المان و دنمارک ) شرکت نموده بودند . خواست های اساسی جنبش در آن سال عبارت بود از : برابری سیاسی و حقوقی زنان با مردان ، حق رآی زنان برای شرکت در انتخابات ، رهایی زنان کارگر و زحمتکش از ستم .در نتیجه مبارزه زنان حق رای در انتخابات بزودی بر آورده شد و در همین دهه در برخی از کشور های اروپایی زنان اجازه شرکت در انتخابات را یافتند . جنبش زنان در گزینش شعار*های نبرد خود در این سالهای توفانی دارای عقلانیت و رفتار انگیزه آفرین بود . در سالهای جنگ جهانی اول گرانیگاه جنبش زنان ٬٬ مساله صلح ٬٬ و جلو گیری از جنگ تباه کن امپریالیستی برای تقسیم مجدد جهان بود . سپس شعارهایی ٬٬ مزد مساوی در برابر کار مساوی ٬٬ ، ٬٬ هشت ساعت کار در روز ٬٬ ، ٬٬ بیمه های اجتماعی ٬٬ ، ٬٬ مصوونیت کاری ٬٬ ، ٬٬ تضمین حقوق کاری ٬٬ و ده ها شعار دیگر در مطابقت با خواست زمان مطرح گردیدند .
با منع احزاب سوسیال دموکراسی و کمونیستی در دوره حاکمیت نازی ها ، جنبش زنان نیز مورد تاخت و تاز قرار گرفت و تجلیل از هشتم مارچ ممنوع گردید . در فلسفه فاشیستی آنها ٬٬ زن آزاد ٬٬ وجود نداشت و زنِ الگو بایست ٬٬ کد بانو ٬٬ و ٬٬ مادر ٬٬ میبود ، ولی از آنجایی که صنایع نظامی به اسلحه نیاز داشت باید نیروی کار زنان این چرخ کشنده را نیز در حرکت نگهمیداشت .
پس از جنگ جهانی دوم در بیشترین بخش جهان روز هشتم مارچ به جشن سرور و قدر شناسی از جایگاه اجتماعی زن مبدل گردید . در کشورهای دارای دولت های اجتماعی آنهمه مطالباتی اجرا گردید که جنبش هایی زنان از دیر گاهی در کنگره ها ، گردهمایی ها ، نهاد ها و نشرات خود خواستار آنها بودند . در جهان غرب هم جنبش بورژوایی زنان در پی سنت شکنی های خود به دستآورد های چون رسیدن به حق رای دهی ،رفع وابسته گی مالی و استقلالیت در زنده گی خانواده گی خود و ... نایل گردید .
سالهای پس از جنگ همچنان سالهای فاصله گیری نهضت بورژوایی زنان از جنبش کارگری زنان بود . زنان بورژوا ، به ویژه اراده گرایان پیرو ٬٬ فلسفه اختیار ٬٬ بیشتر سرگرم عوارض و مصروف پیاده کردن حقوق صوری سیاسی گردیدند . آنها از طرح مبارزه بخاطر حقوق اقتصادی در عمل ، استقلالیت اقتصادی و بر عهده گرفتن مسوولیت اجتماعی دوری گزیدند . جنبش بورژوایی زنان حا ضر نشد تا بپذیرد که ٬٬ مساله زنان ٬٬ یک معضل اجتماعی است و تا زمانیکه منافع اکثریت جامعه تامین نگردد حل ناشدنی باقی خواهد ماند . آغازگران فکری فمینیسم بورژوایی نخست از استقلال مالی زنان بخاطر رهایی از ٬٬ زندان زناشویی ٬٬ سخن میگفتند ، اما نسل های بعدی این جریان با تبلیغ علیه مردان ، مبارزه برای برابری را به مساله ساده جنسی مبدل ساختند . مردانه کردن زنان نه آزادی زنان را ببار آورد و نه فشار بار دوش آنانرا کاهش داد . اگست بِبل یکی ار رهبران سوسیال دموکراسی المان و دوست نزدیک کلارا زتکین باری گفته بود : ٬٬ در چار چوب نظم جامعه سرمایه داری ، برابری بورژوایی زن و مرد ، بمثابه حل نهایی مساله ، تصور میشود... زنان درگیر درجنبش بورژوایی زنان ضرورت یک دگر گونی ژرف و بنیادین را درک نمی کنند . ٬٬ *
درد مندانه این گفتآورد امروز نسبت به هر وقت دیگر صدق میکند . در آستانه صدومین سالروز تجلیل از هشتم مارچ بازار فمینیسم بورژوایی گرم است . اندیشه رهایی زن به کالای مصرفی مبدل گردیده و امرزنان در چنگ سرمایه داری نیولیبرال فرو لغزیده است . از کار سیاسی و اجتماعی برای زن ، کار بالای زن ساخته شده است . فمینیسم در همه جا بازتاب می یابد ، در رسانه ها ، در متون آهنگ های آواز خوانان مشهور ، در لباس های مُدروز ، در فرآورده های صنایع مشاطه گری ، در ادبیات سیاسی ، در اعلانات ، در گردهمایی ها در پلاتفورم های مجازی ، در خدمات پخش موسیقی ، در شبکه های اتصالی و... . شگفت آور است که فمینیسم را امروز کسانی در آغوش گرفته اند که سالها با آن در جدال و تعارض بوده اند : صنایع آرایشگری ، رسانه های همسو با جریانات روز ، صنایع رامشگری ، صنایع فرهنگی و بیش از همه نخبه گان . یکی از دلایل تبدیل فمینیسم به فرآورده مورد پسند آنان کثرت سیاست های فمینیستی است که علی القاعده هویت گرایانه ، سود جویانه و شور بختانه کژروانه است . در گیر و دار این همه سیاست ها فراموش میشود که فمینیسم باید صدای زنان ز حمتکش ، زنان سیاه پوست ، زنان محروم شده از حقوق انسانی در دیکتاتوری های خود کامه ، زنان مهاجر ، قربانیان جنگ و مادرانی که فرزندان شانرا به تنهایی بزرگ مینمایند ، را بلند نماید و همواره با سکسیزم ، نژاد پرستی ، نابرابری های اجتماعی و اقتصادی سر ستیز داشته باشد .در کثرت گرایی فمینیستی شعار هایی چون ٬٬ خود مختاری ٬٬ ، ٬ اختیار خودی ٬٬ ، ٬٬ خود ارادیت ٬٬ ، ٬٬ نیرو بخشی خودی ٬٬ ، ٬٬ جسم ما از خود ماست ٬٬ ، ٬٬ امر شخصی ، امر سیاسی است ٬٬ ، ٬٬ نیروی دخترا ن ٬٬ ، ٬٬ دید مثبت در باره جسم خودی ٬٬ ، ٬٬ آینده زنانه است ٬٬ و ... به نظر میخورد . این واژه های فمینیسم بوژوایی درست همان وعده ها و وعید های سرمایه داری مصرفی است که با این ابزار میخواهد نه تنها فمینیسم را به فرآورده سود آور مبدل نماید ، بل با برجسته ساختن اصل ٬٬ مسوولیت خودی ٬٬ چار چوبی را برای فعالیت های نیو لیبرال فراهم سازد . اینکه سرمایه داری فمینیسم را قابیده است از دیده هیچ کس پنهان نیست . جامعه شناسان در سراسر جهان از آن گزارش داده اند و آنها اکنون نیز میگویند که حراج فمینیسم در جریان است . سرمایه داری و نیولیبرالیزم فمینیسم را در آغوش جادویی خود نگهمیدارد و روز تا روز محتوای سیاسی و اجتماعی آنرا نابود میکند .
در آستانه صدومین سالگرد ٬ روز بین المللی زنان ٬٬ چلنج های نوی در برابر رزمنده گان زن و مرد بخاطر رهایی زن از قید هر گونه ستم و تبعیض قراردارد که یکی از آنها مقابله با فمینیسم مورد پسند بازار سرمایه داری است ، چه پس از تامین هژمونی نیولیبرالیزم در برخی از کشورها ، چنین فمینیسمی در اعلانات پُر زرق و برق ، در سریال ها ، در فلم ها و در رسانه های غول پیکر راه یافته و همواره با بر چسپی برای ٬٬ بازار یابی فردی ٬٬ ولی با ٬٬ چهره سیاسی ٬٬ ظاهر گردیده است . این ساز و برگ ها به انبوهه ای از پرابلم ها شدید اجتماعی ، به ویژه فقر زنان در کهنسالی ، کاردراز بدون مزد زنان ، قتل زنان توسط شوهران شان ، تفاوت دستمزد با مردان و ده ها معضل دیگر توجه ندارد .
پاندومی کرونا بی عدالتی را در سراسر جهان افزایش داده است . اقشار غریب مردم از تاثیرات بحران اقلیمی رنج بسیار میکشند . هشتاد در صد آنانیکه بخاطر تغیرات اقلیمی زادگاه خود را ترک نموده اند زن هستند . بدیهی است که چنین مسایلی در پلاتفورم های انترنیتی جای ندارند ولی درعوض ، فمینیسم رادیکال در همه جا دیده میشود . بزرگترین تاثیر بر عوام پسندی فمینیسم از سوی رسانه ها اِعمال میگردد . فیسبوک ، تویتر ، انستاگرام علاقه دارند تا بحث روی برابری جنس ها در دامان آنها صورت بگیرد و آنها میدان گفتمان سیاسی باشند . اما پُرواضح است که رسانه های اجتماعی عرصه بسیار دشوار برای درونمایه های سیاسی است .
صد سال پیش مرد سالاران به زنان میگفتند که ما به شما کمک میکنیم تا زن خوب ، کدبانوی خوب و مادر خوب باشید . حالا شرکت های تجاری و صنعتی به زنان میگوید : موظبت باش ! ، جسم ات را دوست بدار ! ، خود خواهی مثبتت را حفظ کن ! ، تنفس درست را بگیر ! ، مدیتشن و ورزش کن ! ، روی اندامت کار بکن ! ، و ... . این رسانه ها به ٬٬ کاریر ٬٬ افراد توجه مینماید و پیروزی فرد را بمثابه پیروزی فمینیسم مورد تجلیل قرارمیدهند . از این روی فمینیست های فردگرا با چنین بازی های رسانه یی به پراتیک نیولیبرال کشانیده میشوند . دانشمند بریتانوی کاترین روتنبرگ در این رابطه مینویسد : ٬٬ نیولیبرالیزم اکنون تنها یک سیستم اقتصادی نیست که خصوصی سازی و کاهش مقررات را میخواهد . ما امروز با خرد گرایی نیولیبرال سر و کار داریم که از همه عرصه ها میگذرد و گفتمان پیرامون فمینیسم را سمت و سو میدهد . خرد گرایی نیو لیبرال انسان ها را به بازیگران متشبث و سود آفرین مبدل میسازد و نوع جدیدی از فردگرایی را می آفریند . در این میان فمینیسم عوام پسندانه به خرد گرایی نیولیبرال غذا میدهد و رابطه نزدیک با ٬٬ توان کاری ٬٬ و ٬٬ بهینه سازی ٬٬ شخص خود ، زنده گی خود و تنها زنده گی فردی خود دارد . ٬٬ **
بدین سان میتوان گفت که برای رسیدن به ٬٬ نان و گل های گلاب ٬٬ بایست به ادامه مبارزه بخاطر بر آورده شدن اهداف و آرمانهای جنبش زنان در سراسر جهان ، رویکرد اساسی معطوف به برگشت از فردگرایی نیولیبرالیزم به جمع گرایی اجتماعی و محتوای سیاسی و اجتماعی نبرد صد ساله زنان جهان باشد .
پانویس ها :
* به نقل از نوشته یوتا منشیک ، کتاب جستار هایی از جنبش دموکراتیک زنان ، المان ، ص ۴۵
** به نقل از فرازی از کتاب ٬٬ فمینیسم فروخته شده ـــ چگونه از جنبش سیاسی واجتماعی یک بر چسپ سود آور ساخته شد ٬٬ ، نویسنده : بیا ته هوز بیشلر . قراراست این کتاب در اواخر ما ه اپریل سال روان در ویانا ــ اتریش منتشر گردد.
بامـداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۱ـ ۰۸۰۳
استفاده ازمطالب بامداد با ذکرماخذ آزاد است.
Copyright ©bamdaad 2021