اتریش می خواهـد به اسلام چهره اروپایی بدهـد
پارلمان اتریش برای اولین بار در طول یکصد سال گذشته اصلاحاتی را در قانون خود راجع به اسلام اعمال کرده که تا حد زیادی زنده گی مسلمانان کشور را تغییر می دهد.
یکی از این اصلاحات که از سوی رهبر مسلمانان با انتقاد روبرو شده است، به منع حمایت مالی مساجد و مدارس از خارج کشور مربوط می شود. به گفته ناظران ، کشورهای عضو ایتلاف جهانی برای مبارزه با نیروهای داعش در حال اروپایی کردن اسلام بوده و سعی دارند از شهروندان خود در مقابل تهدیدات تروریسم دفاع کنند.
سال ۱۹۱۲ دولت اتریش دین اسلام را به طور رسمی پذیرفت. در آن زمان قانون حضور اسلام در کشور به تصویب رسید. امروز در قلمروی اتریش نزدیک به ۵۶۰ هزار مسلمان زنده گی می کنند که حال باید منتظر تغییرات جدید در سبک زنده گی باشند. طبق قوانین موجود مسلمانان اجازه دارند در روزهای اعیاد دینی در خانه بمانند. علاوه بر این، در بیمارستان ها و زندان ها هم مسلمانان می توانند به موعظه های امام گوش کنند. درسازمان های دولتی به مسلمانان غذای حلال داده می شود. و در کشور نیز گورستان مخصوص مسلمانان ساخته اند.
نماینده گان مجلس امامان را وادار ساخته اند که دیپلوم داخلی داشته و به زبان المانی سخن بگویند. در دانشگاه وین، گروهی تشکیل شده که به امر تربیت اساتید و ارزیابی امامان مسلمانان می پردازد.
اما یک تغییر در قانون باعث انتقادات زیادی شد. مقامات امروز مانع از ارسال کمک های نقدی به مساجد و حوزه های علمیه در خارج از کشور می شوند. زبستیان کورتس وزیر همگرایی و عضو حزب راستگرا مردم اتریش می گوید که اگر سایر کشورهای اروپایی از الگوی وین استفاده کرده بودند، اسلام به شکل اروپایی بوجود می آمد. وی می گوید: « ما قانون جدیدی برای اسلام تنظیم کرده ایم تا از یک طرف زنان و مردان مسلمان از حقوق بیشتری برخوردار شوند و از طرف دیگر مانع از انحراف مردم جامعه از قوانین عمومی شویم ».
به اعتقاد کورتس، کشورهای اسلامی می توانند از ابزارهای پولی با هدف فشار سیاسی بهره بگیرند، اما وین چنین چیزی را نمی خواهد. وزیر اتریشی همچنین گفت که با لایحه جدید قانونی در کشور، نماینده گان مجلس المان، سویس و فرانسه نیز موافق هستند.
رهبران مسلمانان نارضایتی خود را نسبت به این مساله به روشنی اعلام کردند. به اعتقاد ایشان، مجلس وین عدم اعتماد خود را به جامعه اسلامی به نمایش گذاشته و همین مساله نشان از پایین آمدن حس تسامح و تساهل در کشور دارد. ۶۰ امام ساکن اتریش که اهل ترکیه هستند، هزینه های زنده گی خود را از ترکیه دریافت می کنند. لایحه قانونی جدید که به حمایت مالی مساجد در خارج از کشور می شود، باعث دلسردی نماینده گان جامعه دینی ترکیه شده است. محمد گیورمِز مدیر امور دیانت ترکیه می گوید که لایحه قانونی جدید درباره اسلام یک اشتباه بسیار بزرگ است که اتریش را یکصد سال به عقب می کشاند.
در شورای ملی اتریش نیز این لایحه بحث و مذاکرات داغی را به دنبال داشت. نماینده گان حزب راستگرای آزادی اتریش که خاطر نشان کردند که منع ارسال کمک های مالی به مساجد در خارج از کشور اقدام چندان جدی نیست. رهبر حزب هاینس کریستیان اشتراخه می گوید: اسلام جزیی از فرهنگ اتریش نیست و باید مانع از رشد جریانات اسلامی در کشور شویم. باید از همان کودکستان جلوی آن را گرفت و مانع از ترویج «نشانه های جهاد» شویم.
تحلیل گران به یک مطالعه اجتماعی دست زدند و نتیجه این شد که ۴۳ در صد معلمین که در قبال تحصیلات دینی در مدارس پاسخگو هستند، برای آزادی اجرای قوانین شریعت و دموکراسی در کشور قیام کرده اند و تنها ۵% از دانشجویان مسلمان بر حق خود برای شرکت در عملیات گروهک داعش اصرار دارند. به اعتقاد نماینده گان حزب آزادی، کسانی که با اعمال و رفتار داعش موافق هستند، باید از شهروندی اتریش محروم شوند.
ولادیمیر شویتسِر مدیر مرکز مطالعات سیاسی احزاب از انستیتوت اروپا در روسیه ضمن گفت و گو با روزنامه « نیزاویسیمایا گازتا» می گوید: این اصلاحیه در قانون نمایانگر ظهور موجی جدید در سراسر اروپاست. به اعتقاد وی، لایحه قانونی اتریش دوپهلو است: مقامات کشور سعی دارند مسلمانان را وادار سازند که تا حد زیادی آداب و رسوم دینی خود را با شرایط کشور منطبق نمایند، اما مسلمانان با اصول خود زنده گی می کنند و عملا زبان المانی هم نمی دانند. مقامات اتریش منع حمایت مالی از مساجد از خارج کشور را تصویب کرده، اما چطور این قانون را به اجرا می گذارند. ظاهرا نماینده گان مجلس فقط موضع خود را در این رابطه عنوان کرده اند. من فکر می کنم که در هر صورت حمایت مالی از دیگر کشورها انجام می شود، اما از منابعی که تعقیب کردن آن بسیار دشوار است.
مناظره در خصوص تسامح و تساهل نسبت به مسلمانان و تهدیدات تروریستی در بریتانیا هم مشاهده می شود. نظرسنجی های انجام گرفته توسط بی بی سی نشان می دهد که تقریبا نیمی از مسلمانان اعتراف کرده ا ند که در بحث دینی تبعیض صورت می گیرد و تحمل جامعه نسبت به این مساله کمتر می شود. تقریبا ۸۰ در صد کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند از کاریکاتور پیامبر اسلام ناراحت هستند. ۲۷در صد هم کار تروریست هایی که به دفتر روزنامه چارلی اِبدو حمله کردند را تایید می کنند.
منبع: صدای روسیه
بامداد ـ اجتماعی ـ۱۵/۲ـ ۲۸۰۲
کمیسیون رسانه ای و فرهنگی شعبه تبلیغ و ترویج شورای اروپایی تشکیل جلسه داد
نخستین نشست کمیسیون رسانه ای و فرهنگی شعبه تبلیغ و ترویج شورای اروپایی حزب مردم افغانستان تحت ریاست دیپلیوم انجنیر عمر محسن زاده هموند هیات رییسه ومسوول کمیسیون بروز جمعه ۲۰ فبروری سال جاری از طریق شبکه پال بر پا گردید.
در نشست نخست رفیق داکتر حمیدالله مفید مسوول شعبه تبلیغ و ترویج شورای اروپایی گزارشی از انگیزه ایجاد کمیسیون رسانه یی و فرهنگ شعبه ارایه نموده افزود:
کار رسانه ای و فرهنگی به مثابه چشم بینا ، گوش شنوا و زبان گویای یک سازمان سیاسی دارای اهمیت ویژه است ، به این منظور کارهای لازم به انجام رسیده است ، مگر نبود یک سیستم ویژه که بتوان با استفاده ازآن دشواری ها را برشمرد و راه های حل برای آنها جستجوکرد ، نبود همآهنگی در کارهای رسانه یی میان شعبه تبلیغ و ترویج ، و سازمانهای پایانی ، موجب شده است ، تا کار های رسانشی وفرهنگی درشورای اروپایی به وجه احسن وخواستنی انجام نشود. کمیسیون پیشین رسانه یی وفرهنگی که در ترکیب آن مسوولان شعبه های تبلیغ و ترویج شورا های کشوری هموند بودند ، نسبت نداشتن دسترسی برخی از رفیق ها به انترنت ، فیسبوک ، تویتر ودیگر رسانه های جمعی به سکوت وسکون مواجه شده بود.از اینرو پیشنهاد شد، تا به منظور حل دشواری ها، با استفاده از رهنمایی و دیدگاه های رفیق ها ، کمیسیونی جدیدی که در ترکیب آن رفیق های صاحب صلاحیت وصاحب نظر هموند باشند ، ایجاد شود. به همین منظور ترکیب کمیسیون جدید به هیات رییسه شورای اروپایی پیشنهاد شد ، که طرف تایید قرارگرفت و امروز نخستین نشست آن به ریاست رفیق دیپلیوم انجنیر عمر محسن زاده هموند هیات رییسه و رییس کمیسیون راه اندازی شده است. در ادامه وی از رفیق عمرمحسن زاده رییس کمیسیون رسانه ای و فرهنگی شورای اروپایی در خواست نمود تا کارنشست را رهبری نمایند.
رفیق محسن زاده ضمن سپاس از حضور وسهمگیری رفیق ها دراین نشست ؛ دیدگاه هایش را در باره وضع موجود کار آموزشی ، تبلیغی و سیاسی درشورای اروپایی پیشکش نموده و برکاستی ها و نارسایی های اشاره و الویت های کاری را در این بخش روشن نموده، با دید دقیق و کارشناسانه وظایفی را در برابر اعضای کمیسیون قرار داد. وی در باره نیازها و دگرگونی درشیوه های کاری یاد اوری نموده:
بدون شک کارهای زیادی در شورای اروپایی به منظور تبلیغ و بیان اندیشه و برنامه حزب مردم ، رویداد های ملی و جهانی در سطح شورای اروپایی وشوراهای کشوری انجام شده است ، چاپ نخستین شماره از « سلسله نشرات تارنمای بامداد » با عنوان « زنان ، خواست ها و مبارزه » ، تکثیر وچاپ برنامه و اساسنامه حزب مردم در همه سازمانهای شورای اروپایی ، برپایی نشست ها به مناسبت روز های جهانی و ملی در شورا های کشوری ، برپایی کورس های خود آموزی در شوراهای کشوری از کارکرد های نیکوی بخش رسانش ، فرهنگ و آموزش در شورای اروپایی حزب مردم افغانستان میباشد.
تارنمای بامداد ارگان دایماً فعال رسانه ای شورای اروپایی حزب ، بصورت ابتکاری و قناعت بخش فعالیت نموده و درنتیجه تلاش های مسوولین آن به یک تارنمای با وزنه و پرخواننده درمیان رسانه های مجازی برون کشور تبدیل شده ؛ و بامداد توانسته است کارهای با اهمیت سیاسی ـ تربیتی و آموزشی را انجام دهد. کارکرد های تارنما پیوسته مورد توجه هیات رییسه قرار داشته ؛ برای همین منظورما در نشست دوم اپریل ۲۰۱۴ ترسایی فعالیت های بامداد را مورد بررسی همه جانبه قرار دادیم. هموندان هیات رییسه با اتفاق نظر از تلاش های مدیر مسوول و دست اندرکاران تارنما ستایش نموده و رضایت کامل شانرا از رشد و تکامل تارنما ابراز نمودند.
رییس کمیسیون رسانه ای در بخشی از برسی هایش گفت :
مگر با آنهم کارهای موجود به منظور افزایش سطح آگهی سیاسی هموندان شورای اروپایی و رسانش صدای حزب بسنده نمی باشد.سمینار های آموزشی ، که پایگاه اساسی پخش افکار واندیشه حزب است از مدت نزدیک به یک سال به سکوت وسکون مواجه شده است ، همکاری سازمانهای شورا های کشوری با شعبه تبلیغ و ترویج شورای اروپایی محسوس نیست ، در بخش نشرات کمبودی های زیادی وجود داشته ونیاز به تکانه های بیشتری وجود دارد. شورای نویسنده گان شورای اروپایی به مثابه پایگاه اساسی تولید اندیشه فعال نشده است ، تا هنوز از شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی چون فیسبوک و تویتر استفاده همه جانبه نمی شود، از اینرو لازم دیدیم ، تا همه مسایلی و دشواری ها درکمیسیونی متشکل از شخصیت های صاحب صلاحیت، اندیشه و اندوخته در بخش های رسانش ، فرهنگ و آموزش سیاسی مورد بررسی وکنکاش قرار بگیرد .
سپس رفیق دوکتور حبیب منگل در باره بهبود کار رسانه یی و فرهنگی در شورای اروپایی دیدگاه ونظریات شان را ارایه نموده فرمودند : کار رسانه یی وفرهنگی در شورای اروپایی باید بنا بر مقتضیات زمان سازماندهی گردید. فعال شدن در شبکه های اجتماعی چون فیسبوک وتویتر ، هماهنگی در کار نشرات تارنما ها ، ایجاد شورای نویسنده گان ، تدویر برنامه های پالتاکی ، خود آموزی در سازمانهای حزبی مانند روال سالهای پیش از پیروزی حاکمیت دولتی ، تبادل کتاب ، پرسش از مطالعه رفیق ها در کار زار جلسات گروپی ، همانگی در کار نشراتی ، در صورت امکان چاپ وتکثیر ماهنامه حقیقت زمان در اروپا از وظایفی است که باید کمیسیون رسانه یی وفرهنگی به انجام برساند.
در ادامه رفیق دکتر اسد محسن زاده سر دبیر تارنمای بامداد ارگان شورای اروپایی دیدگاه های خود را درباره رشد و بهبود امور تبلیغاتی ، اموزشی ، پژوهشی و انتشارات در شورای اروپایی بیان نموده ؛ خاطر نشان ساخت که شورای اروپایی حزب نمی تواند مجزا از دیدگاه ها و سیاست های عمومی حزب به فعالیت دراین میدان ها بپردازد . لازم است تا الویت های کاری درمیدان های یاد شده به خصوص شعارها و راهکارهای تبلیغی حزب تعین ؛ و درهماهنگی با موضعگیری های عمومی حزب در راه بیان و تحقق آن تلاش های هماهنگ و سازمان یافته صورت گیرد.
در پایان نشست رفیق عمر محسن زاده رییس کمیسیون رسانه ای وفرهنگی شورای اروپایی وظایف جدید کمیسیون را مشخص ساخت .
در پایان فیصله شد، تا کمیسیون رسانه یی وفرهنگی شعبه تبلیغ و ترویج شورای اروپایی گسترش داده شود ومعلومات همه جانبه به هموندان کمیسیون از طریق سکرتریت کمیسیون تهیه ودر اختیار رفیق ها قرار داده شود.
در کمیسیون رفیق ها : دیپلیوم انجنیر عمرمحسن زاده ، دوکتور حبیب منگل ، دکتر اسد محسن زاده ، داکتر حمیدالله مفید، انجنیر محمد عمر فیض ، عبدالوکیل کوچی و نورالدین نظامی سردبیر ویب بلاگ شورای کشوری المان حزب مردم افغانستان اشتراک ورزیده بودند.
بامداد ـ زنده گی سازمانی ـ ۱/ ۱۵ـ ۲۸۰۲
در گرامیداشت از روز بین المللی عدالت اجتماعی
ملل متحد در سال ۲۰۰۷ عیسوی بیستم فبروری را بحیث روز جهانی عدالت اجتماعی اعلام نمود. در ضرورت گرامیداشت و تبجیل از این روز کافی است گفته شود که :
در احوال جاری جهان ما بد ترین دوران نا برابری را تجربه مینماید و از جمله افغانستان بارز ترین نمونه نابرابری های اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و ... پنداشته میشود.
بدین رو قبل از هر وقت دیگر ضرورت دفاع از اصل همیشه جاویدان عدالت اجتماعی بمثابه وظیفه انسانی و افغانی ما مطرح میباشد.
عدالت اجتماعی رکن مهم تداوم حیات اجتماعی و اصل خردمندانه همزیستی انسانها است. بشر از همان آوان گذار از دوره « طلایی » اولیه با نابرابری آشنا گردیده است و این نابرابری ها به « عدالت » ، به صورت عام و با قوام یافتن جامع بشری به افاده « عدالت جتماعی» معنا و مفهوم بخشیده است.
طی هزاران سال تمام ادیان ، جنبش های اجتماعی و اندیشه های انساندوستانه بخاطر زدودن تمام اشکال نابرابری و بخاطر تحقق عدالت ، راه خویش را در تاریخ گشوده است.
از ارشادات دین مبین اسلام است که :« عدالت پیش شرط تقوا است و فقر به کفر می انجامد. »
در فرهنگ بشری از جمله ارثیه فرهنگی ما مفاهیم « داد » و « دادخواهی » از مسایل جوهری پنداشته میشود، از حضرت نظامی میخوانیم که:
مملکت ازعدل بود پایدار کار تو از عدل بگیرد قرار
متاسفانه جهان ما با سیطره جویی های قدرت های حریص و طماع بین المللی و فعالیت کارتل ها و شرکت های بزرگ به اشوب کشانیده شده است.
افزون بر جنگ ، غارت و چپاول که انجام میآبد ، کافی است که گفته شود « فقط یک فیصد مردم دنیا تا ۴۸ فیصد ثروت جهانی را در اختیار دارند» .
افغانستان عزیز ما که مقدرات تاریخی آن بدست همین قدرتها رقم میخورد و چهار دهه است که جنگ ، این زشت ترین برگه تاریخ که هستی و زنده گی مردم را تباه میسازد، بدترین دوره نا برابری ها را سپری مینماید. ۲۰ فیصد مردم کشور زیر فقر کامل قرار دارند، تا ۲۳ فیصد مردم از آب آشامیدنی و تا ۸۰ فیصد مردم از کمک های صحی و برق محروم میباشند.
بار اصلی تمام این مصایب را :
زنان، جوانان، فقرا، بیکاران، معتادان، معلولین ، معیوبین، یتیمان، بیوه ها ، بیجا شده گان و مهاجران مقیم پاکستان و ایران متقبل میشوند.
فرق طبقاتی و تبعیض اجتماعی به برکت دولت فساد و سیطره اولیگارشی مافیای جهادی – طالبی در فقدان حاکمیت قانون ، دمار از روزگار مردم بیرون کرده است.
مردم مستضعف کشور افزون بر تمام مصایب در معرض سونامی بنیادگرایی و وحشت و دهشت طالبان و شرکای آن قرار دارند.
در مقابله با تمام این مصایب و مظالم ، صحبت از عدالت اجتماعی زمان یک سرآب نخواهد بود که در افغانستان دولت مشروع ملی و عدالت محور که حاکمیت قانون را ملاک عکمل قرار داده و از ارگانهای حراست حقوق و قوه قضاییه مستقل برخوردار باشد، استقرار یابد.
تامین وحدت ملی ، ثبات اجتماعی و صلح دایمی با تحقق عدالت و تامین عدالت اجتماعی گره خورده است. بدین رو قبل از آنکه دیر شده باشد، باید در دفاع از اصل جاویدان عدالت اجتماعی قرار بگیریم و بخاطر تحقق آن تلاش نماییم.
با احترام
انجمن حقوقدانان افغان در اروپا
۲۰ فبروری ۲۰۱۵ م
بامداد ـ اجتماعی ـ۱۵/۱ـ ۲۰۰۲
پرچم مکتبی از ژورنالیزم مردمی !
به بهانه دیجیتالیزه سازی جراید تابناک خلق و پرچم
علی رستمی
کارشناس امور فرهنگی و اجتماعی حزب مردم افغانستان
درک درست افراد جامعه از روند تکامل سیاسی ،اجتماعی واقتصادی مربوط است به سطح اگاهی وآموزش تیوریکی آنها که در پروسه تاریخی شکل میکرد. این اگاهی خود جوش ویا خود بخود بوجود نمی اید، بلکه توسط نهادهای فرهنگی وآموزشی ویا افراد اگاهی که درسنت مبارزه ای انقلابی ومترقی دراجتماع آبدیده شده باشند و انرا بمثابه وظیفه رسالت تاریخی خود درقبال وطن ومردم درجامعه درک کرده هست، صورت میکرد.
جامعه به مثابه ارگانیسم تنها ازطریق فعالیت افرادی که زنده و باشعور و صاحب اراده هستند، میتواند رشد وعمل کند ؛ درحالیکه اگاهی وشعور فردی انسان ها توان ندارند تا تمام مراحل تکامل تاریخی را درمجموع درک نماید. این افراد بمثابه عنصر فعال جامعه در رشد وتکامل شعور اجتماعی ، اندوخته های اندیشه وی خو درا به افراد جامعه انتقال داده ومورد بحث همگانی قرار میدهند. به گفته کارل مارکس :« تاریخ اجتماعی انسان ها ، همیشه تاریخ تکامل فردی آنهاست » بنابرین برای تحقق این اصل ازشیوه های مختلفی ترویج وتبلیغ برای تفهیم اصول اندیشه های ناب انقلابی ومترقی و مردمی استفاده شده و به اذهان مردم میرسانند ؛ که باعث ارتقای شعور اجتماعی آنها میشود. این شیوه ها به ویژه از طریق چاپ کتاب ها ، جراید ، مجلات، اخبار ومتباقی وسایل اطلاعات جمعی صورت میگرد. این رویکردها زمینه پیوندهای ایدیالوژیکی واندیشه وی را در میان اجتماع مساعد میسازد .بربنیاد این شیوه هست که سازمآنها واحزاب سیاسی در پروسه مبارزات سیاسی و اندیشه وی خود به تشهیر ونشر اماج ها و کارکرد های خوداز طریق نشرات و خبر رسانی به ویژه روزنامه ها، جراید ، مجلات رسانه های مجازی و سایر امکانات استفاده نموده؛ وانرا به اذهان مردم انتقال میدهد .
بنابر بنیاد همین درک بود که « جریان دموکراتیک خلق افغانستان » بعد از حضور سیاسی در جامعه برای نشر مرام واهداف اندیشه وی خود جریده « خلق » را با صحافت زیبا چاپ (حمل سال ۱۳۴۵ خورشیدی ) و در جامعه پخش و بدسترس اکثریت اهالی منور کشور قرار داد که با استقبال و شتایش زیادی مردم روبرو شد. با نشر مرام حزب که با روحیه دولت وقت سازگار نه بود، این جریده به زودی و پس از نشر شماره توسط حاکمان وقت مصادر واز نشر بازماند. با آن هم مرام واهداف جریان دموکراتیک خلق افغانستان به مانند آذرخشی در کشور و در میان اقشار و گروههای مختلف جامعه بالخصوص طبقه کارگر جوان کشور که درنطفه ومراحل ابتدایی رشد وتکامل خود بود؛ و جامعه روشنفکری و منورین کشور جرقه های تازه ای از امید را به بار که باعث بیداری، حق خواهی وعدالت پسندی رنجبران وزجرکشان کشورمیشد.
با بسته شدن جریده خلق بزودی حزب در سال ۱۳۴۶ مجوز نشر جریده تابناک پرچم را گرفت که با نشر آن عصر جدیدی از ژورنالیزم مردمی استوار بر واقعیت گرایی ، مردم دوستی ، اینده نگری ، پخش و اشعه فرهنگ مردم دوستی و ترقی خواهی ، دفاع و جانبداری از اصول دموکراسی ، آزادی ، برابری و حقوق انسانی در کشور آغاز شد.
ویژه گی مهم و برازنده جریده تابناک پرچم را بازتاب خواسته های لایه های زحمتکش و ترقی پسند کشور اعم از کارگران ، دانشجویان ، دانش آموزان ، زنان ، پیشه وران و... تشکیل میداد. جریده پرچم با واقع نگری و عینیت به مشکلات بنیادی جامعه پرداخته و با زبان شرین و ادبیات گویا ریشه های فقر وستم اجتماعی در کشور را بررسی نموده ؛ و زبان ، فرهنگ سیاسی و ژورنالیزم تازه و معاصر سیاسی را اساس گذاشت. در این فرهنگ، پیوند با مردم ، روشنبینی سیاسی ، توضیح و بیان وضع ناهنجار اجتماعی ـ اقتصادی کشور و ریشه های آن، پیشکش نمودن راه های حل و چاره درد ها و مصایب بیشمار مردم ، تشویق مردم به مبارزه متشکل و اگاهانه بخاطر پیشرفت و عدالت اجتماعی ، صراحت و شجاعت انقلابی، اگاهی رسانی و تربیت سیاسی مردم و تلاش برای بسیج آنها در مبارزه سازمان یافته به خاطر پی ریزی یک نظام عادلانه اجتماعی و... جایگاه بلندی داشت .
مضامین علمی، مترقی وانقلابی که بربنیاد نیازهای جنبش وجامعه توسط رهبران وفعالین حزب آماده میشد؛ مردم را هرچه بیشتربرای کسب حقوق انسانی شان ترغیب مینمود؛ وازسوی دیگر سیاست های ارتجاعی ونا مردمی های زمامداران و « دموکراسی تاجدار » شانرا افشا می نمود.
« پرچم » بخش واشاعه اندیشه ها و دیدگاه های سودمند علمی ، ادبی ، اجتماعی و فرهنگی را سرلوحه کار خویش قرار داد. در ضمن بیان سیاست های جاری حزب با تکیه به شبکه گسترش یابنده حزب در محلات پیوسته از رخداد های مربوط به حیات سیاسی ـ اجتماعی کشور گزارش میداد.
در جریده تابناک « پرچم » ، اهداف مبارزه طبقه کارگر وهمه زحمتکشان ونیروهای ملی ودموکراتیک ، اندیشه های علمی و تیوریکی نو که سیاست های ارتجاعی دولت و استثمارجهانی را افشا مینمود ، بازتاب می یافت و با استفاده از منابع معتبر جهان تازه ترین مسایل تیوریکی وعلمی را به نشر میرساند .
« پرچم »اسلوب وشیوه های دقیق مبارزه اصولی بر شالوده اساسات تیوری علمی برای بیرون رفت ازعقب مانی تاریخی که ناشی از حاکمیت مناسبات قیودالی وخان سالاری در کشوربود را به اختیار روشنفکران واعضای حزب قرار میداد . با آنکه گروه هایی از روشنفکران و منورین کشور با افکار ،اندیشه ها و سلیقه های سیاسی متنوع مبارزه مینمودند ، با آنهم « پرچم » توانست که تا با نشر مضامین سمت دهنده ؛ تفاهم و نزدیکی روشن ضمیران کشور در مبارزه روزمره و عملی بخاطر رفع عقب مانی کشور را ایجاد ؛ و این نیرو را در دفاع از حقوق و آزادی های مردم ، دفاع از داعیه صلح و دموکراسی ، عدالت و پیشرفت اجتماعی سوق دهد.
بیاد دارم روزی که جریده پرچم از چاپخانه بیرون می برآمد دست بدست تا دانشگاه ، کارخانه و مکتب و ... نه در کابل ؛ بلکه به سایر ولایات کشور نیز رسیده به دسترس اعضای حزب ، علاقمدان ومشترکین آن قرار میگرفت؛ واز محبوبیت خاصی درمیان اگاهان سیاسی ، باسوادان و تحصیل کرده ها کشور برخوردار بود.
در گردهمایی های و تظاهرات کارگران ، دانش آموزان ، دانشجویان ، مامورین وسایر اقشار کشور در روزهای ملی وبین المللی تحت رهبری حزب دموکراتیک خلق افغانستان نیز جریده پرچم توزیع میشد. پیوند عمیق حزب و جریده پرچم با مردم و تلاش های ترقیخواهانه آنها باعث افزایش اعتبار آن شد. اثرگزاری کار سیاسی ـ تبلیغی حزب و نقش پرچم زمینه ساز اوتوریته بیشتر حزب شده و لرزه به اندام نظام استبدادی سلظنتی انداخت. این مشعل درخشان روشن گرانه مورد قهر وغضب حاکمیت ارتجاعی و نیروهای عقب گرای قرون اوسطایی قرار گرفته و آنها در پی یک دسیسه ناجوانمردانه تصمیم به توقیف و مصادره آن گرفتند. دیگر « پرچم » بمثابه ارکان محوری فعالیت های مبارزه عدالتخوهانه درجامعه شهرت یافت و اعضای این بخش حزب (پرچمی) بنام انسان های بافهم وبا دانش در میان اجتماع ازمحبوبیت توده ای برخوردار بودند.
« پرچم » منحیث مکتب وطن پرستی ، انسان دوستی و ترقی پسندی در تاریخ نهضت داد خواهی و مردمی کشور جایگاه برازنده ای را احراز مینماید. درسالهای بعدی تحلیل ها و مقالات پرچم در فعالیت های سیاسی ، آموزشی مورد بهره قرار میگرفت و درکورسهای آموزش درون حزبی به اعضای حزب تدریس میشد.
در خور یاد میدانم که در نتیجه اهمیت بزرگ کار سیاسی ـ رسانشی « پرچم » ؛ بخش های گوناگون کاری آن مورد پژوهش های اکادیمیک قرار گرفته و دوستانی تیزس های دکترا ویا اسپیرانتوری شانرا به این موضوع اختصاص داده اند . بادریغ در دو سه دهه گذشته در جو نامناسب و خصمانه تبلیغاتی امپریالیزم و ارتجاع تصورات و برداشت های نادرست و گمراه کننده در باره جنبش های انقلابی کشور و نقش رسانه های نشراتی آن پخش شده و مایه گمراهی مردم به خصوص نسل جوان کشور گردید است .
خوشبختانه در این تازه گی ها گروهی از رفقا به ابتکار بزرگ و ستایش برانگیزی دست زده و با استفاده از ابزار مدرن تخنیکی کلکسیون پرچم را کاپی « اسکن » و به ویرایش دوباره آن دست و بازو برزده اند. این رفقای ارجمند از سرمسوولیت پرچم را مال همه ترقیخواهان کشور و بخش جدایی ناپذیر جنبش مردمی و انقلابی کشور دانسته و با این خدمت بزرگ نسل های کنونی و آینده گان را با این مکتب بزرگ سیاسی و رسانه ای کشور آشنا می سازند.
« پرچم » را رفقا در سایت « پرچمداران رسالتمند » در نشانی :
نشر و آنرا در اختیار همه گذاشتند. مطالعه و خوانش داشته های جریده پرچم از یکسو کمکی به آشنایی از شرایط مبارزه ترقیخواهان دیروز کشور بوده ؛ و پرده از روی تبلیغات دروغین و تهمت زنی های ارتجاع و امپریالیزم بر نسلی از بهترین وطنپرستان کشور برمیدارد ؛ از سویی هم به مبارزین امروزی نشان میدهد که کارسیاسی ـ رسانشی در مبارزه سیاسی از ارزش سترگی برخورادر بوده و کم توجه ای به آن جفای بزرگی به حق مردم و جنبش میباشد.
تولد دوباره این جریده تابناک وستاره درخشان راه مبارزه عدالخوهانه را به همه رهروان راه مردم و سرفرازی و طن تبریک گفته ؛ به این باورم در شرایطی که نیروهای دموکرات وچپ کشور ازهم دور وپاشیده هستند ، این اقدام خواهد توانست در نزدیکی و تجمع رزمنده گان ترقیخواه کشور مانند گذشته نقش ارزنده ای را ایفا نماید.
امید این میراث گرانسنگ گذشته گان ارمغانی باشد برای نسل امروزین بخاطر نزدیکی ،همسویی ، پیریزی و تشکل یک حزب واحد در راه تحقق ارمانهای والای انسانی.
بامداد ـ اجتماعی ـ۱۵/۱ـ ۲۵۰۲
پروفیسور استاد غلام علی آیین داعیه اجل را لبیک گفت
قلبی که از تپش ماند ، نامی که جاودان شد
در کوره راه تاریخ روشنگر زمان شد
عبدالوکیل کوچی
ساعات بعد از ظهر روز یکشنبه پانزدهم فبروری سال جاری مسجد بل اشتید شهرهامبورگ آلمان عزا دار بود . قراات قرآنکریم در فضای مسجد طنین افگنده و اشتراک کننده گان مراسم فاتحه در داخل مسجد روبروی اقارب وباز مانده گان زنده یاد استاد غلام علی آیین صف کشیده بودند که اکثریت ایشان را هراتی های شریف وفرهنگ دوست کشورتشکیل میداد.
همه دلها به خاطر از دست دادن انسانی دانشمند ،عالم ،استاد ورزیده ،شخصیت فرهنگی و شناخته شده کشور پروفیسور استاد غلام علی آیین که در روز جمعه سیزده فبروری ۲۰۱۵ ترسایی در شهر کلیفورنیای امریکا داعی اجل را لبیک گفت؛ پر از اندوه بود.
بدین منا سبت برای اقارب ،باز مانده گان ودوستان استاد مرحومی عرض تسلیت گفته ؛ برای آن متوفا بهشت برین تمنا میکنم .
زنده یاد پوهاند غلام علی آیین فرزند حاجی غلام حیدر خان یکی از شخصیت های معزز ولسوالی کوهستان ولایت کاپیسا بود. مرحوم آیین از جمله اولین هایی بود که درمکتب « عزت » آموزش دیده بود.عزت یا عزت شاه نخستین فرزند امیر دلاور شاه ، شاه درواز ، عزت بنیانگذار قریه کهنه ده و تمدن با شکوه در گلبهار وکوهستان ولایت باستانی کاپیسا بود .استاد غلام علی آیین دوره های تحصیلات متوسطه وعالی خود را درموسسات علمی واکادمیک پایتخت کشور و دوره های بالاتر از آن را در خارج از کشور به اتمام رسانده بود.درجه عالی علمی پوهاند غلام علی آیین او را از استادی برسکوی رتب علمی بلند قرار داد .
خوب بیاد دارم در زمان دانش آموزی ام در دارالمعلمین کابل از طرف استادان دارالمعلمین هریک استاد گل جان واستاد بلبل شاه ، پیدا کردن معنای چند تا واژه علمی را منحیث وظیفه یا کارخانگی برای ما داده بودند. از جمله یکی هم کلمه « زیبا » یعنی زیبایی چیست ؟ به پوهاند صاحب مراجعه کردم که دروازه منزل آن همیشه بروی هموطنانش باز بود.استاد دانشمند ضمن احوال پرسی با مهربانی پرسید ومن معنای لغت زیبا را از جناب شان جویا شدم، فرمودند یکی دو هفته یی برایم مهلت بدهید. متعجب شدم ، استاد ، با فراست مرا میدانست که نوآموزم. بار دیگر با مهربانی وتبسم پرسید که چرا متحیرشدی ، من به پاسخش گفتم این چیز مشکلی نیست ، باز فرمودند که پس خودت از برداشت خود تعریف کن ببینم که زیبا چیست ، بیدرنگ گفتم « زیبا یعنی مقبول » زنده یاد بار دیگر با نوازش عالمانه فرمودند: « آن چیزی که در نطرمن وتو مقبول می افتد شاید به نظر دیگران نا مقبول باشد. آنچه اندرچشم این آید سفید - شاید اندر چشم آن آید سیاه .
پس اجازه دهید تا مفهوم اصلی ویا دست کم قابل قبول پیدا شود. دوهفته بعد به درگاهش مراجعه کردم آنگاه به کمال شفقت معنای زیبایی را چنین بیان داشتند « زیبا چیزیست روشن ، مثبت وماندگار » زنده یاد استاد آیین بمثابه یکی از چهره های شناخته شده کشور، دانشمند فرهنگی و مسایل اجتماعی بود. مردم دوستی ومردم داری از خصایل ذاتی اوبود. زنده یاد پوهاند آیین استاد ورزیده تحصیلات عالی ، والی مردم دوست ، وزیر با تدبیر وشخصیت بزرگ فرهنگی بود. مرحوم آیین بیشترین حیات پربارشان را در را ه آموزش ومطالعه ، تحقیق و پژوهش ونوشتن آثار بلند مرتبه علمی بسر رسانیده بود که ده ها اثر، صدها مضمون ومقاله علمی وارزشمند از آن به میراث مانده است بنا بر آن مرگ استاد غلام علی آیین را یک ضایعه بزرگی برای مردم افغانستان دانسته میشود . گفته میتوان مرگ علما ، دانشمندان ودوستان مردم در واقع زنده گی دوباره آنها درلابلای آثار علمی و ارزشمند آنهاست که جاودانه خواهد ماند . روحش شاد باد
بامـداد ـ فرهنگی ـ ۱/ ۱۵ /۱۶۰۲