درخواست از روسیه برای بازسازی ۱۲۴ پروژه شوروی سابق در افغانستان

 

دولت افغانستان بطور رسمی خواستار همکاری روسیه در روند بازسازی ۱۲۴ پروژه‌ ناتمام  اقتصادی از زمان شوروی سابق درافغانستان شده است.
روزنامه « ایزوستیاИзвестия   » در شماره امروز خود گزارش داد که سفارت افغانستان در روسیه موافقت مقامات مسکو با درخواست این کشور را تایید کرده است.
در گزارش آمده است که برخی از پروژه‌ های بزرگ که  با همکاری شوروی سابق  در افغانستان ساخته شدند بازسازی آن با کمک روسیه بیشتر امکان پذیر است و پوهنتون پولتخنیک در شهر کابل و تونل سالنگ  نیز از آن جمله هستند.
در بیانیه سفارت افغانستان نیز آمده است که موضوع  بازسازی این پروژه‌ها بین مقام‌ های دو کشور مورد بررسی قرار گرفته و اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حمایت خود را از افزایش جذب همکاری اقتصادی روسیه اعلام کرده است.
قبل از این نیز عبدالقیوم کوچی سفیر افغانستان با یوری سنتیورین معاون وزیر انرژی روسیه دیدار کرده  بود که در رابطه با توسعه همکاری های دوجانبه در حوزه‌ های مرتبط مذاکره کرده‌اند.
معاون وزیر انرژی روسیه در دیدار با سفیر افغانستان گفته بود که بیش از ۳۰ شرکت روسی  برای سرمایه گذاری در طرح‌ های اقتصادی در افغانستان آماده گی دارند.
با این وجود شرکت‌ های روسی نیز زمینه حضور در افغانستان را به دست می ‌آورند که با افزایش نگرانی‌ های روسیه در رابطه با حضور داعش در شمال افغانستان، دولت روسیه را بدون شک علاقمند به حضور در شمال افغانستان کرده است.

 

المان به کمک هایش به افغانستان ادامه می دهد


وزارت کمک های انکشافی المان به افغانستان وعده ۲۵۰ میلیون یورویی کمک انکشافی داده است. از این پول یک مرکز مشاوره در زمینه مهاجرت  قانونی، بازگشت و عودت به وطن نیز ایجاد می شود. روز جمعه این وزارت در برلین گفته است که از این جمله یک سوم آن برای اقدامات اصلاحاتی مانند مبارزه علیه فساد و تساوی حقوق زنان اختصاص داده شده است. به این ترتیب کمک های المان به افغانستان ثابت باقی می ماند. کمک های بیشتر از سوی وزارت خارجه صورت می گیرد. در کل المان در سال جاری از افغانستان با ۴۳۰ میلیون یورو حمایت می کند. وزارت کمک های انکشافی المان یک برنامه اشتغال مطرح نموده که درضمن سایر موارد به احداث سرک ها و مکاتب می پردازد.
گیرد مولر وزیر کمک های انکشافی المان در پایان مذاکرات حکومت در برلین گفته است که « تعلیم وتربیت، کارآموزی و اشتغال در افغانستان نیز کلیدی برای یافتن راهی در جهت یک آینده بهتر است.»
همچنان ایجاد مرکزی برای مهاجران در نظر است که در قسمت امکان مهاجرت قانونی، برگشت و یا عودت پناه جویان مشورت بدهد.
یک قسمت این کمک ها برای آب آشامیدنی کابل و مراقبت از ۳۶۰ هزار مهاجر عودت کننده از پاکستان و پروژه های کارآموزی حرفه ای در نظر گرفته شده است.

 

هند برای افغان‌های اخراجی از پاکستان خانه می ‌سازد

مانپریت ویهرا سفیر جمهوری هند درکابل در دیداری با وزیر امور شهرسازی افغانستان اعلام کرد که این کشور آماده گی دارد تا اپارتمان‌ های ارزان قمیت به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار برای پناه جویانی افغان که به اجبار از پاکستان اخراج می‌ شوند، بسازند.
سادات منصورنادری وزیر شهرسازی در این دیدار گفت: این اپارتمان‌های قرار است درهماهنگی کامل با طرح توسعه شهری وزارت شهرسازی ساخته شوند.
ماه گذشته نیز سوبارایدو کارمند ارشد وزارت خارجه هند اعلام کرده بود که هند تلاش دارد تا برای پناه جویان افغان که به کشورشان باز می‌ گردند، اپارتمان‌های ارزان ‌قیمت با قیمت مناسب بسازد.
با این وجود هند در تقابل با پاکستان تلاش دارد تا برای اسکان پناه جویان افغان که به صورت اجباری از پاکستان اخراج می شوند، ساخت این اپارتمان‌ها را آغاز کنند.
در پی تنش‌ در راوبط کابل- اسلام‌آباد دیده ‌بان سازمان حقوق بشر گزارش داد که دولت پاکستان  در روند غیرقانونی دست به اخراج اجباری پناه جویان افغان زده و در سال جاری بیش از ۶۰۰.۰۰۰ پناه جوی افغان را اخراج کرده است.
پس از حملات اخیر تروریستی در پاکستان که از سوی « جماعت‌الاحرار » شاخه انشعابی طالبان پاکستانی در این کشور صورت گرفت نیروهای امنیتی پاکستان دست به عملیات‌های گسترده‌ای برای سرکوب و بازداشت پناه جویان افغان در این کشور زده است.
هند در چند سال اخیر بیش از سه میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده است و پروژه‌های زیربنایی مانند بند سلما ، ساختمان جدید پارلمان افغانستان و بندرچابهار را تکمیل کرده است.

 

سرمایه گذاری مشترک افغانستان و المان برای ایجاد چاپخانه بزرگ

 

ریاست تصدی‌ها و شرکت‎های دولتی گفته است که با سرمایه گذاری مشترک افغانستان والمان در ایجاد چاپخانه بزرگ صکوک در کشور خبر داده است.

در این چاپخانه گذشته از زمینه سازی چاپ اسناد بهادار، بانک نوت‎های افغانی نیز در داخل کشور چاپ خواهند شد.

مسوولان ریاست تصدی ‏ها و شرکت‎ های دولتی می ‎گویند که این چاپخانه در یک بخشی از کارخانه‌  جنگلک ساخته خواهند شد.

ابراهیم شمس، رییس ریاست عمومی تصدی‌ها و شرکت‎ های دولتی، گفت: « سرمایه گذاری مشترک می کنند در این ساحه در حدود ۲۲ جریب زمین یک مطعبه جدید که با تجهیزات عصر امروز مجهز باشد تا بتوانند اسناد بهادار به چاپ برساند.»

 

ازسویی هم، مسوولان این ریاست می ‎گویند که قرار است در بخش‎ های دیگرکارخانه جنگلک زمینه‎ های بیشتر سرمایه گذاری‌ ها عامه و خصوصی فراهم خواهند شد.

اما شماری از آگاهان اقتصادی با در نظرداشت اهمیت کارخانه جنگلک از حکومت می‎ خواهند که زمینه‎ های بازسازی این کارخانه را در کشور فراهم سازد.

سید قیاس سعیدی، آگاه امور اقتصادی گفت:«  کارخانه جنگلک که دولت نمی ‎تواند آنرا بازسازی کند باید به سکتور خصوصی داده شود، اما باید بازسازی شود زیرا یک کارخانه  بزرگ تولیدی است.»

کارخانه جنگلک برگُستره ۵۵ جریب در سال‎های پیش از جنگ یکی از کارخانه‎ های بزرگ تولیدی در کشور بوده است که به هزارها فرد درآن کار می ‎کرد. هرچند گفته می‎شود که حکومت تلاش دارد این کارخانه را بازسازی کند، اما اکنون ریاست تصدی‎ ها می ‎گوید که تاسیسات دیگر در زمین این کارخانه ساخته خواهند شد.

بامداد ـ  رخداد های مهم کشور ـ ۱/ ۱۷ـ ۱۵۰۳