قرارداد ساخت سرک دره صوف - یکاولنگ به امضا رسید



  حکومت افغانستان قرارداد ساخت سرک دره صوف- یکاولنگ  را با یک شرکت چینایی به امضا رسانید. این قرارداد روز یک‌شنبه ۱۹ جدی با حضور محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، رییس بانک انکشاف آسیایی و برخی دیگر از مقام‌های حکومتی توسط محمود بلیغ  وزیر فواید عامه  و لو شین، رییس شرکت چینایی به امضا رسید. این قرارداد در سال ۲۰۱۴ ترسایی به داوطلبی داده شده بود که دو شرکت اعلام داوطلبی کردند اما به خاطر نواقص و نرخ بلند شرکت‌ها، مورد تایید قرار نگرفت.

وزیر فواید عامه گفت این‌باریک شرکت چینایی و یک  شرکت ترکی در روند داوطلبی اشتراک کردند که شرکت چینایی با تکمیل ‌کردن تمام معیارهای تدارکاتی و مصارف  ۲۰۴٫۹ میلیون دالر، با نازل ‌ترین نرخ برنده شده ‌است. آقای بلیغ  گفت با سپردن این قرارداد به شرکت چینایی، در قیمت آن حدود پنجاه میلیون دالر کاهش آمده و در آن صرفه‌ جویی شده‌ است. تام پنیلا، رییس بانک انکشاف آسیایی که از حامیان کلیدی افغانستان است این پروژه را در نقل و انتقالات داخلی ارزنده عنوان کرد و در توسعه اقتصاد افغانستان نقش آن را حیاتی خواند.  لو شین، رییس شرکت چینایی در مراسم امضای قرارداد گفت برایش جای افتخار است که در پیش‌ رفت افغانستان سهم می‌ گیرند و این قدم نخست ‌شان است، اما به هم‌ کاری ادامه خواهند داد./ اسپوتنیک

سومین توربین برق بند کجکی نصب شد

سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان گفت: سومین توربین تولید برق بر روی بند کجکی در مسیر رودخانه هیرمند  نصب شده است که با این اقدام ، ۱۸.۵ مگاوات برق وارد شبکه انرژی ولایت هلمند می شود.
وی افزود: ۳۳ میگاوات برق از بند کجکی تولید می شد که با نصب توربین سوم، ظرفیت آن به ۵۱.۵ میگاوات افزایش یافت.
بند کجکی با ظرفیت ۱۸۰۰ میلیون متر مکعب آب، روی رودخانه هیرمند احداث شده است. این رودخانه با وسعت حوزه آبریزی ۳۵۰.۰۰۰ کیلومتر مربع و با طول تقریبی ۱۱۰۰ کیلومتر، بزرگترین دریای افغانستان و طولانی ‌ترین دریای جنوب آسیا به حساب می آید.
سخنگوی وزارت انرژی و آب گفت: اکنون برق تولیدی از بند کجکی در ولایت های هلمند و قندهار مورد استفاده قرارمی گیرد.
عظیمی افزود: هزینه نصب توربین سوم را « اداره توسعه امریکا ـ USAID  » تامین کرده است.  
سخنگوی وزارت انرژی و آب همچنین گفت: کار ساخت فاز دوم بند کجکی جریان دارد و قرار است بر روی این سد سه توربین جدید نصب شود که ظرفیت تولید ۱۰۰ میگاوات برق دیگر را خواهد داشت.
به گفته وی، یک شرکت ترکی قرار است با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری، این توربین ها را نصب کند و پس از نصب توربین ها و تولید انرژی، هزینه آن  را از محل فروش برق، از شرکت توزیع برق برشنا دریافت کند.
سخنگوی وزارت انرژی و آب، گسترش ناامنی در ولایت هلمند را یکی از نگرانی های پیشرفت کار ساخت این سد دانست، اما ابراز امیدواری کرد که تا چهار سال آینده، فاز دوم بند کجکی به بهربرداری برسد.

بامداد ـ  رخداد های مهم کشور ـ ۵/ ۱۷ـ ۳۰۰۱