ارتکاب جرایم جنگی ارتش امریکا  و سی ‌آی‌ ای

 

براساس گزارش رسانه ها معتبر جهان  بازرسان دادگاه بین‌المللی  لاهه ـ هالند احتمال ارتکاب جرایم جنگی ارتش امریکا  و سی ‌آی‌ ای ـ سیا  را  در بین سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ ترسایی در افغانستان رامطرح نموده اند.

در این گزارش آمده است که نظامیان و ماموران آژانس اطلاعات مرکزی  ـ  سی ‌آی‌ ای  در جریان جنگ افغانستان برای کسب اطلاعات از برخی از بازداشت شده گان، مبادرت به شکنجه آنان کرده اند که مصداق ارتکاب جرایم جنگی است.

براساس این گزارش، دست کم در مورد ۶۱ تن از بازداشت شده گان، مدارکی حاکی از احتمال کاربرد شکنجه ، رفتار خشونت آمیز و آسیب به شخصیت آنان در داخل خاک افغانستان وجود دارد.

بازرسان  دادگاه لاهه  در گزارش خود همچنین گفته است که این احتمال وجود دارد که افراد سی ‌آی‌ ای ۲۷ نفر را هنگام بازداشت در افغانستان و زندان های مخفی در رومانیا ، لیتوانیا و پولند  در معرض « شکنجه، رفتار خشن، تجاوز جنسی و رفتار توهین آمیز علیه شخصیت آنان »  قرار داده باشند.  این بازرسان در آینده نزدیک در باره پیگیری این بارزرسی ها تصمیم می گیرند. در صورت پیگیری این دوسیه ها امکان کشانیدن متهمین به پای دادگاه و صدور حکم بازداشت آنها وجود دارد.

هیات شورای امنیت سازمان ملل با حذف نام «حکمتیار» از فهرست سیاه موافقت کرد



 هیات عالی رتبه شورای امنیت سازمان ملل  متحد پس از گفت ‌و گو با هیات مذاکره کننده حزب اسلامی ، بر سر حذف نام «حکمتیار» از فهرست سیاه توافق کردند.  به نقل از خبرگزاری آوا ،هیات عالی رتبه شورای امنیت سازمان ملل با هیات مذاکره کننده حزب اسلامی به نماینده گی امین‌کریم  و  فاروق وردک  در کابل دیدار کردند. هیات سازمان ملل پس از گفت ‌وگو با هیات مذاکره کننده حزب اسلامی اعلام کرده، که روند رفع تحریم‌ ها از این حزب از ۹ تا ۶۰ روز به طول خواهد انجامید. توافقنامه صلح بین دولت وحدت ملی و حزب اسلامی پس از ماه‌ها تلاش و گفت ‌وگو میان نماینده گان دو طرف، در هشتم میزان سال جاری از سوی رییس جمهور افغانستان و گلبدین حکمتیار به امضا رسید.  یکی از شرایط مندرج در توافقنامه اقدام فوری دولت کابل جهت رفع تحریم‌ ها از این حزب اسلامی حکمتیار است.گفته می ‌شود حذف نام حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل  متحد و بازگشت وی به عرصه سیاسی افغانستان موافقان و مخالفان سرسختی دارد. تظاهرات‌های متعددی نیز علیه بازگشت دوباره حکمتیار از سوی مردم در کابل نیز برگزار شده بود. به گزارش خبرگزاری جمهور، برخی از احزاب سیاسی و فعالان مدنی بر این باور هستند که حزب اسلامی سابقه رادیکالی دارد و مرتکب جنایات جنگی شده است و قبل از هرگونه بازگشتی به عرصه سیاسی از مردم افغانستان باید معذرت ‌خواهی کند.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نیز در واکنش  به این خواسته در مصاحبه خود با تلویزیون  شمشاد گفت: حزب اسلامی مرتکب جنایتی نشده است، بنابراین عذرخواهی هم نخواهد کرد. بسیاری از مخالفان گلبدین حکمتیار به دلیل سیاست‌های رادیکال و جنگ طلبانه وی در دهه ۹۰ هنوز هم به دیده شک به حزب اسلامی می ‌نگرند و معتقدند حزب اسلامی در چهار دهه قبل یک گروه شبه‌ نظامی افراطی بوده است. حزب اسلامی از در دوران حمله شوروی سابق افغانستان یکی از احزاب بزرگی بود که علیه روس‌ها در افغانستان جنگید و در جنگ‌های داخلی افغانستان نقش اساسی ایفا کرد./ اسپوتنیک

 

افغانستان عضو مرکز بین‌المللی انرژی قابل تجدید شد

دولت افغانستان پس از سال‌ها تلاش موفق شده است تا عضویت مرکز بین‌المللی انرژی قابل تجدید یا «ARENA»  را بدست آورد. وزارت امور خارجه با اعلام این خبر می‌ گوید که افغانستان منشور این مرکز را در سال ۲۰۰۹ به امضا رسانیده بود و پس ازهفت سال موفق شده تا به حیث یک ‌صد و پنجاه همین عضو مرکز بین‌المللی انرژی قابل تجدید شناخته شود. به گفته وزارت امور خارجه  افغانستان با کسب عضویت «ارینا»، نه تنها از مساعدت‌های تخنیکی، مشورتی و توسعه ظرفیت این مرکز برای استفاده بهینه از ظرفیت بالای انرژی قابل تجدید به ویژه انرژی آبی، آفتابی و بادی بهره‌ مند خواهد شد، بلکه انتقال تکنالوژی در توسعه انرژی قابل تجدید و سرمایه‌ گذاری در این عرصه نیز در افغانستان تسهیل و تشویق خواهد شد.

منشور مرکز بین‌المللی انرژی قابل تجدید در ۲۶ جنوری سال ۲۰۰۹ ترسایی به تصویب رسید و در حال حاضر مقر اصلی این مرکز در شهر ابوظبی امارات متحده عربی است و امانت ‌دار منشور آن وزارت خارجه المان می ‌باشد. مرکز بین‌المللی انرژی قابل تجدید کشورهای شامل در این مرکز را در دسترسی پایدار و مصوون انرژی تجدید پذیر به انواع مختلف به شمول انرژی آبی، آفتابی، بیو انرژی و انرژی بادی مورد حمایت قرار می ‌دهد تا رفاه و رشد اقتصادی پایدار و سازگار با محیط زیست در جهان تامین گردد.

بامداد ـ  رخداد های مهم کشور ـ ۵/ ۱۶ـ ۱۵۱۱