محمد اشرف غنی در جشن استقلال گفت : ما نیاز به تجدید عهد برای دفاع از آزادی خود داریم !

 امروز (پنجشنبه ۲۸ اسد) در مراسم بزرگداشت از نود و هفتمین سالروز استرداد استقلال کشور محمد اشرف غنی، رییس جمهوری پس از گذاشتن گل بر پای منار استقلال در محوطه وزارت دفاع ملی، در تالار عمومی ارگ ریاست جمهوری حضور یافته و سخنرانی کرد. رییس جمهورغنی در این مراسم گفت که افغانستان نود و هفت سال قبل از امروز آزادی کامل داخلی داشت و با تلاش شاه سابق آزادی خارجی خود را به دست آورد.
آقای غنی گفت: اما کشورهای دیگر که بعد از ۹۷ یا ۵۰ سال آزادی خود را تجلیل می کنند، آن را منحیث یک  دستآورد و به عنوان روز تاریخی تجلیل می کنند، بد بختانه ما در حالتی آزادی خود را تجلیل می کنیم که ضرورت به تجدید عهد به دفاع آزادی خود داریم.
رییس جمهورغنی تاکید کرد که افغانستان دولت مستقل است و هیچ گاهی سیاست خارجی خود را به کسی تسلیم نمی کند.


آقای غنی به داشتن روابط نیک و مستقل به اساس منافع مشترک با جامعه جهانی، کشورهای اسلامی و اکثر کشورهای منطقه و همسایه‌ اشاره و از آن به عنوان دستاوردی مهم یاد کرد.
این مراسم در حالی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد که عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی و مقامات ریاست اجرایی حضور نداشتند.
رییس جمهورغنی گفت افتخار دارد در منطقه بیشترین همسایه ها گفته اند که افغانستان با ثبات به نفع همه است.
آقای غنی خطاب به پاکستان گفت: پیام ما به پاکستان واضح است، دولت به دولت در چارچوب منافع اولیای ملی. ما از منافع اولیای ملی خود کنار رفته نمی توانیم و تنها در چارچوب منافع اولیای ملی است که ثبات آمده می تواند.
او گفت: پیام ما به پاکستان این است که به افغان ها با چشم قدر و احترام ببینند، با جبر هیچ کاری به انجام نمی رسد.
اشرف غنی در مورد نظامیان کشور گفت هیچ سیاستی جز سیاست ملی در ارتش، پولیس و امنیت ملی جا ندارد.
غنی از نیروهای امنیتی از رشادت و استقامت نیروهای نظامی کشور یاد کرده گفت که این فدا کار های نظامیان بود که جهان را وادار به کمک بیشتر در نشست وارسا کرد.
رییس جمهور بار دیگر جنگ افغانستان را یک جنگ تحمیلی خواند و افزود ۹ سازمان و گروه که از سوی سازمان ملل به عنوان سازمان تروریستی شناخته شده ‌اند برای نابودی افغانستان و جهان کار می ‌کنند.
آقای غنی گفت: جهان باید در ک کند که برای تهدید این خطرات که می تواند به جهان نیز آسیب برساند باید یک مبارزه مشترک جهانی به وجود بیاید. جنگ افغانستان جنگ داخلی نیست جنگ است که برای ما تحمیل شده است.
رییس جمهورغنی به گونه مشخص به گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش اشاره کرد و گفت نیروهای امنیتی افغانستان مخالفان مسلح‌ خود را در سراسر افغانستان سرکوب خواهد کرد.
او گفت: این فکر را نکنید که به خانه شیر بیایید و مثل روباه با شما رفتار شود.
آقای غنی برای نابودی تروریزم به انسجام همه جهان تاکید کرد و گفت جهان باید بفهمد که چه کسانی (حامی حرکات تروریستی) هستند.
او در ادامه سخنانش گفت: از تمام تحرکات کابینه که در راستای حفظ آب تلاش کرده اند و قسمی که گفته بودند که ما از آب خود مانند عزت و آبروی خود حفاظت می کنیم. این منابع آبی خود را برای ریشه کن کردن فقر به کار می اندازیم ابراز سپاس گزاری می کنم.
آقای غنی تاکید کرد که در کنار تامین امنیت، به آوردن ثبات در کشور نیز فکر می کند./ بخدی

 

افغانستان، میدان جنگ نیابتی هند و پاکستان

 

 مجله «ناتو رویو» در شماره اخیر خود مطلبی را به نقل «محمد شفیق همدهم » مشاور ارشد سابق ناتو در افغانستان منتشر کرده است.

همدهم در این مطلب به نقش کشورهای منطقه در افغانستان و وضعیت نیروهای امنیتی و نظامی این کشور پرداخته است.

ناتو رویو به نقل از مشاور سابق ناتو نوشت که نیروهای امنیتی و نظامی افغانستان با مشکلات مختلفی روبرو هستند، زیرا آنها در برابر مخالفانی در این کشور می‌ جنگند که از تجهیزات کاملی برخوردارند.

مشاور ارشد سابق ناتو در افغانستان افزود: مخالفان مسلح دولت کابل از پشتیبانی بی‌قید و شرط تروریست‌های بین‌المللی و برخی از کشورهای همسایه افغانستان برخوردار هستند.

به باور نویسنده این مطلب، افغانستان همچنان میدان جنگ نیابتی دو قدرت هسته‌ ای منطقه یعنی هند و پاکستان است.

همدم تأکید می ‌کند که مهم است تا جامعه بین‌المللی به ایستادن در کنار افغانستان ادامه دهد، ظرفیت نیروهای این کشور را بالا ببرد؛ و تا زمانی از آنها حمایت کند که بتوانند به طور مستقل مسوولیت‌های امنیتی و نظامی را در افغانستان انجام دهند.

وی تصریح کرد: پشتیبانی بین‌المللی از افغانستان نه تنها برای این کشور مفید است بلکه برای تامین منافع استراتیژیک همکاران بین‌المللی نیز مهم خواهد شد./ کوکچه

 

د افغان ځوانانوښوونځی په پوځي تم ځایو باندی بدل شوي

ماشومان دامنیتي ځواکونولخوا چې ساتنه یې وشي ،له ګواښ سره مخ کیږي

 دپوځي موخولپاره له ښوونځیوڅخه ګټنه،په جګړه ځپلو ولایتونو کې له زده کړې څخه د زرګونه ځوانانو دبې برخې کیدولامل کیږي. دشفافیت څارډلې دنوي رپوټ په خپرولوسره ویلي چې افغانستان کې دامنیتي ځواکونو، اوترهګرولخوا دپوځي موخولپاره له ښوونځیو څخه ګټنه په بی ساري ډول زیاته شوې.

افغانستان کې دماشومانو د زده کړوبهیر، نه یوازې د طالبانو بلکې دافغان امنیتي ځواکونولخوا چې ښوونځیوکې سنګرنیسي له ګواښ سره مخ کیږي.

ماشومان دامنیتي ځواکونولخوا چې ساتنه یې وشي ،له ګواښ سره مخ کیږي.

دبشري حقونو د څارسازمان موندنې ښيي طالبان ترډیره بغلان کې له ښوونځیوڅخه دپوځي اډو په توګه کاراخلي. دغه سازمان دافغانستان له حکومت په تیره امنیتي ځواکونو څخه غواړي څوپه جدي توګه دعملیاتو پرمهال دغه بهیربندکړي.

دافغانستان دبشري حقونوخپلواک کمیسیون دپوځي موخولپاره له ښوونځیو کاراخیستل جنګي جنایت بولي.
دملي دفاع وزارت سره له دې چې دجګړې پرمهال دامنیتي ځواکونولخواله ښوونځیوڅخه کار اخیستل نه ردوي، خوټینګارکوي چی دوی هڅه کړې څو د جګړې پرمهال له ملکي ادارو څخه کاروانخلي.

له زده کړوڅخه دزده کوونکودبې برخې کیدو په اړه
دبشري حقونو د څارډلې اندېښنه په داسې حال کې ده چې دمګړۍ نږدې شلوولایتونوکې سختې جګړې روانې دي اودغه جګړې ددې لامل شوې څوسلګونه ماشومان له زده کړو بې برخې شي./ اسپوتنیک

 بامداد ـ  رخداد های مهم کشور ـ ۲/ ۱۶ـ ۱۸۰۸