بیش از ۳۱۰ کشته و زخمی در تظاهرات کابل

معترضان اقلیت هزاره در کابل

 

دست کم ۳۱۰ نفر بر اثر انفجاری در تظاهرات مسالمت‌آمیز اقلیت هزاره در کابل کشته و زخمی شدند. معترضان جنبش روشنایی خواستار گذشتن مسیر انتقال خط برق ترکمنستان به کابل از منطقه هزار‌ه‌ها هستند.

به گفته سخن گوی وزارت صحت عامه  افغانستان، در پی وقوع انفجاری در تظاهرات صدها تن از اقلیت شیعی هزاره در کابل، دست کم ۸۰ نفر کشته و ۲۳۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

صدها تن از معترضان جنبش روشنایی روز شنبه ۲۳ جولای در کابل گرد آمده و خواستار گذشتن مسیر خط برق ۵۰۰ کیلوواتی ترکمنستان به کابل از منطقه خود شدند. طرفداران جنبش روشنایی با تغییر انتقال شبکه برق وارداتی ترکمنستان از بامیان به سالنگ مخالفت دارند.

برخی از وقوع سه انفجار در میان تظاهرکننده گان سخن می ‌گویند.

گروه تروریستی «  دولت اسلامی ـ داعش »  مسوولیت این اقدام را بر عهده گرفته و می‌ گوید، دو عامل انتحاری دست به این حمله زده‌اند.

به گفته وزارت امور داخله  افغانستان دست‌ کم سه تروریست انتحاری خود را در میان تظاهرکننده گان منفجر کرده‌اند. رییس جمهور افغانستان کمیته‌ ای را مسوول بررسی این حادثه مرگبار در کابل کرده است. به گفته مقامات امنیتی این حمله یکی از مرگ بارترین حوادث تروریستی پس از سرنگونی طالبان در پایتخت افغانستان به شمار می‌آید.& دویچه ویلی

 

واکنش رهبران حکومت وحدت ملی حمله امروز بالای تظاهرکننده گان در کابل

محمد اشرف غنی با نشر پیامی ضمن اظهار این مطلب که از وقوع انفجارهای امروز در میان مظاهره‌کننده‌ گان عمیقا متاثر شده‌ است، می‌ گوید که برگزاری راه ‌پیمایی مسالمت ‌آمیز حق هر شهروند افغانستان است و حکومت تمام تلاش‌ها را به خاطر تامین امنیت ‌شان به خرج می ‌دهد.

اما او در پیام اش افزوده‌است که تروریستان فرصت ‌طلب امروز در میان احتجاج ‌کننده‌ گان داخل شده و انفجارهایی را انجام دادند که منجر به کشته و زخمی ‌شدن شهروندان و نیروهای امنیتی شد.

رییس جمهورغنی به نهادها و مقام‌های امنیتی دستور داده تا از تمام امکانات برای رسیده‌ گی به زخمیان استفاده کرده و به بیمارستان‌های مجهز مانند شفاخانه امنیت ملی و سردار محمد داوودخان انتقال یافته درمان ‌شان کنند.

در همین حال عبدالله عبدالله، رییس اجرایی نیز در پیامی که در تویترش فرستاده گفته ‌است که طالبان نشان دادند به زنده‌ گی انسان‌ ها احترام نمی ‌گذارند.

او ضمن محکوم‌ کردن این حمله، گفته ‌است که ما باید در برابر این حمله و رویدادهای شبیه آن ایستاده شویم.

حدود ساعت ۲:۳۰ پس از چاشت امروز انفجاری که گفته می ‌شود ناشی از حمله انتحاری بوده اما تا هنوز به گونه دقیق مشخص نیست، اعتراض‌ کننده ‌گان را در کابل هدف قرار داد.

هزاران تن از اعضای جنبش روشنایی که به خاطر تغییر مسیر پروژه برق توتاپ از راه ولایت‌های مرکزی در منطقه دهمزنگ  طی راه‌ پیمایی گرد هم آمده بودند، هدف حمله قرار گرفتند.

بر بنیاد گزارش‌های نخستین، در این رویداد تا به حال ۳۱ تن کشته و ۱۶۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند و این آمار در حال افزایش نیز است./ خامه پرس

 

رییس جمهور افغانستان روز یکشنبه را در این کشور عزای عمومی اعلام کرد

به نقل از آسوشیتدپرس، اشرف غنی رییس جمهور افغانستان پس از حمله انتحاری در کابل پایتخت این کشور که دست‌کم ۸۰ کشته و ۲۳۱ زخمی بر جا گذاشت ، روز یکشنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

امروز تجمع اعتراض‌آمیز جنبش روشنایی در کابل که دست به تحصن زده بودند هدف انفجار قرار گرفت.

به‌ گفته شاهدان عینی میان تظاهرات کننده گان ۳ انفجار پیاپی به وقوع پیوسته که منجر به بروز تلفات زیادی شده است.

به ‌دلیل مسدود بودن مسیرها به محل تجمع معترضین، آمبولانس‌ها و نیروهای کمکی نتوانستند به‌ موقع به کمک مجروحین این رویداد برسند.

شاهدان عینی تصریح کردند شدت انفجار به‌ حدی بوده که دیواره‌های بیتونی نصب ‌شده در محل حادثه از جا کنده شده است.

ظریف: شیعه و سنی برای شکست افراط گرایی باید متحد شوند

وزیر خارجه ایران در واکنش به انفجارهای کابل خواستار اتحاد اهل سنت و شیعیان برای شکست با افراط گرایی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران  در صفحه شخصی خود در توییتر در واکنش به انفجارهای مرگبار کابل نوشت: بمب گذاری های تروریستی افغانستان نمونه دیگری ازعمق شرارت داعش است؛ شیعه و سنی هر دو قربانی هستند و باید برای شکست افراط گرایی متحد شوند.

بهرام قاسمی سخن گوی وزارت امور خارجه اقدام تروریستی عصر امروز در پایتخت افغانستان که منجر به کشته و مجروح شدن ده ها تن از شهروندان این کشور گردید را نیز شدیدا محکوم و با مردم، دولت و خانواده قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد.

وقوع سه انفجار میان تظاهرات ‌کننده گان جنبش روشنایی در میدان دهمزنگ کابل حداقل ۸۰ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

بامداد ـ رخداد های مهم کشور ـ ۴/ ۱۶ـ ۲۳۰۷