اعلامیه حزب آبادی افغانستان

در تقبیح کشتار بی رحمانه هموطنان ما در منطقه مرزی کلگان سراوان ـ ایران

 

با اندوه فراوان اطلاع حاصل نمودیم که دراثر تیراندازی نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران در منطقه کلگان سراوان ولایت سیستان - بلوچستان بروز یکشنبه ۲۲ میزان ۱۴۰۳ خورشیدی حدود ۲۶۰ تن ازهموطنان ما به شکل بی ‌رحمانه‌ به قتل رسیده و بیش از۶۰ تن دیگر به شدت زخمی شده اند. چنانکه از گزارش‌های منتشرشده برمی آید دراین جنایت هولناک بخش وسیع ازکشته شده‌ گان را جوانان و نوجوانانِ افغان تشکیل می‌ دهند که بنا برشرایط ناگوار اقتصادی و اجتماعی وطن را ترک نموده برای پیدا نمودن کار و تامین معیشت به جمهوری اسلامی ایران پناه برده بودند.

این بار نخست نیست که ما با چنین برخورد خشن و ظالمانه مقامات امنیتی ایران دربرابر پناهجویان افغان روبرو میشویم . طی چند دهه اخیرجهانیان شاهد نمونه های بیشماری از لت و کوب ، حبس ، شکنجه ، بیداد ، به آتش کشیدن و کشتار پناهجویان افغان درجمهوری اسلامی ایران بوده اند.

ما درحالیکه اعتراض شدید خود را دربرابر این نوع برخوردهای ضدانسانی ابراز میداریم ، از مقامات مسوول جمهوری اسلامی ایران تقاضا مینماییم تا با احترام و پابندی به روحیه حسن همجمواری و پیوندهای عمیق دینی و تاریخی ، احترام به ارزش های اعلامیه جهانی حقوق بشر و تعهدات سپاریده شده در برابرمهاجرین مسوولین این حادثه المناک را مورد ماخذه قرارداده و در آینده از تکرارچنین اقدامات ظالمانه جلوگیری نمایند.

ما از وضع ناگواراقتصادی واجتماعی که درنتیجه فرمانروایی سرمایه داران ، شرایط جنگ با امریکا و اسراییل و تعذیرات ظالمانه کشورهای امپریالیستی بر مردم زحمتکش و مسلمان ایران تحمیل شده است آگاه هستیم . ولی این شرایط هیچگاه کشتار ظالمانه پناهجوی افغان را نمی تواند توجیه نماید. این جنایت آشکار نباید با سکوت سهمگین و شرم‌آور بدرقه گردد.

هموطنان زحمتکش !

حزب آبادی افغانستان نسبت این رخداد غم ‌انگیز به خانواده های سوگوار و کافه مردم شرافتمند افغانستان مراتب همدردی و تسلیت خود را پیشکش نموده ، روح شهدای این فاجعه را شاد و قریب رحمت حق میخواهد .

ما برای مجروحان این حادثه آرزوی صحت یابی می نماییم.

در این لحظات غم و اندوه یکبار دیگر توجه بشریت مترقی و دادخواه ، دولت های مردمی و نهاد های بین المللی را به مساله مهاجرینی که در نتیجه جنگ ، سلطه استعمار، غارت منابع طبیعی ، تخریب محیط زیست توسط انحصارات ستمگرامپریالیستی و سایرعوامل مجبور به ترک خانه و کاشانه شان میشوند جلب مینماییم. امروز اتحادیه اروپا با کشیدن دیوارهای آهنین بدور این اتحادیه ، برنامه های برگشت اجباری پناهجویان ازجمله پناهجویان افغان و سوری را رویدست گرفته است. این برنامه ها درضدیت آشکاربا تعهدات این کشورها به مندرجات اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون های سازمان ملل متحد در باره پناهجویان میباشد.

مهاجرت یک حق انسانیست، حقوق همه پناهجویان باید درمطابقت با قوانین پذیرفته شده بین المللی بدون تبعیض رعایت گردد.

حزب آبادی افغانستان

۲۷ میزان  ۱۴۰۳ خورشیدی

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۴ـ ‍۱۷۱۰

 

Copyright ©bamdaad 2024