چـرایی نبـرد کـورسـک

 

 احمد شاهین

جهان امروزی در گیربحران های متعدد ومتکثر با شتاب تکنولوژی گونه است.چنين پدیدار بقولی سایه بحران چنان برسرعت تحولات افزوده که پهنه ای بین المللی بویژه محوریت اورآسیا را آشفته ساخته است.

درچنین فضای آشفته ی جدید، در ۶ اگست سال در جریان ترسایی اوکرایین به منطقه کورسک روسیه حمله کرد وتا ژرفای هژده کیلومتر در خاک آن کشورپیشرفت .درظاهر  «اين دستآوردی»

 شوکه کننده بود که توانایی دفاعی و اطلاعاتی روسیه را زیر سوال برد، بویژه اینکه اوکرایین در جبهه های لوهانسک و دونتسک ساحاتی را از دست میداد و متحمل تلفات سنگینی نیز می ‌گردید.

همراه با ره آورد دراماتیک یاد شده، غرب با استفاده از زمینه رفلکس سنتی سیاست خارجی اش در جهت « روس خصومتی  » بر طبل شادی کوبید و با بزرگ نمایی این رویداد به تسخیر اذهان ساده لوحانه عامه غرب پرداخت.

اما در زیر پوست این رخداد!

غرب جمعی:

- خطوط سایر جبهه های روسیه در دنباس را  میخواهد ناتوان و باریک سازد .

- به اردوی خسته‌ و افسرده در حالی شکست اوکرایین روحیه و مورال تازه می ‌بخشد، تا دراین آوردگاه به مقاومت امید واردکننده بپردازد.

- درمذاکرات برای چانه زنی کارتی در آستین داشته باشد تا از آن برای امتیازگیری بهره گیرد.

- به دموکرات های بی حال و در حال زوال عقل در انتخابات فرارو از این « دستآورد » که به یمن سلاح های آمریکا و متحدینش حاصل گردیده، جان تازه می ‌بخشد.

- جنگ را بداخل خاک روسیه بکشاند تا از اردوی نیرومند روسیه ابهت زدایی نماید .

- و با توجه به حضورنظامی ناتو در پیرامون روسیه، این کشور را در تنگنای جیوپولیتکی قرار دهد.

روسیه:

- از تجاوز اوکرایین به کورسک در جهت درستی دلایل و توجیه عملیات ویژه سود میبرد، بدین معنا که هرگاه عملیات ویژه نظامی به مثابه‌ رویکرد پیش گیرانه صورت نمیگرفت ، ناتو در راس امریکا که از اوکرایین اسراییل متجاوز دیگری ساخته است، با بهره ‌گیری استعاره یی  تاریخی ازجنگ شش روزه اعراب  واسراییل در سال ۱۹۶۷ م ،ا وکرایین به پشتیبانی ناتو به خاک روسیه  غافلگیرانه تجاوز مینمود.

- روسیه دلایل ومنطق عملیات ویژه را در راستای روند تبلیغاتی بگونه یی محکم وقایع کننده  وارد  اذهان عامه می نماید.

- با توجه به روانشناختی ملت روسیه، بسیج و حمایت از پوتین نیرومندتر میگردد ،زیرا روسها رهبر مقتدر را دوست دارند و به تجاوز با همه امکانات پاسخ محکم میدهند.

- درجغرافیایی تبلیغاتی، روسیه تعریف این نبرد را وارد دایره معنادار تقابل نظامی روسیه وناتو ساخته است.اکنون این واژه درادبیات سیاسی این کشور پهنا و مفهوم جنگ جهانی را تداعی مینماید. حضور اجیران پولندی ، استونیایی ،رومانی، فرانسوی ...درکو رسک به درستی دلایل و توجیه عملیات ویژه نظامی به عنوان مدارک نیز می افزاید.

- به بهانه تجاوز اوکرایین - ناتو به کورسک، روسیه دایره عملیات ویژه را پهنای بیشتر داده که درحملات پسین آن کشور به  کیف، خارکوف و لویف نمودار گردیده است. نمود مشت کوبنده یی نظامی روسیه در زمین اوکرایین غرب جمعی را در هاله ‌ای ازهراس فروبرده است که بی تردید در انتخابات پیشروی امریکا وهمچنان انتخابات کشورهای اروپایی این بذر به بار خواهد نشست.

- حالت کنونی کورسک که‌ تلفات سنگین جانب اوکرایین- ناتو تا این نگارش به حدود سیزده هزار نفر رسیده است، نشانه از آن دارد که شاید تله ای توسط استراتیژیست نبرد، والری گراسیموف لوی درستیز قوای مسلح روسیه پهن شده باشد.

این گمانه زمانی قوت گرفت که روسیه درنبردکورسک به تاکتیک جنگی دفاعی و پیشروی خزنده متوسل شده ، ولی در سایر جبهه ها از جمله  لوهانسک و دونتسک بگونه‌ یی سریع به پیشروی درخطوط دشمن می پردازد و هر روز شهرک ها،روستا ها ومناطق و شهرهای استراتیژیک را تسخیرمی کند. تا این دم قوای روسیه تا نزدیکی شهرحیاتی و استراتیژیک پوکروفسک رسیده ، که با تسلط به ‌آنشهر، جبهه شرق اوکرایین - ناتو ازهم فرومی پاشد.

روسیه از آغازین عملیات ویژه روند تجهیز و اصلاح ساختاری و کادری قوای مسلح اش را با استفاده از تجربه اين جنگ آغازیده است. گزینش اندری بلوسوف که مهارت و دانش انباشته در حوزه توسعه‌ یی مدرن دارد، به عنوان وزیر دفاع آن کشور، این پروسه را به گونه‌ ای روشمندانه سامان می بخشد.

 نکته‌ پایانی:    

با این گزاره که« در حوزه حکمرانی چه مستقیم چه غیر مستقیم، اندیشه ها جامعه را هدايت می کند. »

مسلماْ که هیچ شیوه، عمل، راهکار و رویکرد هایی جدید که در امتداد هم استند، در هرحوزه زیست بشری بدون تحول فکری قابليت پیاده سازی نمی یابد.

دولت فدراسیون روسیه به رهبری پوتین و احزاب توانا و قدرتمندی در حمایت از حکمرانی امروزی آن کشور ، در عرصه های مختلف از این گزاره به گونه معنادار استفاده  میکنند. کمااینکه رشد اقتصادی روسیه با شاخص ۳/۶ به پشتوانه ای مطمین عملیات  ویژه و روند توسعه آن کشور تبدیل گردیده است .

نکته اینکه درگیری نظامی روسیه با اوکرایین- ناتو  باد را در درفش اور آسیا و فراتر از آن با پیام  نظم نوین جهانی به وزیدن آورده اس

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۳/ ۲۴ـ ‍۱۶۰۹ 

Copyright ©bamdaad 2024