هانس گیورگ هیرمن

نامزد مورد نظر باید راست‌گرا باشد، از ماهیت سرمایه ‌داری مالی شناخت کافی داشته باشد و با راست‌های افراطی حزب تجمع ملی (RN) که با فراکسیون قوی خود درمجلس ملی طی روزهای اخیر رییس‌ جمهور را تحت فشار قرار داده بودند، سازگاری داشته باشد. پس از دو ماه بدون دولت منتخب، امانویل ماکرون در روز پنجشنبه، در نهایت، میشل بارنی، متخصص امور تجاری، کمشنر سابق اتحادیه اروپا و میانجی ‌گر برگزیت را به‌عنوان نخست ‌وزیر معرفی کرد. مارین لوپن و یارانش، که به ‌وضوح راضی به نظر می ‌رسیدند، بعد ازظهر اعلام کردند که مانع ‌تراشی نخواهند کرد و با طرح فوری رای عدم اعتماد، این نامزدی را متوقف نخواهند کرد. این سیاستمدار ۷۳ ساله تنها روز گذشته در فهرست طولانی نامزدهای احتمالی برای پست نخست ‌وزیری ظاهر شده بود. پیش ‌تر، به گزارش رسانه‌های پاریسی، ماکرون با لوپن تلفونی گفت ‌وگو کرده بود.
با این حال، بحران دولتی که از هفته‌ها پیش شعله‌ ور شده، هنوز پایان نیافته است. نه تنها ایتلاف چپ «جبهه جدید مردمی ـ NFP » ، بلکه بخشی از راست میانه و همچنین طرفداران لوپن، در کمپاین‌ های موفقیت ‌آمیز انتخاباتی خود خواستار لغو اصلاحات بازنشستگی ماکرون شده بودند و این خواسته کلیدی، دولت ایتلافی ماکرون را از قدرت ساقط کرد، در حالی که این موضوع اصلی در معرفی نخست‌ وزیر بود، که ماکرون بارها آن را به تعویق انداخته بود و بعید است بارنی بتواند در برابر این خواسته تسلیم شود. به ‌جای آنکه به برنده واضح انتخابات، NFP، اجازه دهد تا به ‌طور سنتی نخستین حق انتخاب نخست ‌وزیر را داشته باشد، رییس ‌جمهور خود را به‌عنوان مدیر تشریفاتی بازی‌های المپیک تابستانی معرفی کرد و آتش ‌بس سیاسی اعلام نمود. به ‌جای آنکه سپس به تشکیل دولت بپردازد، به‌عنوان نوعی فروشنده تسلیحات ملی به صربستان سفر کرد و ۱۲ جنگنده رافال را به قیمت سه میلیارد یورو به فروش رساند.
نزدیکی به جناح سیاسی راست افراطی از این منظر نیز قابل درک است: به ‌گفته لوس گراس، دانشمند علوم سیاسی و سیاستمدار میانه‌ رو پاریسی که در روز چهارشنبه در شبکه Franceinfo صحبت می ‌کرد، ماکرون « کاملاً از نقش خود که قانون اساسی فرانسه دراین وضعیت برای او تعیین کرده بود، خارج شده است»: یعنی «باید لوسی کاستس، نامزد پیروز چپ NFP، را به‌عنوان نخست ‌وزیر معرفی می ‌کرد و سپس به پارلمان اجازه می ‌داد تا راه‌ حلی برای تشکیل دولت پیدا کند  .»
درحالی ‌که حزب راست RN و مارین لوپن روز پنجشنبه اعلام کردند که به‌ طور آرامی منتظر سخنرانی بارنی درباره برنامه دولت تحت رهبری او خواهند بود، از جناح چپ انتقادهای تند و قابل انتظار مطرح شد. ژان لوک ملانشون، یکی از بانیان جبهه مردمی، اظهار داشت:

« انتخابات دزدیده شده است».

الیویه فور، شریک ایتلافی او از حزب سوسیالیست، افزود:

«ما نخست ‌وزیری داریم که حزب او در انتخابات ۷ جولای در رتبه چهارم قرار گرفت». در واقع، حزب جمهوری ‌خواهان بارنی تنها ۷.۲۵ درصد آرا و ۴۶ کرسی به ‌دست آورد. بنابراین، مرد منتخب ماکرون کار سختی خواهد داشت ، رییس ‌جمهور او را در نهایت به لطف حمایت راست افراطی از حزب RN  معرفی کرد؛ حزبی که با ۱۴۳ کرسی از ۵۷۷ کرسی، یک اقلیت مسدودکننده در پارلمان دارد. بزرگ ‌ترین فراکسیون متعلق به NFP با ۱۹۳ نماینده است.

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۴ـ ‍۰۶۰۹ 

Copyright ©bamdaad 2024