میانجی ‌گری چین برای صلح در خاورمیانه با کمک فلسطینی‌ ها



یانگ شنگ ـ  گلوبال تایمز


چین در بحبوحه ناآرامی های جهان، بار دیگر سهم قابل توجهی در برقراری صلح و ثبات ایفا کرد. روز سه شنبه، ۱۴ گروه فلسطینی از جمله فتح و حماس با حمایت کلیدی چین، به اعلامیه تاریخی برای آشتی ملی در پکن دست یافتند. کارشناسان می گویند این اقدام یکی از گام های کلیدی برای مردم فلسطین برای دستیابی به هدف تاسیس کشور و تحقق صلح دیرینه میان فلسطین و اسراییل خواهد بود.
در همین روز، دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکرایین نیز سفر خود به چین را آغاز کرد. در حال حاضر، دو مورد از جدی ترین مسایل و درگیری های داغ جهان ( درگیری غزه و بحران اوکراین ) همچنان باعث خونریزی مردم محلی و ایجاد نگرانی در دستیابی به صلح و بهبود جهانی می شود. به گفته برخی ناظران، به نظر می رسد چین اکنون به مکانی داغ برای کشورهای مختلفی که از هرج و مرج و جنگ در سراسر جهان رنج می برند، برای یافتن راه حل های مسالمت آمیز تبدیل شده است.
تحولات اخیر و آتی در مورد مساله فلسطین و بحران اوکرایین ثابت می ‌کند که چین، که همواره بر موضع خود برای صلح تأکید می ‌کند، نه تنها حرف نمی ‌زند، بلکه اقدامات ملموسی برای کمک به حل و فصل سیاسی درگیری ها انجام می ‌دهد، علی‌ رغم این که ایالات متحده امریکا و ایتلاف‌ های نظامی تحت رهبری امریکا مانند ناتو همچنان به ابهامات و موانع می ‌افزایند. تحلیلگران می گویند چین تلاش های خود را برای اطمینان از اینکه روندهای صلح در مناطق مختلف جهان در نهایت قابل اجرا هستند، ادامه خواهد داد.

اعلامیه تاریخی برای فلسطین
به دعوت طرف چینی، نمایندگان عالی ‌رتبه 14 گروه فلسطینی از روز یکشنبه تا سه شنبه گفت وگوی آشتی ملی در پکن برگزار کردند و خبرگزاری شین هوا گزارش داد که گروه‌های فلسطینی بیانیه پکن را در مورد پایان دادن به انشقاق و تقویت وحدت امضا کردند.
این اولین بار است که 14 گروه فلسطینی برای گفت وگوی آشتی در پکن گرد هم می آیند و  امید ارزشمندی را برای مردم فلسطین به ارمغان می آورد.
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، روز سه شنبه گفت:  « نتیجه اصلی گفت وگوی آشتی میان گروه‌های فلسطینی در پکن، مشخص کردن سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) به عنوان تنها نماینده مشروع همه مردم فلسطین است.»
وانگ که عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نیز می باشد، این سخنان را در مراسم اختتامیه گفت وگوی آشتی میان گروه‌های فلسطینی ایراد کرد. وی همچنین شاهد امضای اعلامیه پایان دادن به انشقاق و تقویت وحدت توسط 14 گروه فلسطینی بود.
وانگ خاطر نشان کرد که تنها زمانی که گروه‌ های فلسطینی با یک صدا صحبت کنند، صدای عدالت بلند و رسا خواهد بود و تنها زمانی که دست به دست هم دهند و دوشادوش به پیش بروند، می ‌توانند در آرمان آزادی ملی خود موفق شوند.
ما شایولین، رییس موسسه مطالعات حوضه مدیترانه در دانشگاه بین‌المللی مطالعات ژجیانگ، روز سه‌ شنبه به گلوبال تایمز گفت که این اعلامیه کاملاً تاریخی، مهم و بی‌ سابقه است.

اولاً اینکه : درگذشته گفت ‌وگوهای آشتی که توسط قدرت‌های اصلی منطقه‌ ای در خاورمیانه برگزار می ‌شد، فقط بین فتح و حماس بود، اما این بار چین نماینده گان 14 گروه را گردهم آورد و این بدان معناست که این اعلامیه بیشترین شمول و مشروعیت را دارد و مورد قبول همه گروه‌های سیاسی اصلی در فلسطین است.
دوم : این امر باعث می‌ شود روند آشتی فلسطین دیگر صرفاً یک موضوع منطقه‌ ای نباشد، بلکه به مساله‌ای تبدیل شود که برای صلح بین‌المللی تحت نظارت بین‌المللی اهمیت دارد. بنابراین، این اعلامیه تنها یک سند نیست، بلکه یک نقشه راه قابل اجرا با حمایت بین‌المللی و نظارت از سوی کشورهای بزرگ منطقه ‌ای و همچنین اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
سوم : تعیین سازمان آزادی‌ بخش فلسطین (PLO) به عنوان تنها نماینده قانونی تمامی مردم فلسطین به این معناست که همه جناح‌ های دیگر، از جمله حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین، باید به سازمان آزادی‌بخش فلسطین بپیوندند یا دوباره با آن متحد شوند، تا فلسطین بتواند انتخابات جدیدی برگزار کند و به عنوان یک کشور واحد با جهان خارج تعامل کند و این امر برای آینده مساله فلسطین و اسراییل مهم است، ما اشاره کرد.
به گفته وزارت خارجه چین، فرستاده گان دیپلوماتیک به چین یا نماینده گان آن‌ها از مصر، الجزایر، عربستان سعودی، قطر، اردن، سوریه، لبنان، روسیه و ترکیه و همچنین نماینده گان ۱۴ جناح اصلی فلسطینی در مراسم اختتامیه شرکت کردند.


راهی به سوی صلح

وانگ در مراسم اختتامیه گفت: « برای کمک به خروج از درگیری و بن ‌بست کنونی، چین یک طرح سه مرحله‌ ای پیشنهاد می ‌کند: مرحله اول دستیابی به آتش ‌بس جامع، پایدار و مانده گار در نوارغزه در اسرع وقت و اطمینان از دسترسی به کمک ‌های بشردوستانه و امداد درمحل است.
مرحله دوم تلاش‌های مشترک برای حکومت پس از درگیری در غزه تحت اصل « فلسطینی‌ها حکومت فلسطین را اداره کنند» است. غزه بخشی جدایی ‌ناپذیر و یکپارچه از فلسطین است.
مرحله سوم کمک به فلسطین برای تبدیل شدن به یک کشورعضو کامل سازمان ملل متحد و اجرای راه حل دو کشور است.

 لیو جونگ ‌مین، استاد موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای، روز سه ‌شنبه به گلوبال تایمز گفت که اعلامیه پکن امیدی برای صلح در غزه به ارمغان می‌ آورد. از زمان آغاز درگیری‌های جاری در غزه در ۷ اکتوبر ۲۰۲۳ ترسایی  مردم دچار تلفات زیادی شده‌اند و جامعه بین‌المللی در کمک به پایان دادن به این فاجعه محدود بوده است. اکنون آشتی درون فلسطین می‌تواند زمینه‌ساز مذاکرات صلح مؤثر بین فلسطین و اسراییل باشد.
ما تأیید کرد که اکنون زمان آن است که اسراییل و ایالات متحده امریکا به این فکرکنند که چگونه با فلسطین به عنوان یک کل برخورد کنند، نه اینکه جناح‌ های مختلف فلسطینی را جداگانه مورد توجه قرار دهند.
ایالات متحده  امریکا در پی کناره‌ گیری جو بایدن رییس‌ جمهور امریکا از رقابت‌های ریاست ‌جمهوری و ترور ناموفق نامزد جمهوری‌ خواه ریاست ‌جمهوری دونالد ترامپ با آشفته گی داخلی مواجه است.
کارشناسان گفتند جامعه بین‌المللی، از جمله رقبا و حتا متحدان امریکا، همگی نگران تغییر احتمالی در استراتیژی خارجی امریکا هستند و متاسفانه، ایالات متحده امریکا هنوز در تلاش است تا درگیری‌ های بلوکی را در سراسر جهان، به ویژه در منطقه آسیا و اقیانوسیه، تحریک کند.
علاوه بر امیدهای صلح برای فلسطین، ناظران انتظار دارند که سفر دیپلمات ارشد اوکرایین کولبا به چین دستاوردهای جدیدی به همراه داشته باشد که می ‌تواند به حل مسالمت‌ آمیز بحران اوکرایین کمک کند به همان روشی که نماینده گان ۱۴ جناح فلسطینی در پکن به آن دست یافتند. آن‌ها همچنین به یاد آوردند که چین قبلاً با موفقیت میانجی‌گری در بازسازی روابط دیپلوماتیک بین ایران و عربستان سعودی را انجام داده بود و معتقدند که چین همچنان نقش مهمی در بازگرداندن صلح و ثبات به جهان در آشفتگی ایفا خواهد کرد.

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۴ـ ‍۲۴۰۷ 

 

Copyright ©bamdaad 2024