سرمنشی سازمان ملل متحد با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد*، از شورای امنیت این سازمان خواست تا در مورد جنگ غزه اقداماتی انجام دهـد.

این اقدام کم ‌سابقه از سوی آنتونیوگوتیرش  سرمنشی سازمان ملل متحد در حالی صورت می‌ گیرد که شورای امنیت هنوز قطعنامه ‌ای مبنی بر آتش ‌بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین تصویب نکرده است.

شورای امنیت ۱۵عضوی که قدرتمند ترین نهاد سازمان ملل متحد محسوب می ‌شود، وظیفه حفظ صلح و امنیت بین ‌المللی را برعهده دارد که به ادغان بسیاری از اعضای آن و همچنین تاکید بسیاری از رهبران جهان، تا اکنون در این زمینه شکست خورده‌اند.

طبق گزارش الجزیره، ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد به سرمنشی این اختیار را می ‌دهد که « نظر شورای امنیت را به هر موضوعی که به عقیده او ممکن است حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید کند، جلب کند » .

انتونیو گوتیرش در نامه ‌ای به رییس شورای امنیت نوشت که معتقد است وضعیت اسراییل و سرزمین‌ های اشغالی فلسطین « ممکن است تهدیدهای موجود برای حفظ صلح و امنیت بین ‌المللی را تشدید کند».

او که از ۱۸ اکتوبر خواستار « آتش‌ بس فوری بشردوستانه » شده است، همچنین به « رنج‌ های هولناک انسانی، آسیب‌ های فیزیکی و جمعی » اشاره کرده است.

در پاسخ به نامه گوتیرش، نماینده گی امارات عربی متحده که در این دوره عضو غیردایم شورای امنیت است، در شبکه اجتماعی ایکس پستی را منتشر کرد و گفت که پیش‌ نویس قطعنامه جدیدی را به شورا ارسال کرده و « خواستار تصویب فوری قطعنامه آتش ‌بس انسانی» شده است.

امارات خواستار تصویب فوری یک قطعنامه آتش ‌بس انسانی است و به تازه گی پیش ‌نویسی را به شورای امنیت سازمان ملل  متحد ارایه کرده است.

طبق گزارش‌ها، اگر شورای امنیت سازمان اقدامی را در راستای درخواست گوتیرش انجام دهد، اختیارات بیشتری از جمله اعمال تحریم‌ ها و یا استقرار نیروهای بین ‌المللی خواهد داشت، اما نکته کلیدی اینجاست که پنج عضو دایم این شورا یعنی چین، روسیه، امریکا، بریتانیا و فرانسه حق ویتو دارند. همان ‌گونه که امریکا قطعنامه ۱۸ اکتوبر را ویتو کرد، قطعنامه ‌ای که می ‌توانست موجب توقف این درگیری‌ها شود.

انتونیو گوتیرش تاکید کرد که بی ‌اقدامی شورای امنیت و تشدید وضعیت در غزه او را به انجام چنین کاری وادار کرده است.

وی در این نامه خاطرنشان کرد: وضعیت درغزه سریعاْ رو به وخامت است و به زودی به یک فاجعه با پیامدهای بالقوه غیرقابل بازگشت برای فلسطینی ها و برای صلح و امنیت در منطقه منجر خواهد شد. باید جلو چنین نتیجه‌ ای را به هر قیمتی که شده گرفت. من برای اولین بار در دوران ریاست ام از ماده ۹۹ منشور سازمان ملل استفاده می ‌کنم.

الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اما در واکنشی تند به این اقدام سرمنشی سازمان ملل متحد، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: « ریاست گوتیرش خطری برای صلح جهانی است. »

او در ادامه ادعا کرد: «درخواست گوتیرش برای ماده ۹۹ منشور سازمان ملل و درخواست او برای آتش ‌بس در غزه، حمایت از سازمان تروریستی حماس، تایید قتل بزرگ سالان، ربودن کودکان و تجاوز به زنان را دربر می ‌گیرد.»

کوهن در پایان این پست نوشت: «هرکسی که از صلح جهانی حمایت می‌ کند، باید از آزادی غزه از حماس نیز حمایت کند.»

این ادعاها در حالی است که حملات رژیم صهیونیستی به غزه از هفتم اکتوبر تا اکنون جان بیش از ۱۶ هزار نفر را گرفته که طبق آمارها، بیشتر آن‌ها کودکان و زنان هستند. /تسنیم

 

* منشور سازمان ملل متحد 

فصل پانزدهم ـ دبيرخانه

« ماده ۹۹ : سرمنشی میتواند نظر شورای امنيت را به هر موضوعی كه به عقيده او ممكن است حفظ صلح و امنيت بين‌المللی را تهديد نمايد جلب كند.» ـ بامداد

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۳ـ ‍۰۷۱۲

Copyright ©bamdaad 2023