تظاهرات ده‌ها هزار نفر در افریقای جنوبی

 

امروز چند کودک را کشتید؟

 

رسانه‌ها غرب شنبه از تظاهرات ده‌‌ها هزار نفر در پایتخت افریقای جنوبی علیه اسراییل و رییس جمهور امریکا و حمایت از فلسطین خبر دادند.

ده‌ها هزارنفر روز شنبه در مرکز شهر «کیپ تاون»  پایتخت افریقای جنوبی در حمایت از فلسطین و آتش‌بس در غزه به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش منابع خبری این یکی از بزرگترین تظاهرات در شهر در چند سال اخیر بود. این تظاهرات توسط چند سازمان و احزاب سیاسی سازماندهی شد.

راهپیمایان در خیابان‌های کیپ تاون با پرچم‌ ها و پوسترهای فلسطین تظاهرات کردند و در حمایت از فلسطین شعار دادند. در این تظاهرات شعارهایی علیه جو بایدن ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا ، از جمله « امروز چند کودک را کشتید؟» سر داده شد. گروهی از معترضان نیز حمایت از حماس شعار دادند.

دولت افریقای جنوبی هفته گذشته نیزمخالفت با بمباران غزه را تکرار و اعلام کرد، اسراییل و امریکا قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌ های شورای امنیت را تضعیف می ‌کنند.

یک مقام ارشد این دولت گفت:«ا سراییل ثبات سیستم جهانی را با رفتار خود علیه فلسطینیان تهدید می ‌کند. حمایت امریکا از اسراییل آن را قادر می‌ کند سیستم جهانی چندجانبه‌ گرایی و حکمرانی خوب را تهدید کند و نظم جهانی صلح ‌آمیز را در معرض تهدید قراردهد».

یک مقام وزارت خارجه افریقای جنوبی نیز در روزهای گذشته گفت، دولت این کشورسفیر اسراییل را با هدف توبیخ رسمی به سبب طرح اظهارات توهین‌آمیز احضار کرده است.*

اخیرا رسانه‌های افریقای جنوبی گزارش دادند، یکی از وزرای کابینه سیریل رامافوزا ، رییس‌ جمهور این کشور گفت، وی به وزارت روابط و همکاری‌های بین‌المللی در دولت اش دستور داده علیه سفیراسراییل در این کشوراقدام کند و درعین حال دیپلومات‌ های افریقای جنوبی از تل‌آویو برای رایزنی فراخوانده شوند./۳ قوس ۱۴۰۲

 

*در هفته گذشته پارلمان افریقای جنوبی فیصله نمود تا دولت اینکشور روابط دپیلوماتیک خود با اسراییل را تا ختم جنگ به حالت تعلیق درآورد . ( بامداد )

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۳ـ ‍۲۴۱۱

Copyright ©bamdaad 2023