تلفات جانی حملات اسراییلی به نوار غزه از مرز ۱۱۰۰۰ نفر فراتر رفته است، از جمله بیش از ۸۰۰۰زن و کودک. تعداد زخمی ها بیش از ۲۸۰۰۰ نفر است.


اندره پوچیو

بیمارستان الشفا هدف جدید نیروهای نظامی اسراییل است که ادعا می کنند اعضای حماس در این مرکز پزشکی پنهان شده اند. بیمارستان فاقد برق است و این امر باعث مرگ حداقل دو نوزاد نارس شده است که در دستگاه های انکوباتور قرار داشتند.
این مرکز درمانی که علاوه بر بیماران، صدها غیرنظامی را نیز در خود جای داده است که از خانه های خود فرار کرده اند تا از بمباران های بی رحمانه تل آویو در امان بمانند، تحت محاصره ارتش اسراییل قرار دارد و در حال فروپاشی است.
نظامیان اسراییلی به افرادی که سعی می کردند از بیمارستان الشفا، بزرگترین مرکز درمانی در نوار غزه، که شنبه هدف حملات بی رحمانه اسراییلی قرار گرفت، فرار کنند، فیرکردند، سازمان امدادی پزشکان بدون مرز اعلام کرد. گزارش شده است که بیمارستان چندین بار مورد حمله قرار گرفته است، از جمله بخش های زنان و زایمان و درمانگاه ها، که در آنها کشته شده گان و زخمی ها ثبت شده است.
همانطور که انتظار می رفت، موسی تترو، رییس اداره هماهنگی برای غزه در کشور یهودی گفت، اسراییل اتهامات حمله به الشفا را رد کرد. « هیچ شلیک به بیمارستان وجود ندارد و محاصره ای وجود ندارد ». سخنگوی این مقام اذعان کرد که درگیری های با حماس در اطراف مرکز پزشکی در حال انجام است، که گفت هدف نیروهای نظامی اسراییل نیست.
در حالی که این نسل کشی ادامه دارد، طرفینی که خواستار آتش بس هستند، بی هوده به نظر میرسد و بسیار دور از دسترس می ‌باشند. عربستان سعودی روز شنبه میزبان نشست فوق العاده ای بود که رهبران کشورهای جهان اسلام و عرب را برای رسیده گی به وضعیت در نوار غزه گردهم آورد. عبدالله دوم پادشاه اردن اعلام کرد که مردم این سرزمین فلسطینی در حال نابودی هستند « در جنگی بد که باید فوراً پایان یابد ». به گفته عبدالله، « راه حل دو دولت » تنها راه رسیدن به ثبات و پایان دادن به کشتار و خشونتی است که دهه ها ادامه داشته است.
اما در بیانیه نهایی این نشست، به امکان قطع روابط دیپلوماتیک کشورهای عرب با اسراییل، که در واقع سرنوشت غزه را تغییر نمی دهد، اما می توانست پیامی قوی باشد، اشاره ای نشده است.
به گفته سرویس مطبوعاتی مقامات غزه، در حالی که سخنان فراوان از سوی رهبران جهان از سراسر جهان منتشر می شود، تلفات جانی حملات اسراییلی به نوار غزه از مرز ۱۱۰۰۰ نفر فراتر رفته است، از جمله بیش از ۸۰۰۰ زن و کودک. تعداد زخمی ها بیش از ۲۸۰۰۰ نفر است.
از سوی اسراییل، هر درخواست آتش بس به طور سیستماتیک نادیده گرفته می شود. دیروز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، در کنفرانس مطبوعاتی گفت:

« به فشارها تسلیم نشوید. جنگ ما جنگ شماست. اسراییل باید برای خود و برای خیر جهان پیروز شود. هیچ فشار بین المللی، هیچ اتهام دروغین علیه ارتش اسراییل، بر اصرار اسراییل در دفاع از خود تأثیر نخواهد گذاشت.»
این بیانیه که هرگونه امکان رسیدن به آتش بس در نوار غزه را مسدود می کند.
علاوه بر این، نتانیاهو خاطرنشان کرد که رییس جمهور فرانسه، امانویل مکرون، با درخواست آتش بس از ارتش اسراییل، مرتکب « اشتباه واقعی و اخلاقی » شده است. این حماس است که از تخلیه غیرنظامیان جلوگیری می کند، نه اسراییل !
در نهایت، برای اینکه بدانیم چه کسی واقعاً خواستار پایان کشتار در نوار غزه است و چه کسی فقط برای اینکه حرفی زده باشد، با علم به اینکه قصدش خیر نیست، روز گذشته در سازمان ملل متحد به رای گیری برای اعلام غیرقانونی بودن شهرک های اسراییلی در سرزمین های اشغالی فلسطین، از جمله بیت المقدس شرقی و بلندی های گولان، پرداختند.
حدس بزنید رأی گیری چگونه تمام شد. درست است: ایالات متحده و البته اسراییل، اما آنها نمی توانستند متفاوت عمل کنند، به آتش بس رای مخالف دادند. ۱۴۵ کشور موافق آتش بس فوری هستند، ۱۸ کشور ممتنع و ۷ کشور مخالف رای دادند. ایالات متحده امریکا یکی از هفت کشور مخالف بود. پس از این رسوایی در مورد چه چیزی صحبت می کنیم؟
سپس به ما می گویند که واشنگتن برای رسیدن به صلح در حال تلاش است. بایدن را برای گردش توریستی به خاورمیانه می فرستند، در حالی که می دانند قصد ندارند حمایت از بچه خوانده خود را که در سال های اخیر کنترول اوضاع را در دست گرفته است، رها کنند.
سیاست ریاکارانه دوگانه ای که جهان را اداره می کند، همان سیاستی است که در پس زمینه آن تراژدی فلسطینی ادامه می‌ یابد، جایی که هر روز صدها شهروند بی دفاع زیر بمب های اسراییلی کشته می شوند. /مجله هفته

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۵/ ۲۳ـ ‍۱۳۱۱

Copyright ©bamdaad 2023