گزارشی از نشست صلح قاهره درباره فلسطین

انتونیوگوتیرش : نباید مردم فلسطین را دو بار مجازات کرد، یک باربا جنگ و یک بار با جلوگیری از رسیدن کمک‌ها !

 

خبرگزاری آنادولوگزارش داد که امروز شنبه ۲۱ اکتوبر ۲۰۲۳ ترسایی «نشست صلح قاهره  »در پایتخت جدید اداری مصر در شرق قاهره ، با مشارکت بین‌المللی، کشورهای عربی و سازمان ملل متحد برای بحث و بررسی درباره تحولات فلسطین به ریاست عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر آغاز شد.

از برجسته ‌ترین رهبران شرکت کننده در این اجلاس می‌ توان به شیخ محمد بن زاید آل نهیان امیر امارات متحده عربی، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، حمد بن عیسی آل خلیفه امیر بحرین و ملک عبدالله دوم پادشاه اردن اشاره کرد. آنتونیو گوترش، سرمنشی  سازمان ملل متحد نیزدراین اجلاس شرکت دارد.

روز جمعه، کانال خبری قاهره، یک کانال خصوصی نزدیک به مقامات مصری، از منابع ناشناس گزارش داد که سران و فرستاده گان ۳۱ کشور و ۳ سازمان بین المللی مشارکت خود را در اجلاس صلح قاهره تایید کرده‌اند.

بر اساس آنچه خالد زاید، مدیرهلال احمر در شمال سینا به آنادولو تایید کرد، قبل از آغاز نشست، لاری ‌های امدادی از طریق گذرگاه رفح وارد نوارغزه شدند.

عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر طی سخنانی در افتتاحیه «نشست صلح قاهره» درباره گذرگاه رفح گفت: ما حتا یک لحظه گذرگاه رفح را نبستیم، اما بمباران اسراییل در سمت فلسطین مانع از عبورکمک‌ های بشردوستانه شد.

السیسی با بیان اینکه راه‌ حل مساله فلسطین مهاجرت نیست، اظهارداشت: راه‌ حل، کشاندن یک ملت به مناطق دیگرنیست، برعکس، تنها راه‌ حل عدالت است.

رییس جمهورمصربا بیان اینکه با جو بایدن، رییس جمهور امریکا موافقت کرده است که با هماهنگی سازمان ملل متحد برای ورود کمک‌ ها به غزه، گذرگاه مرزی رفح «همیشه» باز بماند، تاکید کرد: ما حتا یک لحظه گذرگاه رفح را نبستیم، اما بمباران اسراییل در سمت فلسطین مانع از عبور کمک‌های بشردوستانه شد.

از سوی دیگر ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز طی سخنانی در این اجلاس اظهار داشت:  شاهد مجازات دسته‌جمعی مردم در بند در غزه هستیم. این (اقدامات اسراییل) جنایت جنگی است.

پادشاه اردن همچنین درباره موضوع کوچ اجباری فلسطینیان از غزه، با بیان اینکه او کوچ اجباری داخلی و خارجی فلسطینیان را به شدت رد می ‌کند، گفت: این یک جنایت جنگی طبق قوانین بین‌المللی است و خط قرمزهمه ماست.  درهیمن حال گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد گفت که : باید یک آتش بس کمک رسانی قبول گردد.

در حالیکه رسانه های دروغ پراگنی غرب در همنوایی با دستگاه پروپاگندی رژیم صهیونیسیت اسراییل پیوسته و فقط از کشتار اسراییلی گزارش کر کننده بنشر میرساند ، رژیم جنایت پیشه اسراییل تنها امرور بیش از ۲۰۰ طفل و افراد ملکی را در غزه ترور کرد.براساس منابع عربی اسراییل تا حال ۴۴۰۰ فلسیطینی را بیشتر آن کودکان و زنان هستند را بدون پابندی به اصول پذیرفته جهانی به قتل رسانیده است . علاوتا رقم زخمیان به ۱۳ هزار تن رسیده است .

درنتیجه اقدامات ضد بشری  اسراییل بیش از ۷۰۰۰۰۰ شهروند غزه مجبور به مهاجرت جبری و ترک خانه و کاشانه شان شده اند.

 

به قول از منابع ایرانی  ناظران و منابع دیپلوماتیک به «اسکای نیوز» گفته‌اند که سه اولویت اصلی در این نشست که در پایتخت جدید اداری مصر برگزار خواهد شد دنبال می‌شود :

ـ آتش بس فوری ،

ـ  اجازه ورود «پایدار» کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه ،

ـ  تلاش برای آغاز فوری روند صلح فراگیر برای حل مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی براساس راه حل دو دولت است.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر در اظهاراتی اهداف نشست سران در قاهره برای بررسی تحولات و آینده پرونده فلسطین را چنین برشمرده است:

این نشست می‌ کوشد که در خلال سران کشورهای موثر و دارای جایگاه ویژه در عرصه منطقه ‌ای و فرامنطقه‌ای بر ضرورت آرامش و رعایت وضعیت انسانی و گشودن مسیرهای حل و فصل مناقشه فلسطین و اسراییل براساس راه حل دو دولت و تحقق صلح و ثبات در منطقه اقدام کند.

این نشست در چارچوب اهتمام دایم مصر به تحقق آرامش در منطقه و درک خطر توسعه دامنه تنش برگزار می‌ شود.

در مرحله کنونی، تمرکز بر آرامش خواهد بود چون ادامه وضعیت کنونی ممکن نیست به خصوص که قربانیان غیرنظامی حملات اشغالگران به غزه روز به روز در حال افزایش است و شاهد اقداماتی هستیم که کاملا مغایر با قوانین بین‌المللی و حقوق انسانی است.

به نقل از میدل ایست نیوز، در این راستا، علی الحفنی، دبیرکل شورای مصری امور خارجی، تأکید کرد که این نشست در شرایطی برگزار می ‌شود که مساله فلسطین به وضعیت حساسی رسیده است.

وی گفت که این نشست با حضور کشورهایی برگزار می ‌شود که خواستار صلح در این منطقه مهم هستند و افزود که مصر وضعیت وخیم ساکنان غزه را درک می‌ کند و می ‌داند که در صورت عدم دخالت فوری، این وضعیت وخیم ادامه خواهد داشت و مهم است که جامعه جهانی در موضعی یکپارچه مخالفت خود را با آنچه در غزه می ‌گذرد ابراز کند.

براساس گزارش رسانه های معتبر بین المللی پس از توافق میان مصر و امریکا  امروز ۲۰ لاری مواد امدادی هلال احمر مصر از مرز رفح عبور نمود . با آنکه جو بایدن عبور این ۲۰ لاری به غزه را بزرگترین اقدام بشری میپندارد ، اما ۲۰ لاری برای ۲،۳ میلیون فلسطینی در زندان غزه ، سخت مضحک و شرمبار است . منابع سازمان ملل متحد امروز اعلان کردند که روزانه به ۱۰۰ لاری مواد غذایی و به خصوص مواد سوخت برای فعال ساختن جنراتور بیمارستانها نیازاست .

علم الصباح، فعال فلسطینی امروز تاکید کرد که این کمک‌های محدود، کمکی به تغییر شرایط فاجعه ‌بار غزه نمی ‌کند و باید یک گذرگاه ایمن که به طور شبانه ‌روزی برای رساندن کمک ‌های اساسی به نوار غزه فعالیت کند، ایجاد گردد و همچنین مجروحان و بیماران بتوانند برای دریافت مراقبت ‌های پزشکی به مراکز مناسب درمانی منتقل گردند.

وایل ابومحسن، مسوول رسانه ‌ای در گذرگاه رفح اعلام کرد که تمهیداتی برای گشایش گذرگاه رفح به شکل کامل و دایمی اندیشیده شده تا کمک‌های بشردوستانه وارد نوارغزه گردد.

وی در ادامه با اشاره به اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در جلوگیری از رسیدن کمک‌ های بشردوستانه به غزه تاکید کرد که این رژیم از 7 اکتوبر 3 بار گذرگاه رفح را هدف حمله قرار داده است.

انتونیوگوتیرش، سرمنشی  سازمان ملل متحد دیروز در مقابل گذرگاه رفح گفت که دو میلیون نفر در نوارغزه پشت این دیوارها در رنج و عذاب هستند و غذا و سوخت و ... ندارند. نباید مردم فلسطین را دو بار مجازات کرد؛ یک بار با جنگ و یک بار با جلوگیری از رسیدن کمک‌ها.

( تارنمای بامداد )

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۵/ ۲۳ـ ‍۲۱۱۰ 

Copyright ©bamdaad 2023