در حاشیه نشست امروزی سران ناتو در لتوانیا:

 

 


پیش از نشست ناتو که از سه شنبه تا چهارشنبه در لتوانیا برگزارمیشود، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امریکا، از بریتانیا، متحد کلیدی واشنگتن، بازدید کرد و با صدراعظم ریشی سوناک دیدار کرد و تحلیل گران چینی گفتند که ایالات متحده امریکا و انگلیس در حال تلاش برای هماهنگی در مورد چگونگی تسلط بیشتر و حفظ سلطه خود بر ناتو هستند. و آنها سعی خواهند کرد استراتیژی خود را که مبنی بر جلوگیری از پایان بحران اوکرایین است را به توافق تمامی اعضای اتحاد تبدیل کنند.
رییس جمهور بایدن در اواخر روز یکشنبه برای شروع یک تور سه کشور که شامل جلسات با صدراعظم ریشی سوناک و «بحث در مورد تغییرات آب و هوایی با پادشاه چارلز در قلعه ویندزور» در روز دوشنبه وارد لندن شد.
تحلیلگران می گفتند فعالیت های دیپلوماتیک پیش از نشست ناتو بر تقویت هماهنگی در مدیریت بحران اوکرایین متمرکز خواهد بود، زیرا ناتو یک پلاتفرم کلیدی برای همکاری ایالات متحده امریکا و انگلیس برای نفوذ در توسعه بحران ژیوپلیتیکی است که بر کل اروپا تاثیر می گذارد.
ایالات متحده امریکا و بریتانیا که از لحاظ جغرافیایی از میدان جنگ دور هستند، کمتر از قاره اروپا تحت تاثیر درگیری قرار می گیرند، بنابراین واشنگتن و لندن هر دو کیف را تشویق می کنند تا به جای تلاش های میانجی گری برای اتش بس، به جنگ ادامه دهند و این باعث می شود که کل قاره همچنان متشنج بماند و مردم مورد آزار و اذیت قرار بگیرند.
سونگ لوژنگ، کارشناس سیاست اروپا در پاریس و پژوهشگر موسسه چین در دانشگاه فودان، روز دوشنبه به گلوبال تایمز گفت: « کشورهای اروپای شرقی مانند پولند و کشورهای بالتیک همیشه از حضور ایالات متحده امریکا در منطقه استقبال می کنند و قاطعانه از اوکرایین برای ادامه جنگ حمایت می کنند، حتا اگر برخی از کشورهای اروپای غربی از این درگیری خسته شده اند و میخواهند با جست وجوی خودگردانی استراتیژیک و خلاص شدن از شر دخالت های امریکا راه حلی پیدا کنند. »
این بدان معناست که واشنگتن و لندن با تأثیرگذاری بر کشورهای اروپای شرقی، می توانند اراده خود را به اجماع کل ناتو تبدیل کنند و از این امر برای وادار کردن اعضای اصلی اتحادیه اروپا مانند فرانسه و المان برای حفظ همسویی با آنها استفاده کنند. تغییر این وضعیت سخت است.
با این حال، وحدت غرب همچنان با چالش هایی مواجه است. آسوشیتدپرس در گزارشی روز دوشنبه اعلام کرد که با ادامه درگیری روسیه و اوکرایین « بدون هیچ پایانی»، زمانی که رهبران برای نشست سالانه خود در ویلنوس، لتوانیا جمع می شوند، اتحاد بسیار مشهور» ناتو با فشارهای تازه ای مواجه است.
بزرگترین سازمان نظامی جهان « درتلاش است تا به توافقی برسر پذیرش سویدن به عنوان سی و دومین عضو خود دست یابد. هزینه های نظامی کشورهای عضو از اهداف دیرینه عقب مانده است.»در گزارش روز یکشنبه آسوشیتدپرس آمده است که ناتوانی در سازش در مورد اینکه چه کسی باید به عنوان رهبر بعدی ناتو خدمت کند، باعث تمدید دوره سرمنشی فعلی برای یک سال دیگر شد.
سونگ ژونگ پینگ ، کارشناس نظامی و مفسر تلویزیونی چینی ، روز دوشنبه به گلوبال تایمز گفت که اگرچه بایدن و سوناک هماهنگی و تلاش خواهند کرد تا تسلط خود را بر ناتو تقویت کنند، اما نشست آینده اختلافات میان اعضای حداقل در سه زمینه را آشکار خواهد کرد : ارایه بمب های خوشه ای به اوکرایین ، درخواست کیف برای عضویت در ناتو و گسترش ناتو به منطقه آسیا و اقیانوس آرام.
برای پاریس و برلین ، و همچنین بسیاری از اعضای دیگر اتحادیه اروپا، که بیشتر به امنیت اروپا اهمیت می دهند، درد سر بزرگی ایجاد شده است، آنها به مسایل امنیتی مناطق دوردست از اروپا علاقه زیادی ندارند، اما واشنگتن می خواهد ناتو را بین المللی تر کند و درگیری بلوک ها را تکرار کند، که این باعث ایجاد بحران بزرگی در اروپا، در منطقه آسیا و اقیانوس آرام شده است. این اقدام خطرناک قطعا از سوی برخی دیگر از اعضای ناتو با مخالفت روبرو خواهد شد. / گلوبال تایمز

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۳ـ ‍۱۱۰۷

Copyright ©bamdaad 2023