کشتی پناه جویان با ۷۵۰ سرنشین در سواحل یونان غرق شد. احتمالا صدها تن ازجمله ده ها افغان نیزتسلیم « گور دسته جمعی مدیترانه » شده اند .

 

هانس گیورگ هرمان چانیا

پنج شنبه گذشته، سران دولت ها و وزرای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر وارد آوردن ضربه سخت و جدیدی به سیاست های انسانی مهاجرت و پناهنده گی توافق کردند.
تنها شش روز بعد در سواحل جنوب غربی شبه جزیره پلوپونز یونان، یک قایق ماهیگیری زنگ زده در حالیکه بیشتر از حد ظرفیت اش یعنی ۷۵۰ نفر از سوریه، پاکستان، افغانستان و مصر را حمل میکرد غرق شد.
مطابق برآورد اولیه تا بعدازظهر دیروز ۷۸ کشته و ۱۰۵ بازمانده از دریا تا اکنون صید شده‌اند.
گارد ساحلی در ایتالیا و یونان موقعیت و وضعیت « قایق خراب » همانطور که سخنگوی مقامات بندری در کالاماتا، یونان، قایق را از ظهر سه شنبه توصیف کرد را می دانستند،. با این حال، گارد ساحلی و نیروی دریایی بیش از ۱۵ ساعت بی عمل ماندند.
کشتی در دریای آزاد در فاصله حدود ۹۰ کیلومتر از شهر بندری پیلون غرق شد. به گفته دفتر مسوول بندر، کشتی نیروی محرکه خود را از دست داده بود. وحشت ناشی از آن در سرنشینان موجب ایجاد تلاطم بیشتر شده و کشتی مرکز ثقل خود را از دست داد و این باعث واژگون شدن آن گردید. بخش بزرگی از مسافران، احتمالا عمدتا زنان و کودکان ( تعداد آنها توسط بازمانده گان تا صد نفر تخمین زده شده ) به احتمال زیاد به همراه کشتی که در حال غرق شدن بود به اعماق دریا کشیده شدند.
تا روز پنجشنبه اطلاعات دقیق تری از کوتاهی نهاد نجات غریق دولتی منتشر نشد. با این حال، آنچه واضح است این است که دولت راستگرای نخست وزیر یونان، کیریاکوس میتسوتاکیس، همراه با اکثریت پارلمانی خود، امدادگران و نجات غریق های داوطلب را در ماه ها و سال های اخیر جرم انگاری کرده و آنها را به مجازات های شدید و زندان تهدید کرده است.
دولت المان فدرال اخیراً از حمایت مالی سازمان‌ های امدادگر و خدمه کشتی‌‌های شان که در واقع می‌ توانستند از بودجه دولتی تامین شوند، خودداری کرد. در جریان به اصطلاح سازش پناهنده گی، «گور دسته جمعی مدیترانه » در سال های آینده حتا اجساد بیشتری نسبت به قبل خواهد گرفت. اکنون تقریباً فقط از طریق دریا می توان به سرزمین اصلی یونان رسید. هم دولت الکسیس سیپراس، نخست وزیر «چپ» و هم دولت جانشین جناح راست او میتسوتاکیس، مرز با ترکیه را نظامی کرده و تقریباً به طور کامل بسته اند.
استاتیس کوولاکیس، عضو سابق کمیته مرکزی حزب اپوزیسیون سیریزا، در گفت وگو با یونگه ولت، رهبر این حزب سیپراس را متهم کرد به دلیل ملاحظات تاکتیکی انتخاباتی گیج کننده  پارلمان جدید در ۲۵ جون در یونان انتخاب خواهد شد. با دولت دست راستی در این مورد مبارزه نکرده است.
کوولاکیسگفت :« رهبران سیریزا تمام مصوبات و ارجاعات قدیمی حزب را در برخورد با پناهنده گان به دریا انداخته اند.» مانند سبزها در المان که به یک حزب مدنی جنگی و دست راستی تغییر شکل داده‌اند، سیریزا سوسیال دموکرات موقعیت خود را به عنوان یک جایگزین سیاسی از دست داده است.
انالینا بیربوک، وزیر امورخارجه حزب سبز و نانسی فزر، وزیر داخله حزب سوسیال دموکرات  المان که سعی دارند در انتخابات ایالتی هسن پیروز شوند، قوانین جدید پناهنده گی اروپا را یک «موفقیت تاریخی می دانند که سیاست مهاجرتی جدید مبتنی بر همبسته گی و حمایت از حقوق بشر را تضمین می کند.» /روزنامه یونگه ولت

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۳ـ ‍۱۶۰۶

Copyright ©bamdaad 2023