روزنامه یونگه ولت چاپ برلین نوشت :

اسلام آباد در سال مالی جدید به ۲۵ میلیارد دلار کمک نیاز دارد !

 

 

اسحاق دار، وزیر مالیه پاکستان قصد دارد پیش نویس بودجه سال مالی ۲۰۲۳/۲۴ ترسایی  را که از ماه  جون آغاز می شود، به مجلس ملی ارایه دهد. این بار همه چشمها به این تاریخ خواهد بود، زیرا پاکستان در میان عمیق ترین بحران مالی خود در مدت زمان طولانی قرار دارد. این کشور همچنان منتظر اولین قسط ۱.۱ میلیارد دلاری از مجموع ۶.۵ میلیارد دلار امریکا در بسته کمک صندوق بین المللی پول است. همه می دانند که این مبلغ به تنهایی برای تامین نقدینه گی برای مدت طولانی کافی نخواهد بود. به منظور بهبود وضعیت عواید، در حال حاضر یک « مالیات فوق العاده » جدید اختراع شده که با نرخ ده درصد بر درآمد افراد و شرکت های خصوصی اعمال می شود.
همانطور که روزنامه« اکسپرس تریبون » می نویسد، مالیات بر ثروت نیز در سال مالی جدید اعمال می شود . صحبت از بالا بردن نرخ مالیاتی بین ۰.۲۵ و ۲ درصد از تمام مالیه ها، از جمله مالیه های کشاورزان است.
درعمل، این مبلغ بین ۲۵ تا ۲۰۰ میلیارد روپیه (۸۱ تا ۶۲۵ میلیون یورو) خواهد بود و بنابراین بزرگترین درآمد منحصر به فرد دولتی خواهد بود. ویژه گی آن در اینجا این است که در حالی که «مالیات فوق العاده» و سایر مالیات ها بین سطوح ملی و استانی تقسیم می شود، مالیات بر ثروت جدید به طور کامل به خزانه دولت مرکزی سرازیر میگردد.
وزیر مالیه دار در تلاش است تا تمام نگرانی هایی را که اخیرا در رابطه با تهدید قریب الوقوع ورشکسته گی تشدید شده است، از بین ببرد. روزنامه « داون » در ابتدای ماه به ما یادآوری کرد، پاکستان تا اکنون تمام قرضداری های خود را به موقع پرداخت کرده است و به این کار ادامه خواهد داد. بسته کمک اضطراری فعلی صندوق بین المللی پول بیست و سومین بسته در تاریخ پاکستان است، که از سال ۲۰۱۹ ترسایی در حال اجرا است.
تا اکنون، حدود چهار میلیارد دلار امریکا پرداخت شده است، قسط بعدی در واقع قرار بود در ماه نوامبر پرداخت شود. اسلام آباد بارها اعلام کرده بود که این مبلغ در شرف آزاد شدن است ، اما پس از برآورده شدن شرایط، صندوق بین‌المللی پول دوباره با اشاره به جزییات حل نشده آن را به تعویق انداخت. قرارداد فعلی در ۳۰ جون منقضی می شود.
در عین حال شکاف بودجه تا پایان سال مالی ۶ میلیارد دلار است. برعکس، ذخایر ارزی هنوز کمی بیش از سه میلیارد تخمین زده می شود. بر اساس آخرین اطلاعات، در سال مالی جدید ۲۰۲۳/۲۴  ترسایی در مجموع ۲۵ میلیارد کمک جدید از طرف شرکای خارجی مورد نیاز است و قرضه جدید از صندوق بین المللی پول نیز به عنوان سقف یا لنگری برای اوراق قرضه اضافی در بازار سرمایه و حمایت های سایر کشورها ضروری است.
درحالی که دار در اظهارات اخیر رویای افزایش درآمد از طریق انقلاب کشاورزی و جهش در بخش فناوری اطلاعات را در سر می پروراند، نخست وزیر شهباز شریف به تازه گی در ترکیه بود و هنگام شرکت در مراسم تحلیف رجب طیب اردوغان، رییس جمهور منتخب در آخر هفته، افزایش سرمایه گذاری ها را تبلیغ کرد.
دو توافقنامه تجاری دوجانبه جدید که در ماه اگست امضا شد، از اول ماه می تطبیق شد. قبل ازسفر شریف، نماینده گان شرکت ترکیه‌ ای قصد سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز، پروژه های انرژی، سیاحت و زیربنا ها را اعلام کردند. این سرمایه گذاری ها در بحران فعلی کمک چندانی نمی کند. در هفته گذشته، تورم به رکورد جدید ۳۸ درصد رسید. و تنظیم کننده  «گاز اوگرا» از دولت خواسته است تا قیمت گاز را برای همه ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش دهد. به ویژه برای ۲۲ درصد پاکستانی ها که با کمتر از ۱۰ دلار در ماه زنده گی می کنند./م ه

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۳ـ ‍۱۳۰۶

 Copyright ©bamdaad 2023