اتحاد و همکاری۱۲کشور امریکای لاتین

به دعوت لوییز ایناسیو لولا دا سیلوا، رییس جمهور برازیل، سران دوازده کشور در اجلاس اتحادیه دوازده کشور مستقل امریکای جنوبی از ۳۰ ماه می در شهر برازیلیا پایتخت کشور برازیل آغاز شد. شرکت کننده گان در این اجلاس می خواهند بار دیگر «اتحادیه کشورهای امریکای جنوبیUnasur  » را احیا کنند. یکی از اهداف این اتحادیه که در سال ۲۰۰۸ ترسایی تاسیس شد و تعداد اعضا آن پس از سال ۲۰۱۸ به دلیل استعفای سران دولت های دست راستی از دوازده عضو به چهار عضو کاهش یافت، ترویج ادغام و همکاری بین کشورها در سیاست، کسب و کار، آموزش، فرهنگ و توسعه زیرساخت هاست. اکنون باردیگر شمار اعضای این اتحادیه افزایش یافته است.

در همین رابطه نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزویلا، بعنوان اولین سفر رسمی از زمان از سرگیری روابط دیپلوماتیک بین دو کشور وارد برازیل شد. رییس جمهور سابقِ فاشیست برازیل خاویر بولسونارو در سال ۲۰۱۹ ارتباط سیاسی با ونزویلا را قطع کرده بود. آخرین سفر مادورو به این کشورِهمسایه زمانی انجام شد که دیلما روسف، رییس جمهور سابق برازیل (۲۰۱۱-۲۰۱۶) دوره دوم ریاست جمهوری خود را در سال ۲۰۱۵ آغاز کرد. روسای جمهور دو کشور وارد « کاخ پلانالتو» شدند تا نشست کاری خود را برای تقویت همکاری دو کشورآغاز کنند. اولین نشست مسوولین دو کشور برازیل و ونزویلا پشت درهای بسته برگزار شد و انتظار می رود که توافقات مختلف دو کشور درآنچه که از سرگیری روابط دیپلوماتیک آنها است، تثبیت شود.

روزنامه« Correo del Orinoco » روز یکشنبه گزارش داد که هدف سفر فعلی مادورو، علاوه بر شرکت در اتحادیه دوازده کشور امریکای جنوبی در برازیل، «در مورد بازگرداندن اتحادهای استراتیژیک دوجانبه است»، هدفی که مادورو و لولا دا سیلوا در مورد آن توافق دارند.

نشست روسای جمهور امریکای جنوبی از سه شنبه ۳۰ ماه می شروع شده است. آلبرتو فرناندز، رییس جمهور ارجنتاین، نیز روز دوشنبه برای نشست برازیل، که در آن احیای اتحادیه Unasur تصمیم گیری می شود، کشورش را ترک کرد. علاوه بر این، فرناندز و لولا می خواهند در مورد یک استراتیژی برای مبارزه با تورم و همچنین مکانیزمی برای تامین مالی «صادرات و واردات بدون استفاده از دلار امریکا» صحبت کنند. ارجنتاین و برازیل، دو اقتصاد بزرگ قاره و ونزویلا دارای بزرگترین ذخیره نفتی جهان است.

به گفته مایورو ویرا، وزیر امور خارجه برازیل، سران دوازده کشور امریکای جنوبی به این نشست دعوت شده اند. علاوه بر ارجنتاین، سران کشور های بولیویا، برازیل، گویانا، سورینام و ونزویلا که قبلا عضویت در UNASUR را انتخاب کرده اند، روسای جمهور چیلی، اکوادور، کولمبیا، پاراگوای، پیرو و اروگوای نیز در این نشست شرکت دارند. معاهده تاسیس اصلی Unión de Naciones Suramericanas  در ماه می ۲۰۰۸ ترسایی در برازیل توسط تمام دوازده کشور مستقل امریکای جنوبی امضا شد. هدف این اتحاد مبارزه مشترک علیه نابرابری، محرومیت اجتماعی، گرسنگی، فقر و ناامنی تعریف شده است، اما پس از تاسیس، به زودی مشخص شد که دستیابی به همکاری های کارآمد بین دولتی به دلیل عدم تمایل به ادغام توسط بعضی از کشورها امکان پذیر نیست. نخست، ایوان دوک، رییس جمهور راستگرای کولمبیا در اگست ۲۰۱۸ استعفای خود را اعلام کرد. در همان سال، دولت های دوست امریکا در ارجنتاین، برازیل، چیلی، پاراگوای و پیرو و اروگوای در سال ۲۰۲۰ از ادامه فعالیت مشترک خودداری کردند.

کارلوس امینامی، وزیر اقتصاد سابق چیلی قبل از حضور در اجلاس اتحادیه در یک گفت وگو با بنیاد چپ اروگوای لیبر در مونته ، گفت: « امروز ما در بحث های مهم جهانی غایب هستیم. صدای ما شنیده نمی شود. ما باید از این دوره تاریک تفرقه، که در آن امریکای لاتین در زمینه سیاست های جهانی به حاشیه رانده شده است، بیرون بیاییم.» به گزارش آژانس روسی اسپوتنیک، رودولفو نین نووا، وزیر امور خارجه سابق و معاون رییس جمهور اروگوای نیز بر تقویت همکاری با توجه به تهدیدات ناشی از استخراج مواد خام که تعادل سیاره را به خطر می اندازد، تاکید دارد. امریکای لاتین دارای رکود اقتصادی عمیق تری از رکود اقتصادی جهانی است و تعداد افراد فقیر در این قاره به تقریبا ۵۰ میلیون افزایش یافته است. گیوم لانگ، وزیر امور خارجه سابق اکوادور، از لولا خواست تا « کشورهای دیگر را متقاعد کند که اتحادیه Unasur ابزاری مناسب برای همکاری های پیش رو در مرحله پیدایش قطب بندی های جهانی فعلی است. با توجه به صف بندی های جهانی در حال شکل گیری و تکامل، من فکر می کنم کشورهای ما چانس بیشتری برای خروج از این وضعیت رکود را دارند.» در همین رابطه علاوه بر گزارش روزنامه یونگه ولت چاپ المان، اسپوتنیک فارسی نیز نوشت:

مادورو گفته است: ونزویلا مایل است به عضویت بریکس پذیرفته شود. نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزویلا طی سخنانی گفت: اگر از ونزویلا پرسیده شود که آیا می‌ خواهید در مقطعی به بریکس بپیوندید، ونزویلا می‌ گوید بله، ما دوست داریم بخشی از بریکس باشیم و با سیاست جهانی بریکس همراهی کنیم. در این رابطه لولا رییس جمهور برازیل می گوید در صورت درخواست رسمی ونزویلا از بریکس، برازیل از احتمال پیوستن ونزویلا به بریکس حمایت خواهد کرد./ روزنامه یونگه ولت

 

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۳ـ ‍۳۰۰۵

Copyright ©bamdaad 2023