وقتی چین و برازیل دوباره دست در دست هم به جلو حرکت می‌ کنند

 

رادیو چین بین المللی در گزارشی پیرامون سفر لولا داسیلوا به چین نوست :
چین و برازیل حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰ کیلومتر با هم فاصله دارند و بزرگترین کشورهای در حال توسعه در نیمکره‌های شرقی و غربی جهان هستند. همزمان با آغاز سفر لوییز ایناسیو لولا داسیلوا ، رییس جمهور برازیل در روز ۱۲ اپریل (۲۳ حمل) به چین، این دو قدرت نوظهور که اقیانوس‌ها میان آنها جدایی انداخته دوباره دست هم را می ‌فشارند.
آقای لولا رییس جمهور برازیل از نظر مردم چین یک دوست قدیمی است. او طی دوره اول ریاست جمهوری ‌اش (۲۰۱۰- ۲۰۰۳)  دو بار سفر رسمی به چین انجام داد. طی دوران ریاست جمهوری لولا، روابط چین- برازیل رشد شتابانی داشت. چین به بزرگترین شریک تجاری برازیل در سال ۲۰۰۹  ترسایی تبدیل شد و این جایگاه را برای ۱۴ سال متوالی حفظ کرده است.
برازیل اولین کشور امریکای لاتین محسوب می ‌شود که حجم تجاری آن با چین از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است.
جنوری امسال لولای ۷۷ ساله آغاز سومین دوره ریاست جمهوری خود را جشن گرفت.
شی جین پینگ ، رییس جمهور چین یک نامه تبریک به مناسبت پیروزی لولا در انتخابات برازیل ارسال و تاکید کرد چین و برازیل کشورهای بزرگ در حال توسعه و کشورهای مهم بازار نوظهور هستند که نفوذ و تاثیر جهانی دارند. آنها شرکای راهبردی جامع برای همدیگر هستند، منافع مشترک گسترده‌ای دارند و مسوولیت‌های توسعه مشترک را به دوش می ‌کشند.
موضوعات اقتصادی از مهمترین محورهای سفر آقای لولا به چین است. برازیل در حال حاضر با وظیفه مهم احیای پساکرونا روبروست و لولا متعهد به ارتقا  « صنعتی‌ سازی مجدد » برازیل است. و چین در حال پیشبرد توسعه با کیفیت بالا و گشایش در سطح بالاست که فرصت‌های برد- بردی را برای تمام کشورهای جهان از جمله برازیل فراهم می‌ کند.
تحت هدایت مقامات بلند پایه دو کشور، همکاری دوجانبه میان چین و برازیل روز به روز تعمیق یافته و فاصله بین مردم دو کشور نیز به شکل مداومی کاهش پیدا کرده است. علاوه بر فوتبال، رقص سامبا و کباب باربکیو، مردم چین به ویژه جوانان اطلاعات بیشتری از برازیل دارند.
در سوی مقابل، درک مردم برازیل از چین نیز فقط محدود به « دیوار بزرگ چین» و «کونگ فو» نیست. به عنوان مثال طب چینی در میان مردم برازیل بسیار مشهور است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار پزشک رسمی و متخصص طب سوزنی چین در برازیل حضور دارند.
« مید این چینا» در حال نفع رساندن به برازیلی‌های بیشتر و بیشتری است. شایان ذکر است که همکاری علمی و فناوری یکی دیگر از جنبه‌ های همکاری چین- برازیل محسوب می ‌شود. سابقه این همکاری را می‌ توان در دهه ۸۰ میلادی جست وجو کرد و به ایجاد دستاوردهای علمی- پژوهشی مانند « ماهواره منابع زمینی چین- برازیل»، «تحقیقات نانوفناوری و مرکز نوآوری» و «مرکز اقلیمی و انرژی» منجر شده است.
چین و برازیل در مقابل اوضاع پیچیده و مداما در حال تغییر بین‌المللی به عنوان رهبران کشورهای در حال توسعه هر دو مخالف هژمونی و سیاست‌های قلدرمابانه هستند و هر دو از چندجانبه گرایی واقعی حمایت می ‌کنند.
این دو کشور همکاری نزدیک خود در سازمان‌ های بین‌المللی و سازوکارهای چندجانبه مانند سازمان ملل متحد،‌ سازمان تجارت جهانی، گروه ۲۰ و بریکس را حفظ کرده به گونه‌ ای که باعث تقویت صدای کشورهای در حال توسعه و تقویت صدای صلح و توسعه شده‌اند.
آقای لولا پیش از عزیمت به چین مکرراْ به نقش چین و واژه « صلح » در واکنش به بحران اوکرایین، اشاره کرد. وی تصریح کرد: یک نفر باید حرف زدن درباره صلح را آغاز کند زیرا امریکا و اروپا درباره صلح حرفی نمی ‌زنند. دوستان چینی قدیمی آماده هستند!
جهان خارج توجه زیادی به سفر لولا به چین دارد زیرا چین و برازیل بزرگترین کشورهای در حال توسعه در نیمکره‌های شرقی و غربی دنیا هستند.
توسعه روابط آنها نه تنها به دو طرف سود خواهد رساند بلکه ک جهان نیز از آن منتفع خواهد شد.
این باور وجود دارد که تحت هدایت سران دو کشور، همکاری متقابل سودمند و دوستانه چین و برازیل در زمینه‌های مختلف به صورت کیفی ارتقا خواهد یافت و کمک جدید به ثبات و رفاه منطقه و جهان می ‌کند.


درهمین ارتباط روزنامه « یونگه ولت » چاپ برلین در شماره تازه خود به قلم فولکر هرمزدورف نوشت :

لولا داسیلوا، رییس جمهور برازیل با سفر خود به چین، چندجانبه گرایی و انتخاب جایگزینی برای نهادهای غربی را تقویت می کند.


یک روز قبل، لولا در مراسم تحلیف دیلما روسف، رییس دولت و دولت سابق برازیل به عنوان رییس بانک توسعه نوین (NEB) در شانگهای شرکت کرده بود. هر دو موقعیت نشان دهنده اولویتی است که دولت لولا به کشورهای بریکس (برازیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی) می دهد.
با این سفر، بزرگترین قدرت اقتصادی امریکای لاتین که یکی از ده اقتصاد بزرگ جهان است، تاکید کرد که می‌ خواهد مشارکت راهبردی خود را با چین و سایر کشورهای این بلوک گسترش دهد و چندجانبه ‌گرایی را ترویج کند.
یکی از ابزارهای این امر بانک توسعه نوین است که به عنوان جایگزینی برای بانک جهانی در آینده در نظر گرفته می شود.
هنگامی که روسف روز پنجشنبه سوگند یاد میکرد، بر اهمیت این نهاد که در اصل تنها توسط پنج کشور بریکس حمایت می ‌شد، برای تامین مالی پروژه‌های توسعه در کشورهای عضو تاکید کرد.
بنگلادش، مصر، امارات متحده عربی و اوروگوای هم اکنون به آن ملحق شده اند. سایر بازارهای نوظهور در مرحله آغازین قرار دارند.
رییس جدید بانک توسعه تصریح کرد: بانک توسعه با ارزهای مختلف در بازار جهانی منابع مالی را تامین می‌ کند، اما تلاش می ‌کند تا پروژه‌ها را با ارزهای داخلی تامین مالی کند تا به نفع بازارهای داخلی باشد و از ضرر و زیان ناشی از نوسانات نرخ ارز جلوگیری کند.
لولا داسیلوا در سخنرانی افتتاحیه خود به نقش منفی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول اشاره کرد.
او گفت که بانک جدید از این جهت مهم است که یک موسسه جهانی است که در آن کشورهای صنعتی و توسعه یافته (منظور از کشورهای غربی می باشد) حضور ندارند.
لولا با اشاره به تجربه کشور همسایه ارجنتاین با صندوق بین المللی پول گفت:  «هیچ دولتی نمی تواند با چاقو روی گلویش کار کند زیرا همیشه بدهکار میماند.»
نظرات لولا در سفر چهار روزه دولتی با استقبال میزبانان مواجه شد.
چین و برازیل سیاست های خارجی مستقلی را دنبال می کنند و هر دو برای توسعه پایدار تلاش می کنند.
روزنامه چاینا دیلی روز چهارشنبه نوشت: هیچ چیز نمی ‌تواند به اندازه سفر لولا که می ‌تواند به ایجاد یک سری مشارکت‌های چین و برازیل به نفع هر دو کشور و فراتر از آن کمک کند، خوشایند باشد.

گلوبال تایمز خاطرنشان کرد که سفر لولا همچنین باعث ارتقای چندجانبه گرایی و همکاری در پلاتفرم های مختلف چندجانبه می شود، « بویژه پس از یک سری دیدارهای سطح بالا توسط سران کشورهای خارجی در هفته های اخیر ».
این روزنامه تاکید کرد که توقف وی در شانگهای، مرکز اقتصادی چین و بازدید وی از شرکت های فناوری در این شهر نشان داد که برازیل نیز در تلاش برای افزایش همکاری در زمینه علم و فناوری است.
دراین سفر که لولا را هفت وزیر، پنج فرماندار، رییس مجلس سنا و بیش از ۲۰۰ سرمایه ‌دار و مدیر عمدتاً از بخش کشاورزی همراهی میکنند، انتظار می رود حدود ۲۰ موافقت نامه امضا شود. روزنامه اینترنتی برازیلی منتقد دولت G1 اظهار داشت که به گفته بسیاری از ناظران، سیاست خارجی لولا همچنان در تلاش برای « موازنه منفی از قدرت های بزرگ ایالات متحده امریکا و چین » است.
پورتال خبری در عین حال اذعان داشت: « جمهوری خلق چین بالاترین مصرف کننده محصولات برازیلی در جهان است، این باید اهمیت این سفر را برای ما گوشزد کند!»

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۳/ ۲۳ـ ‍۱۶۰۴

Copyright ©bamdaad 2023