بیانیه نهایی چهارمین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند

 چهارمین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در ۱۳ اپریل ۲۰۲۳ ( ۲۴ حمل ۱۴۰۲) در سمرقند، جمهوری ازبکستان، برگزار گردید.

وزیران خارجه چین، ایران، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در این نشست حضور داشتند.

طرفین در فضایی صریح و واقع­ گرایانه همراه با درک متقابل بحث هایی جامع، عمیق و سازنده از وضعیت کنونی افغانستان و چشم انداز توسعه این کشور به شرح ذیل انجام دادند:

طرفین بر تعهد خود به توسعه افغانستان به عنوان یک کشور مسالمت آمیز، متحد، دارای حق حاکمیت و مستقل، بدون تهدیدات تروریستی و قاچاق مواد مخدر تاکید کردند.

طرفین بر اهمیت ایجاد یک نظام حکمرانی فراگیر و جامع در افغانستان که منعکس کننده منافع همه اقشار جامعه افغان تاکید کردند.

طرفین به این نکته که وضعیت امنیتی مرتبط با تروریزم در افغانستان همچنان وخیم است توجه داشته و بر تعهد خود در تقویت همکاری­ها برای مبارزه با تروریزم و امنیت میان کشورهای همسایه و توسعه جبهه متحد علیه تروریزم تاکید کردند.

طرفین خاطرنشان کردند که همه گروه ­های تروریستی از جمله دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی (اتیم)، تحریک طالبان پاکستان (تی. تی. پی)، ارتش آزادی بخش بلوچستان (بی. ال. ای)، جندالله، جیش العدل، جماعت انصارالله، جنبش اسلامی ازبکستان (آی. ام. یو) و دیگر سازمان تروریستی مستقر در افغانستان کماکان تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان محسوب می ­شوند.

طرفین بر اهمیت مبارزه با تهدید مواد مخدر تاکید کردند و خواستار حمایت از توسعه برنامه­های جایگزینی کشت مواد مخدر و همچنین مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر گردیدند.

ظرفین بر ضرورت حفظ گفت و گو و ارتباطات جامعه بین الملل با افغانستان تاکید کرده و خواستار اقدام بیشتر به منظور بهبود شرایط معیشت مردم شدند و ابراز اطمینان کردند که مقامات افغان به حقوق اساسی بشر شامل حقوق تمامی ‌گروه‌های قومی، زنان و کودکان احترام گذاشته و این حق متساوی را برای تمامی ‌شهروندان افغانستان فراهم آورده تا در شوون سیاسی-اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن کشور مشارکت کنند.

طرفین به اهمیت هماهنگی تلاش های منطقه ای و بین المللی به منظور اطمینان از امنیت و ثبات در منطقه توجه کرده، بر مشارکت مثبت مجامع منطقه ای موجود شامل کنفرانس بین­المللی تاشکند «افغانستان: توسعه امنیتی و اقتصادی» و رایزنی­های فورمات مسکو در خصوص افغانستان تاکید نمودند.

طرفین نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت انسانی و وضعیت وخیم اقتصادی در این کشور ابراز نمودند و آماده گی خود را برای تداوم ارایه کمک های بشردوستانه به مردم افغان و حمایت از بازسازی اقتصادی افغانستان اعلام کردند.

طرفین به نقش کلیدی سازمان ملل متحد در فراهم نمودن کمک های بشردوستانه به افغانستان اشاره نمودند و از جامعه بین­المللی خواستند که کمک های بشردوستانه اضطراری به مردم افغانستان را افزایش دهند.

طرفین بر اهمیت مقابله با تلاش ها به منظور سیاسی کردن کمک های بشردوستانه مورد نیاز مردم افغانستان تاکید و اعلام کردند که توزیع و استفاده کمک های بشردوستانه باید در چارچوب خدمت به منافع مردم عادی افغانستان باشد.

طرفین تاکید کردند که کمک به کابل در احیای اقتصاد ملی موجب ایجاد شرایط زنده گی مناسب برای مردم و کاهش جریان مهاجرین به خارج از کشور خواهد شد.

طرفین بر اهمیت اساسی پروژه‌ های مهم بین ­المللی انرژی، حمل و نقل، ارتباطات، زیرساخت و دیگر پروژه‌های اجرا شده توسط کشورهای همسایه برای توسعه اقتصادی-اجتماعی افغانستان و ادغام فعال این کشور در اقتصاد جهانی اشاره کردند.

طرفین به ابتکار ازبکستان در ایجاد « گروه مذاکره کننده بین­ المللی» تحت نظارت سازمان ملل متحد و تاجیکستان در خصوص ایجاد یک « کمربند امنیتی » اطراف افغانستان توجه کرده، منتظر دریافت اطلاعات زمینه ای جامع از مبتکران هستند.

طرفین از کشورهایی که عمدتا مسوول مشکلات کنونی در افغانستان هستند مصرانه خواستند تا مجدانه به تعهدات خود مبنی بر بازیابی اقتصادی و توسعه آتی افغانستان عمل کنند.

طرفین بر تشکیل نشست های سه گروه کاری شامل : « گروه کاری سیاسی و دیپلوماتیک »، « گروه کاری اقتصادی و بشردوستانه » و « گروه کاری امنیت و ثبات » در اولین فرصت تاکید کردند.

طرفین ضمن قدردانی و تشکر از ازبکستان برای برگزاری بسیار سطح بالای چهارمین نشست وزیران خارجه، از پیشنهاد برگزاری پنجمین نشست وزیران خارجه در عشق آباد در سال ۲۰۲۴ یا در صورت لزوم در تاریخی زودتر از آن حمایت کردند.

برگرفته از تارنمای رسمی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۳ـ ‍۱۶۰۴

Copyright ©bamdaad 2023