انتخابات پارلمانی در کوبا



فولکر هرمزدورف

بیش از هشت میلیون کوبایی در یکشنبه آینده فراخوانده می شوند تا با شعار « بهتر از این هم ممکن است» به ۴۷۰ نماینده پارلمان ملی  « Asamblea Nacional » رای دهند.
«Asamblea Nacional» جدید به طور نمادین در ۱۹ اپریل، سالگرد پیروزی کوبا بر مهاجمان سیا در خلیج خوک ها، جلسه افتتاحیه خود را برگزار می کند.
از جمله وظایف فوری پارلمان جدید، انتخاب اعضای شورای دولتی، رییس دولت جمهوری، معاون وی ، و  به پیشنهاد رییس جمهور ، نخست وزیر است. بر اساس قانون انتخابات، میگل دیاز کانل، رییس کشور که از سال ۲۰۱۹ ترسایی به مردم کشورش خدمت میکند، می تواند برای دور دوم نامزد شود.
برای دوره قانونگذاری تازه از سال ۲۰۲۳ ـ ۲۰۲۸ ترسایی تعداد اعضای منتخب عالی ترین نهاد قانونگذاری کشور از ۶۰۵ نفر فعلی به ۴۷۰ نفر کاهش یافت. اسامی، عکس ها و بیوگرافی کوتاه نامزدهای انتخابات از اوایل ماه حوت  در رسانه های کشور منتشر شده است.
برخی از نامزدان شورای ولایتی یا محلی هستند. اما اکثریت نامزدها در مجامع محلات، توسط انجمن های زنان، جوانان، هنرمندان، دانشجویان و کشاورزان، اتحادیه های کارگری و سایر تشکل های اجتماعی نامزد شده اند.
کمیته های انتخاباتی در چند هفته گذشته صدها رویداد را در ۱۶۸ شاروالی کشور ترتیب داده بودند که در آن نامزدها معرفی شدند. نامزدها کسانی هستند که توانسته ‌اند بیش از ۵۰ درصد آرای معتبر را کسب کنند.
از آنجایی که فقط افراد و نه احزاب مجاز به رای دادن هستند، قانون حزب کمونیست کوبا  (PCC) را از دخالت در نامزدی نامزدها منع می کند. با این که، بسیاری از متقاضیان عضو حزب کمونیست هستند.  خبرگزاری کوبا پرنسا لاتینا روز پنجشنبه در مورد ترکیب این پیشنهادها نوشت :

اگرچه نامزدها شامل شخصیت‌هایی مانند رییس ‌جمهور، اعضای بلندپایه دولت، هنرمندان و ورزشکاران با حضور منظم در رسانه‌ ها و همچنین دانشمندان سرشناس هستند، اما اکثریت را شهروندانی تشکیل می ‌دهند که فقط در محل زنده گی خود فعال و شناخته شده هستند.
میگل دیاز کانل در اظهار نظری بر « تنوع نامزدهای پارلمانی» تاکید کرد و زنده گی نامه آنها را « پورتره ای تاثیرگذار و متنوع از مردم کوبا» توصیف کرد.
بیش از نیمی از آنها زن هستند و حدود ۲۰ درصد از متقاضیان زیر ۳۵ سال سن دارند. بر اساس گزارش پرنسا لاتینا، اگر همه نامزدها در روز یکشنبه انتخاب شوند، ۶۵ درصد از اعضای پارلمان آینده در آن حضور می ‌یابند.
گروه‌های اپوزیسیون دست ‌راستی کنترا ، در خارج از کوبا (فلوریدای امریکا) کمپاینی را راه‌ اندازی کرده‌ اند که خواستارعدم شرکت در انتخابات هستند، آنها با انتشار ویدیوهایی در اینترنت، روند رای ‌گیری را یک «ساخته گی و مسخره» خواندند.
رویترز روز چهارشنبه به نقل از یک استاد حقوق در دانشگاه آرتمیسای کوبا گفت: « بحران اقتصادی، افزایش قیمت ها و قطع  مکرر برق، این انتخابات را به سخت ترین انتخابات از سال ۱۹۹۳ ترسایی تبدیل کرده است. او گمانه زنی میکند که بسیاری از مردم رای نمی دهند زیرا انتخابات مشکلات آنها را حل نکرد.»
به گفته رویترز، « کاهش مشارکت رای دهنده گان می تواند اعتبار مجمع جدید را تهدید کند و ( در بحبوحه رکود عمیق اقتصادی ) به احساس نا آرامی فزاینده کمک کند.»ظاهراً چنین ارزیابی هایی در کوبا جدی گرفته می شود.

«وضعیت متشنج است، ما این را می دانیم»
روزنامه گرانما روز چهارشنبه به یکی از عوامل ایجاد مشکلات اقتصادی در کوبا اشاره کرد، ۲۴۳ اقدام تحریمی و محاصره اقتصادی و تجاری و مالی اعمال شده توسط رییس جمهور پیشین امریکا دونالد ترامپ که توسط دولت فعلی جوزف بایدن تقریباً بدون تغییر اجرا میشوند، وضعیتی را در کشور ایجاد کرده است که در شش ماه گذشته بی سابقه بود.
به گفته گرانما، در پس کمپین تحریم انتخابات «طرح هایی از سوی دولت ایالات متحده برای تفرقه انداختن بین ما و از بین بردن انقلاب کوبا» وجود دارد.

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۳ـ ۲۶۰۳ 

Copyright ©bamdaad 2023