سازماندهی مجدد روابط هند و چین از مسیر موضع گیری در مورد جنگ اوکرایین

 

یورگ کرونایرـ یونگه ولت

 هند پس از تصویب آخرین قطعنامه در سازمان ملل متحد در مورد جنگ اوکرایین در روز پنجشنبه (به وقت محلی) بار دیگر به این قطعنامه رای ممتنع داد.

۱۴۱ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد به خروج روسیه از اوکرایین و رسیدن به یک راه حل صلح آمیز بر اساس رعایت حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها رای دادند. 

برخلاف آنچه در مقاله دوازده ماده ای جدید چین ارایه شده است، قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، حاوی پیشنهادهایی برای راه حل سیاسی برای درگیری های زیربنایی جنگ نیست. 

بر این اساس، روچیرا کامبوج، سفیر هند در سازمان ملل متحد ، اعلان کرد که کشورش به طور طبیعی به اصول منشور سازمان ملل متحد پایبند است. اما باید پرسید: « آیا هر فرآیندی که هیچ یک از طرفین را متعهد نمی ‌کند، می ‌تواند به راه‌ حلی معتبر و معنادار منجر شود؟» احتمالاً اینطور نیست.

 روچیرا کامبوج گفت: « ما همیشه خواستار گفتگو و دیپلوماسی به عنوان تنها راه نجات خواهیم بود. و به همین دلیل است که هند با جدیدترین قطعنامه سازمان ملل متحد که توسط اوکرایین و اتحادیه اروپا تدوین شده است، موافقت نمی‌ کند، چرا که « محدودیت‌های روشنی برای دستیابی به هدف مورد نظرما برای صلح پایدار» را نشان می ‌دهد. 

اینکه آیا هند تا چه اندازه از طرح دوازده ماده ای چین حمایت خواهد کرد، باید منتظرماند و دید. 

درست است که هر دو کشور رقابت سنتی خود را در سال گذشته متوقف کردند تا با فشارغرب برای منزوی کردن روسیه مقابله کنند. 

اما این رقابت دود نشده و به هوا نرفته است. دهلی نو همچنین در تلاش برای میانجیگری بین مسکو و کیف است. اخیراً آجیت دوال مشاور امنیت ملی هند در پایتخت روسیه مذاکراتی را انجام داد. 

روز چهارشنبه ، روزنامه « ایندین اکسپرس » مطلبی از کارشناس سیاست خارجی سی راجا موهان را منتشر کرد که در آن به سفر اولاف شولز، صدراعظم  المان در این آخرهفته، سفر جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا که مدت کوتاهی پس از آن برنامه ریزی شده است و نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ در آغاز ماه مارچ، صورت میگیرد  اشاره کرد، نویسنده این دیدارها را فرصت های خوبی برای نخست وزیر هند نارندرا مودی ارزیابی میکند که با جستجوی راه حلی برای جنگ در اوکرایین، بتواند خود را از نظر دیپلوماتیک از دیگر رهبران مهم جهان متمایز کند. 

متمایز کردن؟ همانطور که راجا موهان نیز اشاره کرد، برای مودی وهمچنین برای شی جین پینگ، رییس دولت چین، تعهد به پایان جنگ فرصتی را برای « تعدیل مجدد روابط بین قدرت های بزرگ» و «سازماندهی مجدد» جهان فراهم می کند.

بنابراین هم برای هند و هم برای چین  مساه قدرت سیاسی مطرح است./ مجله هفته

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۳ـ ۲۷۰۲ 

Copyright ©bamdaad 2023