سرگی لاوروف، وزیرامور خارجه روسیه در گفتگوی اختصاصی با «روسیه ۲۴» و «ریانووستی » گفت: من طرفدار صلح هستم و از این فلسفه پیروی می ‌کنم: «اگر صلح می ‌خواهی، همیشه برای دفاع از خود آماده باش». با این حال هیچ کس سعی نمی‌ کند کیف را متقاعد کند به مذاکرات با مسکو بازگردد. همه ما خواهان پایان درگیری با اوکرایین هستیم، اما عامل زمان، عامل اصلی نیست.

دیپلومات ارشد روسیه با درخواست از مردم برای عمیق ‌تر کردن تحلیل خود از تقابل غرب با روسیه، گفت: علت اصلی درگیری در اوکرایین به اعتقاد واشنگتن مبنی بر استثنایی بودن امریکا و این ادعا که ظاهراً این تسلط آن را توجیه می کند، مرتبط است. مقامات امریکایی معتقدند که ایالات متحده امریکا « یک کشور استثنایی است، همتایی در هیچ کشور دیگری در جهان ندارد» و وظیفه دارد رهبری کند، زیرا در غیر این صورت «هرج و مرج به وجود خواهد آمد.»

لاوروف به نظر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رییس جمهور جو بایدن، که در سال ۲۰۱۹ ترسایی در مجله اتلانتیک منتشر شد، استناد کرد. او در آن زمان نوشت:  «هیچ دیدگاه استثناگرایی امریکایی نمی‌تواند موفق شود، اگر ایالات متحده دیدگاه نوظهوری را که بر هویت قومی و فرهنگی تأکید دارد، شکست ندهد. » 

لاوروف این اظهارات را «وحشتناک » خواند، زیرا مردمان دیگر را از «حق یادآوری تاریخ خود » محروم می‌ کند چرا که دولت ایالات متحده امریکا این اصل را اکنون در سطح جهانی اعمال می کند.

وزیر خارجه روسیه گفت: همانطور که همه کسانی را که به امریکا می‌آمدند در یک ظرف ذوب می ‌کردند، اکنون می ‌خواهند بقیه را ذوب کنند، تا آنها اساساً امریکایی شوند. این استثناگرایی، این اعتقاد مطلق به برتری - دلیل اصلی مقابله ما با ملت‌هایی است که از طریق رژیم کی یف علیه ما جنگ نیابتی می کنند.

جنگ اوکرایین

وی افزود: ادعاهایی مبنی بر اینکه روسیه از مذاکره با اوکرایین امتناع می ورزد دروغ است و مسکو به رد آنها ادامه خواهد داد. دیپلوماسی ما کارهایی که برای انجام دادن دارد ، توضیح مداوم و روزانه آنچه در حال رخ دادن است، رد کردن دروغ ها، به ویژه دروغ هایی که اکنون درباره امتناع ما از مذاکره [با اوکرایین] شنیده می شود.

وی گفت: تشدید درگیری در اوکرایین از سوی غرب مشاهده می ‌شود و فاقد هیچ چارچوبی نیست. هرچه بیشتر تسلیحات دوربرد از سوی غرب به رژیم کیف ارسال شود، آن ها را باید از اراضی روسیه بیشتر دور کرد. غرب به دنبال آن است که روسیه را چنان شکست دهد که برای چندین دهه نتواند خود را بازیابی کند، اگر این تلاشی برای حل «مساله روسیه » نیست، پس چیست؟ چرا برخی از دیدن ایدیولوژی نازیزم که اکنون در پایه رژیم کیف قرار دارد، خودداری می‌ کنند؟ اورزولا فون در لاین، که همچنین یکی از فعالان مشهور کمیسیون اروپا است، گفت که نتیجه جنگ باید شکستی برای روسیه باشد، شکست بزرگی که برای دهه‌ها، دهه‌های طولانی، نتواند اقتصاد خود را احیا کند. ویکتوریا نولاند، با ابراز خوشحالی از وقوع انفجارها در «نورد استریم » یک اعتراف کامل کرد، سخنان او گویای مشارکت مستقیم ایالات متحده امریکا در حمله است.

وی تاکید کرد: ما شاهد نبرد تمام ناتو علیه خود هستیم، صحبت هایی که می کنند در مورد اینکه ما با روسیه در نبرد نیستیم بلکه فقط (اوکرایین) را تسلیح می کنیم، مضحک است. غرب، بدون اغراق، هر روز از طریق سفرای خود به تمام کشورهای آسیایی، افریقایی، امریکای لاتین سیگنال‌هایی می فرستد مبنی بر اینکه این کشورهای هیات های روسی را نپذیرند، روسیه را محکوم کنند و به تحریم ها بپیوندند.

وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو به دنبال سوق دادن نیروهای اوکرایینی به فاصله ‌ای امن برای خاک روسیه است. ما اکنون در تلاش هستیم تا توپخانه نیروهای مسلح اوکرایین را به مسافتی برسانیم که خطری برای سرزمین های ما ایجاد نکند، در این صورت هر چه برد تسلیحاتی که به رژیم کیف عرضه می شود طولانی تر باشد، آنها باید بیشتر از کشورمان دور شوند.

لاوروف تاکید کرد: ظاهراً تحویل تجهیزات مدرن از سوی غرب به کیف همراه با خدمه جنگی خارجی انجام خواهد شد. به گفته کارشناسان، برای اوکرایینی‌ها کار با همه انواع سلاح هایی که قبلاً منتقل شده‌اند غیرممکن است و باید، طی دوره های دو ماهه یا حتا سه ماهه آموزش ببینند. به گفته متخصصان، سیستم‌ هایی وجود دارند که در آینده قابل پیش‌بینی قابل آموزش نیستند و اگر تامین شوند، به احتمال زیاد همراه با خدمه رزمی انجام می ‌شود.

او در خصوص ارسال تسلیحات از المان به اوکرایین گفت: شولتس که به توانایی در تغییرموقعیت مشهور است، قول داده بود به اوکرایین هواپیما نفرستد. بسیاری از افراد شایسته در اآلمان وجود دارند که اجازه احیای نازیزم را نمی ‌دهند، اما کسانی نیز هستند که مایلند « مساله روسیه » را حل کنند.

سرکوب اقتصادی اروپا

وزیرخارجه روسیه همچنین گفت: سرکوب اقتصادی اروپا از برنامه‌ های امریکاست که این روند در حال اجراست. روند سرکوب اقتصادی اروپا آغاز شده است و شکی نیست که این بخشی از برنامه‌ های کسانی بود که با آگاهی از انحصار کشور خود و نیاز به حاکمیت و حفظ آن در سراسر جهان زنده گی می کنند. تنها به تازه گی ماکرون، رییس جمهور فرانسه و شولتس، صدراعظم المان علناً شروع به ابراز نگرانی در مورد قوانینی کردند که امریکایی‌ها برای مبارزه با تورم اتخاذ کردند، که در واقع با هدف کشاندن تولیدات به خاک ایالات متحده امریکا هستند، چنین فرآیندی (سرکوب اقتصادی اروپا) در حال حاضر در جریان است. چین نیز شروع به کاهش وابستگی به مکانیزم های مالی غربی کرده است.

وی افزود: به طور تصادفی بحث هایی در مورد انتقال به ارزهای ملی وجود داشته است.  برازیل قبلاً پیشنهاد کرده بود در گروه بریکس در مورد تجارت با ارزهای ملی بحث هایی را مطرح کند که می تواند «رویکردی جهانی » برای تامین مالی در مواقعی ایجاد کند که ایالات متحده امریکا  « همه قوانین » را زیر پا بگذارد.

لاوروف تصریح کرد: چین از مدتی قبل شروع به کاهش وابستگی خود به مکانیزم های مالی غرب کرده است. این ویژه گی های مثبت [جهانی شدن] دیگر وجود ندارد... ما به اندازه چین در این سیستم غوطه ور نبودیم. حداقل از نظر حجم اوراق بهادار. بنابراین عمق غوطه ور شدن چین در سیستم کنونی البته با سیستم ما قابل مقایسه نیست.اما این واقعیت است که چین به ناچار شروع به کاهش این وابستگی خواهد کرد و اتفاقاً از قبل شروع به کاهش این وابستگی کرده است. با توجه به وابستگی متقابل بین اقتصادهای ایالات متحده امریکا و چین که به تریلیون ها تخمین زده می شود، مکانیزم ها و ابزارهای جدید برای جلوگیری از شوک های جدی اقتصادی به زمان نیاز دارند.

پیمان امنیت جمعی

او تاکید کرد که مسکو برای درخواست کمک در رابطه با عملیات ویژه به شرکای خود در سازمان پیمان امنیت جمعی مراجعه نکرد، همه چیزهایی را که نیاز دارد، در اختیار دارد و بعید است در آینده از سازمان پیمان امنیت جمعی در عملیات ویژه کمک بخواهد، زیرا به لحاظ تجهیزات نیروها نیازی نمی ‌بینید. ما می بینیم که دوستان ما در اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) درک می کنند و به وضوح می‌ بینند که غرب در فضای مشترک ما چه اهدافی را دنبال می کند. آنها می خواهند سازوکارهای بیشتری را توسعه دهند.

وی گفت: روسیه در حال بررسی گزارش‌هایی است مبنی بر اینکه ماموریت نظارت ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکرایین (SMM) به کیف در آماده ‌سازی اقدامات خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان با پنهان کردن اطلاعات درباره وضعیت واقعی در میدان کمک کرده است. ما اکنون در حال راستی ‌آزمایی اطلاعاتی هستیم که در ماه‌ های اخیر درجریان یک عملیات نظامی ویژه منتشر شده است که دلیلی برای مشکوک شدن به وجود می ‌آورد که برخی از اعضای SMM نه تنها اطلاعات مربوط به وضعیت واقعی را مخفی می‌ کنند، بلکه در واقع به رژیم اوکرایین در انجام اقدامات خشونت آمیز علیه غیرنظامیان کمک می‌کنند.

وی افزود: پیشنهاد روسیه برای استقرار ماموریت سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در ارمنستان همچنان مطرح است و اگر ایروان همچنان علاقه مند باشد، این ماموریت می تواند ظرف یک یا دو روز مستقر شود.

به گفته لاوروف سازمان پیمان امنیت جمعی پس از ارایه اصلاحیه مربوط به منشور ایتلاف قادر به اعزام نیرو بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود. به هر حال، سازمان پیمان امنیت جمعی، اکنون به ابتکار قزاقستان در حال گسترش پوتنسیال حفظ صلح است. یکی از معاونان دبیرکل نیز به عنوان مسوول حفظ صلح منصوب شده است، توافقاتی در مورد نیروهای حافظ صلح، در مورد نحوه استقرار آنها وجود دارد. لاوروف در گفت ‌وگو  گفت: اکنون به پیشنهاد قزاقستان، متممی به این توافق می‌ دهیم، زیرا [پیمان] می ‌گوید که نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی با توافق و با مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد مستقر می ‌شوند.

لاوروف پیشنهاد کیف به مینسک برای انعقاد معاهده عدم تعرض را خنده ‌دار توصیف کرده و گفت: بلاروس چنین اظهاراتی را بی معنا و تحریک آمیز می بیند.

کشورهای اطراف روسیه

لاوروف در پاسخ به این سوال که کدام یک از کشورهای اطراف روسیه می توانند راه اوکرایین را طی کنند، گفت: اکنون مولداوی برای این نقش مورد توجه است. وزیر خارجه روسیه افزود که ساندو تقریباً برای هر چیزی آماده است. اول از همه، به این دلیل که آنها توانستند با روش‌های کاملاً مشخص، رییس ‌جمهوری به دور از شیوه‌های دموکراتیک را در راس کشور قرار دهند، رییس‌جمهوری که صرفاً مشتاق پیوستن به ناتو است، او تابعیت رومانیایی دارد و به طور کلی برای هر چیزی آماده است.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین تصریح کرد: تفلیس، علیرغم فشارهای خارجی، بر اساس منافع ملی هدایت می ‌شود، اما غرب می‌ خواهد گرجستان را به یک محرک برای روسیه تبدیل کند.

روابط با چین

دیپلومات ارشد روسیه روابط روسیه و چین را برای دو طرف سودمند دانست. می خواهند ما را از چین بترسانند، این به دلیل تمایل به همکاری سخت بین مسکو و پکن است. روابط بین روسیه و چین از نظر کیفیت بالاتر از یک اتحادیه نظامی است، بدون هر گونه محدودیت و موضوعات ممنوع است.

لاوروف گفت که در حال حاضر افراد زیادی وجود دارند که می خواهند روسیه را با چین بترسانند و خاطرنشان کرد که این با « میل به جلوگیری از همکاری و هماهنگی ما [روسیه و چین] چه در اقتصاد و چه در امور بین المللی » مرتبط است.روابط روسیه و چین، روسیه را به عنوان نوعی تابع تعریف نمی کند. آنها برای دو طرف سودمند هستند.

کمک تسلیحاتی ایران و کوریای شمالی

در واکنش به ادعاهایی مبنی بر اینکه کوریای شمالی و ایران به مسکو در زمینه کمک تسلیحاتی کمک می کنند، گفت: مجتمع نظامی- صنعتی روسیه به خوبی کار می کند. کشورهای غربی اکنون « کوریای شمالی، یا ایران یا شخص دیگری» را متهم می‌ کنند که به روسیه کمک تسلیحاتی کرده است. مجموعه صنعتی- نظامی ما [خوب] کار می کند. همه چیز خوب است.

او ایده غرب برای راه اندازی دادگاهی علیه روسیه و درخواست غرامت را نقض فاحش قوانین بین المللی دانست و گفت: این همه نقض فاحش هنجارهای حقوق بین الملل است.

 

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۳ـ۰۳۰۲ 

 Copyright ©bamdaad 2023