بلگراد، بغداد، کیف: ریاکاری غرب

 

چهارشنبه ۲۴ مارچ ۱۹۹۰ترسایی یورش نیروی هوایی ناتو به سمت بلگراد آغاز شد.

 



نوشته: پیر لوی

تگرگ بمب هایی که بر صربستان می ریزد ۷۸ روز ادامه دارد. این کشور در نهایت مجبور شد اجازه جدایی کوزوو را بدهد و مقدمه ای برای اعلام استقلال برای این ولایت تاریخی صربستان باشد، جایی که پایگاه نظامی عظیم ایالات متحده امریکا در آن ساخته شد. سلوبودان میلوشویچ، که غرب قول سرنگونی او را داده بود، سال بعد سرنگون شد. تعداد کشته ها و تخریب زیرساخت ها و صنایع این کشور وحشتناک است.
امروز، برخی از جمهوری‌ های یوگسلاویای سابق توسط اتحادیه اروپا بلعیده شده‌اند، در حالی که برخی دیگر به کشورهای ضعیفی تبدیل شده و در اردوگاه ترانس آتلانتیک لنگر انداخته‌ اند. فقط صربستان است که سعی می کند کمی در برابر فشار فزاینده مقاومت کند.
پنجشنبه ۲۰ مارچ ۲۰۰۳ترسایی تگرگ فولاد و آتش بغداد را درنوردید. در یک شب بیشتر از کل درگیری اوکرایین در دو ماه اول جنگ، بمب و موشک بر سر پایتخت عراق ریخته شد. صدام حسین هدف امریکایی ها و متحدان شان بجز فرانسه و المان قرارگرفت. بهانه آن وجود « سلاح های کشتار جمعی » بود که اکنون مشخص است هرگز وجود نداشته است.  «جنگ دوم عراق » بیش از هشت سال به طول انجامید و تقریباً آرزوی جیمز بیکر وزیر امورخارجه ایالات متحده امریکا در سال ۱۹۹۱ ترسایی برای بازگرداندن کشور به «عصر حجر» را برآورده کرد. نابودی عراق از یک دهه قبل با تحریم ها آغاز شده بود که پیآمدهای وحشتناکی داشت.
چند سال بعد، وقتی از مادلین آلبرایت، وزیر امورخارجه سابق امریکا در مورد نیم میلیون کودکی که به دلیل تحریم های غرب و کمبود مراقبت های پزشکی و غذا جان خود را از دست دادند،پرسیدند ، او گفت: «بله، ارزش این قیمت را داشت.» جنگ و اشغال عراق توسط امریکا و متحدانش باعث به وجود آمدن چیزی شد که بعدا به نام دولت اسلامی شناخته شد. عراق امروز از نظر اقتصادی یک کشور ویران شده و از نظر سیاسی شکست خورده است.
دولت افغانستان که از زمان تهاجم سال ۲۰۰۱ ترسایی به مدت بیست سال تحت کنترول غرب بوده است، فاجعه بارتر است.
سوریه نیز مورد هدف غرب قرار گرفت که رویای سرنگونی بشار اسد را در سر می پروراند. از آنجایی که این هدف محقق نشد، اکنون کشور از نظر اقتصادی خفه کرده است.
و لیبیا که در سال ۲۰۱۱ ترسایی برای خلاص شدن از شر سرهنگ قذافی مورد حملات هوایی قرارگرفت چطور؟
اکنون این یک «دولت شکست خورده » است که در آن، بیش از ده سال بعد، طایفه ها بدون ظهور هیچ قدرت مشروعی در حال جنگ و مبارزه هستند، نتیجه این دخالت بشر دوستانه یک اقتصاد از هم پاشیده است.
این سوابق آشکار به این معنا نیست که هرگونه انتقاد از حمله ۲۴ فبروری روسیه باید کنارگذاشته شود. با این حال، ریاکاری ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا را نشان می دهد که به سرعت به عنوان مدافعان بیوه ها و یتیمان اوکراینی و تمامیت و حاکمیت ملی ظاهر می شوند.
با این حال، مهم‌ تر از همه، بر بی ‌اعتباری افسانه های تأکید می ‌کند که مدام توسط سیاستمداران غربی تکرار می ‌شود و بر اساس این قصه ها ظاهران تجاوزات مسکو «نظم بین ‌المللی مبتنی بر قوانین را که پس از پایان جنگ جهانی دوم پدید آمد» را نابود کرده است. اما واقعیت این است که پس از انقراض اتحاد جماهیر شوروی، اردوگاه ترانس الانتیک معتقد بود که می تواند هر کاری انجام دهد.
یکی از پیامدهای جنگ های غرب، ظهور امواج عظیم مهاجرت بود.
موج مهاجرت امروز پس از اوج گیری در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ ترسایی منبع نگرانی رهبران اتحادیه اروپا است، زیرا از افزایش نفوذ بیشتر «پوپولیزم» هراس دارند. پس از لغو محدودیت‌های کرونا، تعداد مهاجرانی که از مسیرهای مدیترانه غربی (مراکش)، مرکزی (لیبیا) یا شرقی (ترکیه، بالکان) وارد می ‌شوند دو یا حتا سه برابر می ‌شود. اما علیرغم سال ها مذاکره، ۲۷ کشور عضو همچنان بر سر رویه های پناهنده گی و « تقسیم بار» با هم اختلاف دارند.
این امر قبلاً به یک بحران دیپلوماتیک بین پاریس و روم منجر شده است و اکنون پس از بحران انرژی و اقتصادی « همه مسایلی که به اختلافات بین کشورهای عضو دامن می ‌زند » می ‌تواند موضوعی جدید و انفجاری برای رویارویی ایجاد کند.
به عنوان مثال، در حالی که کرواسی* در مسیر پیوستن به منطقه شنگن است، مرز شمالی آن می تواند از اسلوونی بسته شود، که به نوبه خود به اقدامات محدود کننده اتریش واکنش نشان می دهد .این آزادی حرکت را که زمانی افتخار ادغام اروپا بود، پاره پاره می کند. تا آنجا پیش می رود که برخی در بروکسل از آغاز فروپاشی هراس دارند.
این فقط یک نتیجه عادلانه و شایسته برای جنایات غرب خواهد بود. /مجله هفته

 

*اتریش و هالند دراین هفته با پیوستن بلغاریا و رومانیا به حوزه شنگن مخالفت کرده ، و باعث تشدید بحران سیاسی ـ دیپلوماتیک در« اتحادیه اروپا »شدند. ـ بامداد

 

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۴/ ۲۲ـ۱۰۱۲

Copyright ©bamdaad 2022