درحاشیه سفر رییس جمهور کـوبا به مسکـو

دورخیز کوبا برای گسترش روابط جهانی

 

روز شنبه نوزدهم ماه نوامبرریيس جمهوری کوبا ميگل دياز کانل، به همراه هیاتی وارد مسکو شد. در این سفر رییس جمهور کوبا با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز دیدار داشت.این دیدار پس از سفر او به الجزایر انجام شد. هدف از این دیدارها، گسترش روابط اقتصادی با الجزایر، روسیه، چین و ترکیه اعلام شده است. رسانه های کوبا هفته گذشته اعلام کردند مذاکرات عمدتاْ در مورد همکاری در بخش انرژی خواهد بود تا از این طریق وضعیت برق و تامین سوخت در کوبا بهبود پیدا کند.

پس ازآتش سوزی درمخازن سوخت شهر بندری «ماتانزاس» کوبا و ویرانی های ناشی از طوفان ایان، تعطیلی گردشگری به دلیل شیوع کرونا و تنگ تر شدن حلقه محاصره بی رحمانه امریکا علیه مردم این جزیره در زمان ریاست جمهوری بایدن، کوبا تلاش می کند پیامدهای عقب ماندگی های اقتصادی ناشی از این وقایع را به حداقل برساند. ترکیب هییت کوبایی اهمیت و امیدواری هاوانا را به این سفر نشان می دهد. آقای دیازکانل، با برونو رودریگز وزیر امور خارجه، ریکاردو کابریساس رویز معاون نخست وزیر و الخاندرو گیل فرناندز، که وزیر اقتصاد و برنامه ریزی کوبا می باشد و همچنین وزرای تجارت و سرمایه گذاری خارجی، رودریگو مالمیرکا و انرژی و معدن، ویسنته د لا او لوی از جمله اعضای این هیات کوبایی می باشند.

در دور دوم گفت وگوها، کميسيونی برای همکاری های اقتصادی و علمی- فنی دو کشور قبلا، روز جمعه در مسکو در باره امکانات گسترش همکاری ها در حوزه های تجاری، اقتصادی، اعتباری، مالی و بانکی بحث کرده بود. اجرای طرح های اولویت دار در زمینه های صنعت، علم، حمل و نقل، آموزش، کشاورزی، بهداشت عمومی و دیجیتالی سازی، فرهنگ، گردشگری و ورزش نیز مورد کاوش قرار گرفته است.

درعین حال سرگیی چرامین، وزیر تجارت خارجی روسیه و فرماندار هاوانا رینیالدو گارسیا زاپاتا همزمان با ورود هیات کوبایی به مسکو، در پایتخت کوبا تفاهم نامه ای امضا کردند که شامل همکاری نزدیک شهرهای مسکو و هاوانا در زمینه های فرهنگ، آموزش، شهرسازی، بهداشت و گردشگری می باشد. آندری گاسکوف، سفیر روسیه در کوبا در جریان بازدید از سی و هشتمین نمایشگاه بین المللی تجارت هاوانا روابط دوجانبه را «استراتیژیک و با پتانسیل توسعه فوق العاده» توصیف کرد. دیاز کانل، که ( پس از سفرهایی در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ ترسایی ) برای سومین بار درسفری که تا روز سه شنبه برنامه ریزی شده است، در مسکو به سر می برد، می گوید: خلقهای روسیه و کوبا به طور سنتی با «پیوندهای دوستی، احترام متقابل و همبستگی حمایتی» مرتبط هستند.

پیش از این، یک هیات کوبایی توانسته بود چندین قرارداد متقابل همکاری با روسیه امضا کند که به ویژه برای این جزیره سودمند بوده است.

عبدالمجید تبون ، رییس جمهوری الجزایر نیز در رابطه با دیدار این هیات کوبایی از کشورش روز پنجشنبه اعلام کرد، کشورش می خواهد برای تولید برق یک نیروگاه خورشیدی در کوبا بسازد. همچنین توافقات در زمینه تامین سوخت و همکاری در تولید دارو، واکسن و تولید شکر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. رییس جمهور کوبا نیز اعلام کرد که ۱۵۰ تن از بازرگانان الجزایری در سال آینده فرصت های سرمایه گذاری در این جزیره را بررسی خواهند کرد.

در پایان دیدارهیات کوبایی برونو رودریگز، وزیر امور خارجه، بیش از همه از الجزایر به خاطر حمایت اش در مبارزه با محاصره اقتصادی، تجاری و مالی اعمال شده توسط امریکا علیه مردم این جزیره به مدت بیش از ۶۰ سال تشکر کرد. به عنوان نمونه، دیپلومات ارشد هاوانا به « لغو و یا برنامه ریزی مجدد بدهی های ما به الجزیره، اهدای یک نیروگاه فتوولتایک و حمایت از تامین انرژی کوبا» اشاره کرد.

از اواسط هفته جاری با ادامه سفر هیات کوبایی، مذاکرات با سطح بالاتری در ترکيه و چين در دستورکار قرار دارد. در آنجا نیز «در مورد مسایل بسیار مهم مرتبط با کوبا» مذاکره به عمل خواهد آمد. این جمله کلی و تا حدودی مبهم را دیازکانل عنوان کرد. دیدار پیش روی این هیات بلند پایه سیاسی کوبایی از چین مهم ارزیابی شده است./ یونگه ولت

 

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۲ـ۲۳۱۱

Copyright ©bamdaad 2022