کمیته سازمان ملل متحد قطعنامه « حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود » را تصویب کرد

 

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیرامون حقوق بشر و امور انسانی، اجتماعی و فرهنگی قطعنامه‌ ای را تصویب کرد که حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود را تایید می ‌کند.

به نقل از «خبرگزاری وفا » ـ فلسطین، مصر با هماهنگی فلسطین این قطعنامه را به نماینده گی ازکشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به سازمان ملل متحد ارایه کرد.

این قطعنامه حمایت اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله کشورهایی از اتحادیه اروپا، کشورهای امریکای لاتین، اسیا و افریقا را به دست آورد و قراراست برای تصویب از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اواسط ماه دسامبر مطرح شود.

۱۶۷ کشور به این قطعنامه رای مثبت، پنج کشور رای منفی و هفت کشور رای ممتنع دادند.

این قطعنامه بر حق ملت فلسطین درهرمکانی که حضور دارند برای تعیین سرنوشت خود و دستیابی به آزادی تاکید دارد و آن را شرط اصلی برای دستیابی به راه حلی عادلانه و جامع برای مساله فلسطین می ‌داند.

درهمین راستا، ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین از کشورهایی که به این قطعنامه رای مثبت دادند، تشکر کرد و گفت، حق تعیین سرنوشت مبنای تمامی حقوق بخصوص برای ملت فلسطین است که سالهاست تحت اشغالگری استعماری و نظام آپارتاید قرار دارد.

وی از جهان خواست، مکانیزمی عملی تعیین کند که ملت فلسطین را از تمامی حقوق خود از جمله حق درخواست از دادگاه کیفری بین المللی برای اتخاذ موضع قانونی پیرامون « ماهیت حقوقی اشغالگری استعماری اسراییل» برخوردار کند.

المالکی همچنین مواضع کشورهایی که به این قطعنامه رای منفی یا ممتنع دادند را رد کرد و گفت، این کشورها نمی توانند به حمایت از اشغالگر و جنایت های آن ادامه دهند. دادن رای ممتنع یا منفی استبداد و استکبارگری این اشغالگر را تشدید می ‌کند که تمامی قطعنامه ها و کنوانسیون‌ های بین‌المللی را نقض کرده است.

کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل متحد شامگاه جمعه بنا به پیشنهاد فلسطین با صدور حکمی، از دیوان بین‌ المللی کیفری خواست استفساریه خود را درباره « ماهیت حقوقی اشغالگری استعماری اسراییل » در سرزمین فلسطین از جمله بیت امقدس اشغالی اعلام کند.

در این رای‌ گیری ۹۸ کشور عضو سازمان ملل متحد به این طرح رای مثبت داده و در مقابل ۱۷ کشور از جمله امریکا، ایتالیا، المان، استرالیا، کانادا، اتریش و جمهوری چک به آن رای مخالف داده و ۵۲ کشور نیز رای ممتنع دادند.

طبق این قطعنامه، فلسطینی‌ها از دادگاه لاهه می‌ خواهند حکم کند که اشغالگری رژیم صهیونیستی مطابق آنچه در قطعنامه شماره ۲۴۲ شورای امنیت آمده، موقتی نیست و این اشغالگری باید از طریق مذاکرات براساس فرمول زمین در برابر صلح پایان یابد.

محمود عباس: صلح و ثبات با احقاق حقوق ملت فلسطین برقرار می‌ شود

بر بنیاد یک گزارش دیگر محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین بمناسبت در ۱۵ نوامبر سی و چهارمین سالروز صدور «سند استقلال» فلسطین اعلام کرد که صلح و ثبات از طریق به رسمیت شناختن حقوق ملت فلسطین و در راس آن تشکیل کشور مستقل به پایتختی بیت المقدس شرقی ممکن است.

به نقل از خبرگزاری فلسطینی« معا » محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین به این مناسبت گفت: ملت فلسطین امروز به ‌رغم تمام جنایت‌های اشغالگران به آرمان‌های ملی پابند است چرا که به عادلانه بودن مساله خود ایمان دارد. اشغال یک روزی به پایان می ‌رسد.

محمود عباس گفت: بیانیه استقلال که یاسر عرفات، رییس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین در مقابل شورای ملی فلسطین در الجزایر آنرا اعلام کرد نقطه عطف مهم و سرنوشت‌سازی در تاریخ مساله فلسطین است و راه را برای مرحله جدیدی از مبارزه باز کرد که پایه و اساس آن قبول قطعنامه‌ های بین ‌المللی و ورود فلسطین به سازمان ملل به عنوان شریک اصلی جامعه بین ‌المللی است.

وی گفت: به لطف فداکاری ‌هایی که در راه حمایت از حقوق مشروع مان صورت گرفت بیش از ۱۴۰ کشور فلسطین را به رسمیت شناختند و فلسطین به ده‌ ها نهاد بین‌المللی پیوست. ملت فلسطین از زمان امضای معاهده شوم بالفور مبارزه خود را آغاز کرد و هرگز از حقوق ملی خود دست نخواهد کشید و آرمان‌ های خود را که موجب قربانی شدن هزاران تن از فرماندهان و جوانان ما شد، تا زمان تشکیل کشور فلسطین به پایتختی بیت المقدس شرقی کنار نخواهد گذاشت.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: برای اینکه قطعنامه‌ های بین‌المللی را به رسمیت بشناسیم و آن را به عنوان مرجع تحقق صلح عادلانه و فراگیردر نظربگیریم باید جامعه بین‌المللی بر اسراییل فشار بیاورد تا آن را مجبور به قبول قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و کنار گذاشتن سیاست یک بام و دو هوا کند چراکه ما ادامه اشغال را نمی ‌پذیریم و مواضع جدی را برای حمایت از حقوق ملت خود و توقف جنایت‌های اسراییل و شهرک ‌نشینان اش اتخاذ خواهیم کرد. هر روز بیشتر از روز قبل ثابت می ‌شود که اسراییل شریک واقعی صلحی نیست که امنیت و ثبات را برای منطقه و جهان تضمین کند.

بر اساس یک گزارش دیگر محمد ششم، پادشاه مراکش بر حمایت رباط از تشکیل کشورمستقل فلسطین تاکید کرد.

روزنامه رای الیوم نوشت که  محمد ششم، پادشاه مراکش در پیام تبریکیه به محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین به مناسبت « سالروز استقلال فلسطین » گفت: ما از تلاش‌ها برای احقاق حقوق عادلانه ملت فلسطین و در راس آن تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی بین اامقدس شرقی براساس قطعنامه‌های مشروع بین المللی حمایت می ‌کنیم.

وی گفت: ما امیدواریم که ملت فلسطین بتواند به پیشرفت و شکوفایی در سایه صلح، آزادی و استقلال برسد.

سه شنبه فلسطینی‌ ها مراسم سی و چهارمین سالروز صدور «سند استقلال » را که در آن «تشکیل کشور مستقل فلسطین با پایتخت بیت المقدس » اعلام شده بود، برگزار کردند.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین به این مناسبت اعلام کرد که صلح و ثبات از طریق به رسمیت شناختن حقوق ملت فلسطین و در راس آن تشکیل کشور مستقل به پایتخت بیت المقدس شرقی ممکن است.

به رغم صدور سند استقلال فلسطین در ۱۵ نوامبر ۱۹۸۸ فلسطینی‌ها همچنان تحت اشغال اسراییل هستند.

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۳/ ۲۲ـ۱۸۱۱

Copyright ©bamdaad 2022