جامعه جهانی تصمیم گرفت:

 مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهان ختم تحریم‌ ها در برابرکوبا شد

 

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ‌ای با اکثریت آرا، چند دهه تحریم‌ های امریکا ضد کوبا را محکوم کرد.این قطعنامه با ۱۸۵ رای موافق در برابر ۲ رای مخالف امریکا و اسراییل  به تصویب رسید.

برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا قبل از رای گیری گفت: تحریم‌ های اقتصادی امریکا اقدامی عمدی برای جنگ اقتصادی به منظور از بین بردن توان دولت برای رفع نیاز‌های مردم، فروپاشی اقتصادی و ایجاد شرایط حکومت ناپذیری است. دولت بایدن همچنان سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ را ادامه می‌دهد.

امریکا بیش از شش دهه است که کوبا را به بهانه‌های واهی تحت شدیدترین تحریم ها قرار داده است. نخستین تحریم های اقتصادی واشنگتن علیه هاوانا، در فبروری ۱۹۶۲ ترسایی با امضای جان اف. کندی رییس جمهور وقت امریکا اجرا شد.

میگویل دیاز کانل، رییس جمهور کوبا اقدامات امریکا در دوره زمامداری دونالد ترامپ رییس جمهور سابق امریکا با اعمال تحریم ها و اکنون در دوره ریاست جمهوری جو بایدن با حمایت از ناآرامی های داخلی در کوبا را گامی برای نابود ساختن انقلاب کوبا دانسته و آنرا محکوم کرده است. دیاز کانل همزمان با برگزاری مراسم مردمی در نقاط مختلف کوبا علیه تحریم های اقتصادی تجاری امریکا، در صفحه توییتر خود نوشت: ۶۰ سال مقاومت را سپری کردیم و از مطالبه خود برای پایان دادن به این سیاست وحشتناک و منسوخ خسته نمی شویم. دولت هاوانا ، امریکا را عامل تشدید فشارهای اقتصادی با هدف فلج کردن اقتصاد کوبا و گسترش نارضایتی داخلی دراین کشورمی داند و بارها در سازمان ملل این مساله را مطرح ساخته است.

در واقع کوبا بیش از ۶۰ سال است که در مقابل اقدامات ضد انسانی و غیرقانونی واشنگتن به خوبی مقاومت کرده است. موضع خصمانه واشنگتن علیه هاوانا، با انتقاد نهاد های بین المللی مواجه شده است.سازمان ملل متحد، در چند دهه اخیر در قطعنامه‌ های متعدد از امریکا خواسته است به تحریم‌ و محاصره اقتصادی کوبا پایان دهد، اما امریکا با بی توجهی کامل به این خواسته جهانی همواره بر تداوم فشارها علیه کوبا تاکید ورزیده است.

شماری از کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشی در اگست ۲۰۲۰ ترسایی با انتقاد از تحریم‌ های امریکا علیه شهروندان کوبا در بحبوحه همه گیری کرونا در این کشور تاکید کردند که این تحریم ‌ها به بهانه حمایت از حقوق بشر، در واقع در حال کشتن مردم است و آن ‌ها را از حقوق اساسی خود از جمله مراقبت ‌های بهداشتی، تهیه مواد غذایی و زنده گی محروم می‌ کند.

 هدف واقعی امریکا از تهدیدات بی سابقه و تشدید فشارهای مالی و اقتصادی علیه کوبا ، تضعیف هر چه بیشتر دولت چپگرای این کشور و در نهایت براندازی آن است. با این حال این سیاست واشنگتن با مخالفت ها و محکومیت های زیادی در سطح جهانی ونیز در امریکای لاتین مواجه شده است. امریکا در چارچوب دکترین مونرو که طبق آن امریکای لاتین را حوزه نفوذ انحصاری خود تلقی می کند، همواره به دخالت در امور داخلی کشورهای این منطقه به ویژه کوبا پرداخته و تلاش مستمری برای براندازی و سرنگونی دولت  هاوانا صورت می دهد.

 این رویکرد نشانه ای از خوی استکباری و سلطه گرانه امریکا محسوب می شود. با این حال سیاست ایالات متحده در قبال کوبا  با شکستی آشکار مواجه شده است.ضمن اینکه تصویب چندین قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت تحریم های ضد انسانی ایالات متحده علیه کوبا و درخواست برای لغو این تحریم ها که از حمایت قاطع کشورهای جهان برخوردار شده نشان می دهد که امریکا در جامعه بین المللی در اقدام علیه کوبا منزوی شده و جز دولت صهیونیستی اسراییل به عنوان متحد استراتیژیک خود، شریکی در تداوم رویکرد ضد بشری خود علیه کوبا ندارد.

 

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۲ـ۰۶۱۱

Copyright ©bamdaad 2022