هیومانیته مینویسد : پاکستان بر سر دو راهی جنگ داخلی یا انتخابات

 

 

عمران خان، صدر اعظم سابق پاکستان که در ماه اپریل از سمت خود برکنار شد، علیرغم همه تهدیدها و ممنوعیت هایی که دولت جایگزین و کودتایی او به کار گرفته قصد بازگشت به قدرت دارد. او نزدیکی به شرق را در نزدیکی به غرب ترجیح میدهد و پیروزی اخیر حزب او در پنجاب باعث شد که او خواستار برگزاری انتخابات عمومی زود هنگام شود. همین مساله دولت را به تب و تاب انداخته است تا حدی که ممکن است حکم بازداشت او صادر شود. بن ‌بست سیاسی در پاکستان بین عمران خان، صدراعظم پیشین و شهباز شریف، جانشین او که از حمایت غرب برخوردار است، از ماه اپریل با رای عدم اعتماد مجلس که منجر به سقوط دولت شد، می ‌تواند پاکستان را به هرج و مرج بکشاند. این کشور در یک بحران اقتصادی بزرگ فرو رفته است و جنگ بین رییس دولت سابق و رییس دولت جدید زنده گی روزمره پاکستانی ها را به خطر می اندازد. عمران خان در سال ۲۰۱۸ ترسایی با رای مردم پاکستان که از فساد مالی و اختلاس دو خانواده بزرگ پاکستان، یعنی خانواده « بوتو » و خانواده  « شریف » خسته شده بودند انتخاب شد. عمران خان، ستاره سابق  کریکت ، بعد از پیروزی در انتخابات، به برخی از وعده‌های خود، بویژه در سطح اقتصادی، زیر فشار همان دو خانواده نتوانست عمل کند. با از بین رفتن حمایت نماینده گان پارلمان، عمران خان در نهایت از ریاست دولت کنار گذاشته شد. کمیسیون انتخابات مجلس به بهانه رسیده گی به تخلفات مالی او در جریان انتخابات قرار است او را احضار کند و همین احضار را بهانه محرومیت او از فعالیت های سیاسی کند. اکنون آینده سیاسی او در خطر است. با این وجود عمران خان تسلیم نشده و اتهامات را رد کرده است. او اکنون «عصای زیارتی » خود را بدست گرفت تا نیروهایش را دوباره بسیج کرده و به خیابان بیآورد. از ماه اپریل، تا اکنون نیز او بارها تظاهرات بزرگی را در سراسر کشور برای تحت فشار قرار دادن مجلس و دولت سازماندهی کرده است. او در سخنرانی روز شنبه خود در اسلام آباد با ادعای شکنجه رییس سابق دفترش،  شهباز گیل ، پس از دستگیری، وعده داد که افسران پولیس و قاضی را تحت تعقیب قرار خواهد داد. دولت جدید و فرماندهان ارتش برای مقابله با او دست به دست هم داده اند و عمران خان در جمع هوادارانش در شهر  راولپندی ، شهرهمسایه اسلام آباد گفت که در دستگیری  شهباز گیل ، پولیس تحت فشار دولت و ارتش منفعل عمل کرده است. سخنرانی او قرار بود به صورت زنده از تلویزیون پخش شود اما در نهایت پخش آن ممنوع شد، مقام نظارتی رسانه پاکستان اطمینان داد که اتهامات عمران خان بی اساس و سخنان او « نفرت پراکنی » را ترویج کرده است. به این ترتیب تنش ها به سرعت و همزمان با شایعه دستگیری قریب الوقوع عمران خان بالا گرفت و بسیج فعالان حزب گسترش یافت. روز دوشنبه، صدها نفر در خارج از خانه او در نزدیکی اسلام آباد، پایتخت، تجمع کردند تا دسترسی پولیس به او را ناممکن کنند. رهبران اپوزیسیون پاکستان به مقامات هشدار داده اند که در صورت دستگیری عمران خان، از «خط قرمز» عبور خواهند کرد. با این وجود، وکلای عمران خان به عنوان اقدام پیشگیرانه از دادگاه عالی اسلام آباد درخواست وثیقه قبل از بازداشت کردند که حداقل تا روز پنجشنبه به آنها اعطا خواهد شد. تنش ها و تلاش برای ساکت کردن عمران خان که محبوبیت او در میان مردم بیش از گذشته شده در حال افزایش است و یکی از نشانه های آن انتخابات در ماه جون در مجلس محلی پنجاب بود، ایالتی که پرجمعیت ترین ایالت و از نظر سیاسی و اقتصادی در کشور دارای اعتبار بالاست.

پنجاب سنگر حزب حاکم به رهبری صدراعظم شهباز شریف است که از ۲۰ کرسی خالی آن در انتخابات میان دوره ای اخیر حزب عمران خان ۱۵ کرسی را به دست آورد و این اولین پیروزی صدراعظم سابق بود. انتخابات پنجاب موقعیت شهباز شریف را بکلی متزلزل کرده است. او اکنون از شکست در انتخابات سراسری در اکتوبر ۲۰۲۳ ترسایی می ترسد. تنها چیزی که برای حزب حاکم و اپوزیسیون باقی ماند تحقیر یکدیگر است.  حسن عسکری رضوی تحلیلگر سیاسی پاکستانی میگوید که در شرایط فعلی اولویت واقعی باید اقتصاد باشد. برای عمران خان، هدف اصلی پیروزی در انتخابات عمومی زودهنگام است زیرا جنگ قدرت میان اپوزیسیون و دولت می تواند به جنگ داخلی بیانجامد./ هیومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 یونگه ولت می نویسد : حزب عمران ‌خان اتهامات را سیاسی می داند.



پاکستان در چهار ماه اخیر آرام نبوده است: در ماه اپریل، عمران خان، صدر اعظم وقت، با رای عدم اعتماد در پارلمان ( برای اولین بار در تاریخ ۷۵ ساله این کشور ) برکنار شد.
اکنون به نظر می رسد دور جدیدی از جنگ قدرت با ایتلافی که از آن زمان در قدرت بوده است، قریب الوقوع است. آنها روز یکشنبه بر اساس « قانون ضد تروریزم» علیه رییس دولت سابق شکایت کرد.
علت آن اظهارات عمران خان در یک راهپیمایی توسط طرفداران حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI)  در ۲۰ اگست آغاز شد. عمران خان تهدید کرد بود که علیه روسای کمیسیون ملی انتخابات، یک قاضی و افسران عالی رتبه پولیس شکایت خواهد کرد.
پس زمینه این اظهارات دستگیری مشاور نزدیک خان بود. شایعاتی وجود دارد که او در بازداشتگاه پولیس شکنجه شده است.
یک روزنامه‌ نگار و فعال رسانه ای در یوتیوب‌ که این ادعای بدون ارایه اسناد و مدارکی را نیز منتشر کرده بود، در ابتدای هفته دستگیر شد. یک دادگاه محلی درکراچی، جمیل فاروقی، کارمند شبکه تلویزیونی « بول تی وی  » را به مدت سه روز بازداشت موقت کرد تا وی در این مدت برای بازجویی بیشتر به اسلام آباد پایتخت منتقل شود.
شایعاتی مبنی بر بدرفتاری پولیس با او نیز مطرح شده است. به ویژه در محافل تحریک انصاف، دستگیری وی به عنوان نمونه ای از تلاش مقامات دولتی برای خاموش کردن صداهای انتقادی بخش رسانه ها به دستور مافوق، به ویژه در وزارت داخله ذکر شده است.
حداقل تا روز پنجشنبه، به عمران خان سه روز فرجه از سوی دادگاه تا بازداشت زودهنگام اعطا شد.
با این وجود، اظهارات او در آخر هفته می تواند عواقب جدی برای او داشته باشد. اگر اظهارات وی در مورد قاضی زبا چودری که دستور بازداشت رییس دفترش، شهباز گیل را صادر کرده بود، به عنوان اهانت به دادگاه تلقی شود، ممکن است به شش ماه زندان محکوم شود.
شیق عثمانی، رییس سابق دادگاه عالی سند در تلویزیون گیو گفت: علاوه بر این، خان نباید در انتخابات بعدی اجازه شرکت داشته باشد.
این کار او را کاملاً کند می‌ کند ( انتخابات زودهنگام، که در آن خان امیدوار است مانند سال ۲۰۱۸ ترسایی یک ماموریت روشن داشته باشد، هدف اصلی که او از زمان برکناری‌اش برای رسیدن به آن تلاش کرده است. )
دستگاه قضایی پاکستان اما بیکار ننشسته است: روز سه‌ شنبه، دادگاه عالی اسلام‌ آباد، دادگاه منطقه مستقر در پایتخت، بررسی این پرونده را آغاز کرد.
پس از آنکه نهاد تنظیم کننده رسانه ها پخش زنده تلویزیونی سخنرانی های عمران خان را در آخر هفته ممنوع کرد، حزب تحریک انصاف محدود کردن آزادی مطبوعات را طرح و محکوم کرد.
نماینده گان برجسته حزب مسلم لیگ نواز پاکستان (PML-N) و حزب مردم پاکستان (PPP) که رهبری ایتلاف فعلی حکومتی تحت صدراعظمی شهباز شریف را بر عهده دارند، از سوی دیگر از این اتفاقات خوشحال هستند. عمران خان خود را بدست خود در این مضیقه قانونی قرار داده است.
در همین حال، هواداران حزب او از پیش در اعتراض به اتهامات به خان در شهرهای کراچی و لاهور و همچنین در شهرهای متوسط مانند گوجرانوالا و سیالکوت تجمع کردند.
اگر صدراعظم سابق دستگیر شود، ممکن است تظاهرات گسترده ای از نوع که از اپریل چندین بار در حمایت از خان برگزار شده است، برگزار شود./ یونگه ولت ، توماس بیرگر

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۲ـ۲۴۰۸

Copyright ©bamdaad 2022