پوتین با رییسی و اردوغان در تهران دیدار میکند

 

در حالی که رییس جمهور امریکا برای راه اندازی «مینی ناتو» در منطقه به خاورمیانه سفر کرده است، رییس جمهور روسیه قصد دارد هفته آینده با همتایان ایرانی و ترک خود در تهران دیدار کند.
بعد از اینکه دولت امریکا اعلام کرد ایران در حال تحویل هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در اوکرایین است، سفر پوتین ابعاد مهم دیگری هم پیدا می کند.
در حالی که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به خاورمیانه سفر کرده است تا یک «مینی ناتو» را درمنطقه شامل کشورهای خلیج فارس و اسراییل راه اندازی کند.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه قصد دارد هفته آینده با همتایان ایرانی و ترکیه ای خود ابراهیم رییسی و رجب طیب اردوغان در تهران دیدار کند. این مذاکرات باید شامل وضعیت سوریه نیز باشد. ترکیه، روسیه و ایران از سال ۲۰۱۷ ترسایی مذاکراتی درباره سوریه در قالب آستانه انجام داده اند.
به گفته رسانه های امریکایی، در اسراییل و عربستان سعودی، دولت ایالات متحده امریکا می خواهد یک اتحاد نظامی علیه تهران ایجاد کند و پنتاگون می خواهد دفاع هوایی اسراییل و چندین کشور عربی را در یک سیستم دفاعی مشترک ادغام کند تا از «تهدیدات» ایران جلوگیری کند.
ایران در آستانه سفر بایدن به خاورمیانه هشدار داده است که ظهور یک اتحاد جدید در منطقه منجر به واکنش قاطع این کشور خواهد شد.
به گزارش نور نیوز، خبرگزاری وابسته به شورای امنیت ملی ایران، اگر اجرای چنین طرح هایی به هر نحوی امنیت ایران را به خطر بیندازد، ایران در اولین واکنش نزدیک ترین و در دسترس ترین اهداف را هدف قرار خواهد داد.
در حالی که غرب اخیرا تلاش بی هوده ای برای منزوی کردن روسیه در سطح ژیوپولیتیک در پی جنگ اوکرایین داشته است، سفر آتی پوتین به تهران را باید پاسخی به سفر رییس جمهور امریکا به خاورمیانه دانست.
اخیراً نشست سران ایتلاف بریکس ( متشکل از برازیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی ) نیز در چین برگزار شد که هدف آن تثبیت خود به عنوان الگوی متقابل گروه کشورهای جی ۷ است.
در ایران، سفر پوتین به عنوان واکنشی به همکاری نزدیک بین ایالات متحده امریکا، اسراییل و کشورهای عربی خلیج فارس تلقی می شود.
ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، در دیدار اخیر خود با سرگیی لاوروف، دیپلومات ارشد روسیه، به صراحت اعلام کرد که ایران از تلاش های ناتو برای گسترش حوزه نفوذ خود در نقاط مختلف جهان از جمله خاورمیانه نگران است.
اردوغان همچنین اولین دولتمرد یک کشور عضو ناتو خواهد بود که از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکرایین با پوتین دیدار می کند.
ترکیه جنگ اوکرایین را محکوم کرده است، اما این کشور همچنان از تحریم های غرب علیه روسیه حمایت نمی کند.
این کشور همچنین در حال حاضر به سمت رویارویی با یونان می رود، زیرا آتن لابی خود را علیه نگرانی های امنیتی انقره در ایالات متحده امریکا در پی جنگ اوکرایین تشدید کرده است.
در ماه می، اوضاع بین یونان و ترکیه به شدت تشدید شد. پس از بازدید نخست وزیر یونان، کریاکوس میتسوتاکیس از واشنگتن دی سی، او مخالفت خود با قراردادهای تسلیحاتی امریکا با انقره ابراز کرده بود.
سفر پوتین به تهران بعد از آن که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی در واشنگتن گفت که ایران در حال آماده شدن برای ارسال چند صد هواپیمای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در اوکرایین است، ابعاد مهم دیگری پیدا کرد.
ایران از آن زمان این گزارش را رد کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: همکاری روسیه و ایران در «فناوری مدرن» به قبل از جنگ اوکرایین برمی ‌گردد. اوکرایین اخیراً از پهپاد رزمی Bayraktar TB 2 ترکیه علیه مواضع روسیه استفاده کرده است.
ایران در سال های اخیر به توسعه صنعت پهپاد خود ادامه داده است. تهران در گذشته به تامین پهپادهایی برای نیروهای نیابتی خود در منطقه مانند جنبش حوثی (انصارالله) در یمن، حزب الله لبنان و گروه های شبه نظامی شیعه در عراق اقدام کرده است.
جنبش انصارالله اخیرا با استفاده از پهپادهای رزمی حملات تلافی جویانه ای را به تاسیسات تولید نفت در عربستان سعودی و امارات انجام داده است.
هفته گذشته تل آویو اعلام کرد که سه پهپاد شناسایی حزب الله وارد آب های سرزمینی اسراییل شده است.
بایدن با سفر خود به خاورمیانه در تلاش است تا همکاری نظامی میان متحدان سنتی امریکا در منطقه را تقویت کند تا ایالات متحده امریکا بتواند بر رشد چین در سیاست جهانی تمرکز کند.
از سوی دیگر، ایالات متحده امریکا در نظر دارد تا کشورهای خلیج فارس را در زمینه سیاست تولید نفت به سمت خود بازگرداند.
در عین حال، روسیه تلاش می کند با ایران وارد یک مشارکت راهبردی شود که ظاهراً ویژه گی های نظامی نیز دارد. مسکو اخیراً به عنوان بخشی از ایتلاف نفت اوپک پلاس با کشورهای خلیج فارس نزدیک شده است تا به طور مشترک میزان تولید در بازار را تعیین کند.
درگیری بین ترکیه و یونان در حال حاضر به جنگ سرد بر سر دریای مدیترانه تبدیل شده است و روسیه در تلاش است تا روابط خود را با ترکیه حفظ کند. به طوری که تعادل در شرق مدیترانه به نفع غرب تغییر نکند.

منبع : راشاتودی
برگردان ازمجله هفته

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۳/ ۲۲ـ۱۳۰۷

Copyright ©bamdaad 2022