ناتو خواهان تشدید تنش است

نوشته ارنولد شولتسل

 

روز چهارشنبه روزنامه فرانکفورترالگیمینه مطلبی با این عنوان منتشر کرد: «کشورهای جی ۷ نمی توانند شریک دیگری پیدا کنند». نماینده گان دولت هند، اندونزیا، آافریقای جنوبی، ارجنتاین و سنگال دعوت شده به اجلاس جی ۷ در قصر المایو از پیروی از تحریم‌ های غرب علیه روسیه خودداری کردند که این تحریم ها بیشترین آسیب را به خود کشورهای تحریم کننده وارد کرده است تا به روسیه.اندونزیا به عنوان میزبان نشست گروه ۲۰ در نوامبر ۲۰۲۲، بر پایبندی خود به دعوت از ولادیمیر پوتین تاکید کرد. این یک سیلی سیاسی آشکار برای غرب است. 

این اتفاقات روشن می کند که چه تغییراتی در موازنه قدرت بین المللی رخ داده است. 

در شاخص‌های اقتصادی: در سال ۲۰۰۶ ترسایی جی ۷ حدود دو سوم تولید اقتصاد جهانی و در سال ۲۰۲۲ فقط حدود ۴۳ درصد آن را به خود اختصاص میدهد.

با این حال، تقریباً ۷۵ سال است که کشورهای ناتو و متحدان آنها، تحت رهبری ایالات متحده امریکا، عادت کرده اند که کشورهای نافرمان را ویران کنند یا آنها را از نظر اقتصادی خفه کنند. (از کوریا در سال ۱۹۵۰ ترسایی تا افغانستان در سال ۲۰۲۱ ترسایی و سرقت نیمی از ذخایر ارزی روسیه فراموش نشود.)

ستمگری و خشم امپریالیستی فقط توسط اتحاد جماهیرشوروی مهار می شد، از سال ۱۹۹۱ ترسایی دیگر مانعی بر سر این ویرانگری و راهزنی وجود ندارد و امپریالیزم با دست باز کرد هر آنچه مایل بود کرد و جمهوری فدرال المان همیشه مسلح و از زمان الحاق جمهوری دموکراتیک المان در التزام رکاب بوده است.

آیا ناتو به تغییرات در جهان توجه می کند؟ با توجه به مفهوم استراتیژیک جدید پیمان، پاسخ منفی است.

غیرعقلانی بودن نظم اجتماعی رو به زوال با از دست دادن واقع بینی رهبران سیاسی آنها مطابقت دارد. آن‌ها بر آنچه در انگلیسی به عنوان «brinkmanship» شناخته می ‌شود، تکیه می ‌کنند: یک سیاست ریسک شدید.

بجای ۴۰۰۰۰ سرباز در آماده باش برای جنگ علیه روسیه، بیش از ۳۰۰۰۰۰ سرباز در آینده وجود خواهد داشت. علاوه بر این، سلاح‌های هسته‌ای جدید (که در بیانیه نهایی اجلاس به آن اشاره نشده است ) و استقرار سلاح ‌های مافوق صوت جدید امریکا در المان برای سال آینده برنامه ‌ریزی شده است. 

فرانکفورتر الگیمینه به درستی این را « ناتوسازی اروپا » می نامد. منظور این است که اراده امریکا برای تبدیل اروپا به میدان جنگ هسته ای خلل ناپذیر است. این همچنین در مورد تمایل دولت المان فدرال نه تنها برای اجازه دادن به این فاجعه، بلکه برای تبدیل شدن به «قدرت پیشرو» نیز صدق می کند.

با گسترش پیمان «اتلانتیک شمالی» به اقیانوس هند و اقیانوس آرام، در جهت راه انداختن اتحادی علیه چین، همه چیز به سرعت برنامه ریزی شده پیش نمیرود. 

کشورهای جنوب هم با آن کنار نمی آیند. آنها می دانند امپریالیزم کیست و چیست. اکنون روسیه باید ابتدا در جنگ فرسایشی غیرمستقیم تضعیف و ویران شود ( امکان رویارویی مستقیم با روسیه در هر زمان بخشی از نقشه است. )

قطع ترانزیت به کالینین گراد از طریق لیتوانیا به «پیشنهاد و دستور واشنگتن» (به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه) نقش یک پیش غذای قبل از وعده اصلی را بازی میکند.

نفت ریختن بر شعله اتش شعار ایالات متحده امریکا و کشورهای مزدورش در اروپای شرقی است. در مورد کالینین گراد، این امر حتا برای اتحادیه اروپا نیز بسیار خطرناک خواهد بود. نشست سران مادرید می گوید: فضا را باید داغتر کرد.راه توده

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۲ـ۰۷۰۷

Copyright ©bamdaad 2022