اتحادیه اروپا تحت کنترول واشنگتن

ادلبرتو لوپز بلانچ

بسیاری از متخصصان بیان می ‌کنند که اگر اروپای غربی در خرید نکردن هیدروکربن ‌های روسیه پافشاری کند، با یک بحران ۱۰ ساله در زمینه انرژی، غذا، پناهجویان و تورم مواجه خواهد شد که می ‌تواند باعث ناارامی اجتماعی در کشورهای ان ‌ها و حتا اختلاف در بین ان‌ها شود، اگرچه اکنون شکاف دیده می ‌شود.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اتحادیه اروپا در جریان درگیری روسیه و اوکرایین با پیروی از خواست ‌های واشنگتن برای بستن غول اورواسیا از نظر اقتصادی و مالی و تلاش برای تضعیف ان نقش غم‌ انگیزی داشته که تاکنون نتیجه ‌ای نداشته است.

اروپا به ارابه امریکایی حمایت از اوکرایین و اخاذی از مسکو (به‌اصطلاح «تحریم» نامیده می‌ شود) پیوسته است و این اقدامات باعث می ‌شود که اقتصاد اروپا تضعیف شود و اختلافات داخلی در بلوک ان پدید اید.

در حالی که چندین کشور اروپایی و نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، جوزف بورل، بر به حداکثر رساندن اخاذی و جدا کردن خود از نفت و گاز روسیه اصرار دارند، برخی دیگر متعهد به تهیه سوخت خود از ان کشور هستند زیرا اگر تامین این [مواد] را حذف کنند، دولت‌هایشان و مردم دچار مشکلات عظیمی خواهند شد.

سون ککین(Sun Keqin) ، محقق موسسه روابط بین‌المللی معاصر چین، اخیرا توضیح داده است که اگر اروپا به سیاست ‌های تحریمی و حمایت از اوکرایین ادامه دهد، « آسیب بیشتری خواهد دید و کشورهای اروپایی حتا بیشتر از هم جدا خواهند شد. »

و یکی از خطراتی که اروپا را در دامن زدن به بحران اوکرایین تهدید می ‌کند، این است که منجر به از دست دادن استقلال امنیتی آن به ‌طور کامل می‌شود و« کاملا زیر چتر ایالات متحده امریکا قرار خواهد گرفت.»

از زمانی که ولادیمیر پوتین رییس ‌جمهور روسیه اعلام کرد که سوخت را فقط به روبل معامله می ‌کند، به‌ دلیل اقدامات قهری متعددی که غرب بر کشورش تحمیل کرد، تضادها در اتحادیه اروپا تشدید شده است.

واشنگتن با یک سیاست امپریالیستی توتالیتر فشار می آورد که هیدروکربن ‌ها از مسکو با روبل خریداری نشود، زیرا این امر موجب تقویت آن ارز می ‌شود، اما بسیاری از اروپایی‌ ها اگر این شرایط را نپذیرند، احساس می ‌کنند طناب دور گردن خود دارند.

نتیجه مستقیم این است که اگر [اروپایی‌ها] گاز ایالات متحده امریکا را با قیمتی بسیار بالاتر بخرند، علاوه بر افزایش وابستگی اقتصادی و سیاسی به واشنگتن، مصرف ‌کننده گان متحمل عواقب آن خواهند شد و محصولات و شرکت‌ های اتحادیه اروپا را رقابتی ‌تر می‌ کند.

بررسی ‌های انجام‌ شده توسط سازمان ‌های مالی نشان می‌ دهد که به ‌دلیل کمبود انرژی، قیمت‌ها سر به فلک کشیده و تولید کود، شیشه، آهن ، فولاد  وغیره در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا کاهش یافته یا متوقف شده است، آن ‌طور که در اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و اتریش اتفاق افتاده است.

به‌عنوان مثال، در ایتالیا هزینه‌ های تولید شراب به ‌دلیل چوب ‌پنبه، درپوش، برچسب، بطری و حمل ‌ونقل دریایی و جاده‌ای ۳۵درصد افزایش یافت.

در بریتانیا قیمت یک بشقاب غذا ماهی سفید که از روسیه وارد می ‌شد، ۳۸درصد افزایش یافت.

شرکت‌ هایی که کالا به روسیه صادر می‌ کردند متحمل ضررهایی شده‌اند، مانند کفش ایتالیایی، شراب اسپانیایی و بیر المانی.

برای دهه‌ ها گاز و نفت غول اوراسیا در سراسر جامعه اروپایی وجود داشته و در صنایع، کارخانه‌ ها، تسخین ، مسکن، اداره‌ها، حمل ‌ونقل و مخابرات استفاده می ‌شود.

تعلیق تهیه فقط گاز روسیه به ‌معنای زیان ۳۰۰ میلیارد دلاری برای اتحادیه اروپاست.

تنها به‌ دلیل تهدیدهایی مبنی بر گسست کامل از تهیه هیدروکربن‌ها از روسیه، ۹ عضو اتحادیه اروپا متوجه شده ‌اند که تورم چگونه آن‌ها را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

استونیا با ۱۹درصد بیشترین آسیب را دیده است. لیتوانیا ۱۶،۸٪ ؛ بلغاریا  ۱۴،۴٪؛ جمهوری چک ۱۴،۲٪؛ رومانیا ۱۳،۸٪؛ لتونیا ۱۳٪؛ پولند ۱۲،۴٪ و سلواکی۱۱،۷٪.

تضادها در حال اشکار شدن هستند، زیرا به گفته شبکه مالی بلومبرگ تعداد شرکت ‌های اروپایی که تحت شرایط روسیه گاز می ‌خرند دوبرابر شده است.

در حال حاضر ۲۰ شرکت اروپایی در Gazprombank JSC حساب باز کرده‌اند تا بتوانند هزینه گاز را به روبل پرداخت کنند، ۱۴ مشتری دیگر برای باز کردن حساب بانکی مدارک لازم را درخواست کردند، یعنی دستورالعمل‌های واشنگتن و بروکسل مبنی بر  مخالفت با این نوع پرداخت را رد می ‌کنند.

در همین حال، مسکو در حال گسترش تجارت سوخت خود با منطقه آسیا و اقیانوسیه است که در آن تقاضای زیادی وجود دارد.

بسیاری از متخصصان بیان می ‌کنند که اگر اروپای غربی در خرید نکردن هیدروکربن‌های روسیه پافشاری کند، با یک بحران ۱۰ ساله در زمینه انرژی، غذا، پناهجویان و تورم مواجه خواهد شد که می ‌تواند باعث ناارامی اجتماعی در کشورهای آن‌ها و حتا اختلاف در بین آن‌ها شود، اگرچه اکنون شکاف دیده می‌شود.

کورکورانه از کاخ سفید پیروی کردن، هزینه سنگینی برای اروپا دربردارد!

 

* ادلبرتو لوپز بلانچ (Hedelberto López Blanch)، روزنامه‌ نگار، نویسنده و پژوهشگر کوبایی

 

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۲ـ۰۹۰۶

Copyright ©bamdaad 2022