بحـران « پارتـی‌ گیت » در لنـدن

بوریس جانسن  نخست ‌وزیری که اکنون به طور گسترده به عنوان دروغ‌ گو و قانون ‌شکن شناخته میشود

 

بوریس جانسن تمام توان خود را به كار گرفته تا از اتهام‌ های متعددی كه به او وارد می‌ شود خود را تبریه كند و جایگاه نخست ‌وزیری خود را به دلیل برگزاری چند مهمانی پرسر وصدا در داونینگ ‌استریت، محل اقامت نخست ‌وزیران بریتانیا، در دوره‌ای كه مردم بریتانیا دوران قرنطین را در خانه ‌های خود سپری می‌ كردند، از دست ندهد.

روزنامه گاردین در گزارشی می‌ نویسد كه این وضعیت حزب حاکم محافظه‌ کار را در وضعیت دشواری قرار داده اما به نظر می‌ رسد این حزب هنوز آماده گی کنارگذاشتن جانسن را ندارد. « می ‌توانم تایید كنم كه گفت ‌وگو های مفیدی با نخست ‌وزیر داشته‌ام و به شما اطمینان می‌ دهم که او متعهد به ارتقای جایگاه حزب محافظه‌ كار و بهبود عملكرد دولت خود است. ما باید فرهنگ را بهبود ببخشیم و بهتر عمل کنیم». این اظهارات  اولیور داودن ، رییس حزب محافظه‌ كار بریتانیا پس از چند دور مذاكره با بوریس جانسن در پی افزایش فشار ها برای كناره‌ گیری او از سمت نخست ‌وزیری است.

در این میان گزارش ‌هایی منتشر شده مبنی بر اینكه جانسن در حال تهیه فهرستی از کارمندان ارشد كابینه است که باید سمت‌ های خود را ترك كنند. قرار است این فهرست پس از انتشار نتیجه تحقیقات «سو گری » منشی دوم كابینه جانسن درمورد اتهامات اعضای ارشد هر دو حزب محافظه‌كار و كارگر علنی شود و انتظار می ‌رود جنجال سیاسی بزرگی به راه بیندازد.

 حمایت اعضای حزب محافظه‌ کار از جانسن و بی‌تفاوتی آنها نسبت به قانون‌ شکنی‌ های نخست‌ وزیر بریتانیا در دوره‌ای که وخیم‌ ترین بحران بهداشت و سلامت در یک قرن اخیر، بریتانیا را هم مانند تمام کشور ها درگیر کرده بود، می ‌تواند وضعیت را نه فقط برای جانسن بلکه برای حزب حاکم محافظه‌ کار بریتانیا بغرنج‌ تر کند. نظرسنجی‌ ها و صفحات اول روزنامه‌ ها به خوبی وضعیت وخیم جانسن و حزب محافظه‌ کار بریتانیا را نشان می‌ دهد. حزب کارگر ۱۰ درصد بیش از حزب حاکم محافظه‌کار محبوبیت دارد و همچنین محبوبیت بوریس جانسن در همان نقطه‌ای است که  ترزا می ، نخست ‌وزیر سابق بریتانیا در بدترین روزهایش تجربه کرده بود.

با دقیق‌تر شدن در آخرین نظرسنجی موسسه اوپینیوم که در آبزرور منتشر شد، یک مشکل عمیق ‌تر و جدی ‌تر هم به چشم می‌خورد: ایتلاف جانسن با محافظه‌ کاران سنتی و آن بخش از رای‌ دهنده گان طبقه کارگر که حامی برگزیت بودند در حال شکسته ‌شدن است. این نظر سنجی نشان می‌ دهد که ۴۶ درصد از رای‌ دهنده گان چپ‌گرا که در سال ۲۰۱۹ ترسایی به محافظه‌ کاران رای داده‌اند، معتقدند جانسن باید به دلیل نادیده‌ گرفتن قوانین قرنطینه سراسری استعفا دهد، در حالی که ۳۹ درصد از همین گروه خواهان ماندن او در قدرت هستند. این افراد هسته اصلی پایگاه نخست‌ وزیری او هستند و اگر از جانسن رویگردان شوند او نخواهد توانست جایگاه خود را حفظ کند. پیروزی جانسن در انتخابات عمومی ۲۰۱۹ نتیجه حمایت رای‌ دهنده گان طبقه کارگر در مناطق شمالی مشهور به «دیوار قرمز» بود. او در عین حال بسیاری از محافظه‌ کاران باقی‌ مانده در پایگاه سنتی طبقه متوسط حزب را هم برای خود حفظ کرد. اما اکنون این مهم‌ ترین حامیان جانسن در حال فاصله‌ گرفتن از او هستند.

از آن زمان تا اکنون برخی از رای‌ دهندگان لیبرال و ثروتمند که در گذشته از طرف دیوید کامرون نخست‌ وزیر سابق بریتانیا جذب محافظه‌کاران شده بودند، به دلیل رفتار های جانسن از او ناامید شده‌اند و همین امر باعث شد تا حزب لیبرال ‌دموکرات در انتخابات سال گذشته در مناطق شروپشایر شمالی، چشام و آمرشام دوباره احیا شود. محافظه‌کاران بریتانیا تنها در صورتی که محبوبیتی حداقل ۷۷ درصدی داشته باشند می‌ توانند با حفظ بقیه ایتلاف رای‌دهنده گان خود، برخی از این حامیان چپ‌ گرا و همچنین محافظه‌کار سنتی را از دست بدهند و هنوز در قدرت باشند. اما از‌ دست‌دادن حمایت افرادی که می‌ خواستند بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود، فاجعه‌ بار خواهد بود. این نظرسنجی نگرانی نماینده گان محافظه‌ کار را برانگیخته است. آنها شاهد هستند که می‌ بینند ایمیل‌هایشان مملو از پیام‌ هایی از سوی رای‌ دهنده گان خشمگینی است که از رای‌ دادن به آنها پشیمان هستند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۴۸ درصد از کل رای ‌دهنده گان محافظه‌ کار در سال ۲۰۱۹، اکنون می‌ گویند که جانسن باید از رهبری حزب استعفا دهد. ۳۰ درصد از افرادی که به حزب محافظه‌ کار رای می‌ دهند، اکنون معتقدند که او باید از نخست‌ وزیری کنار برود.

فرصت طلایی برای حزب کارگر

حزب کارگر که مهم‌ ترین رقیب دولت محافظه‌کار جانسن محسوب می ‌شود، اکنون در بزرگ ‌ترین موقعیت خود از سال ۲۰۱۴ ترسایی قرار دارد و نظرسنجی ‌ها از برتری ۱۰ در صدی این حزب حکایت می‌کنند.

این نظرسنجی به شواهد فزاینده‌ای اضافه می‌کند که رسوایی « پارتی‌ گیت» که به میهمانی‌های نخست ‌وزیر بریتانیا در دوران قرنطین و محدودیت ‌ها برای شهروندان اشاره دارد، حمایت از حزب محافظه‌ کار را از طرف چپ‌ گرایان معروف به دیوار قرمز به خطر می‌اندازد.

راب فورد  استاد علوم سیاسی در دانشگاه منچستر به گاردین می‌ گوید: « این رای ‌دهنده گان مدت‌هاست که نسبت به طبقه سیاسی احساس نارضایتی و بی‌اعتمادی کرده‌اند. آنها شاهد هستند که این سیاست‌ مداران نگرانی‌ های شهروندان را نادیده می‌ گیرند و خلاف قوانین و محدودیت ‌هایی که بر مردم اعمال می‌شود زنده گی می‌ کنند. نارضایتی ‌هایی که زمانی با وعده « بازپس‌ گیری کنترول بریتانیا و خروج از اتحادیه اروپا شکل گرفته بود اکنون هدف جدیدی دارد: گروهی سیاست ‌مدار بی‌ ملاحظه و قانون ‌شکن در داونینگ ‌استریت که درحالی‌ که ملکه همسر خود را از دست داده بود و مردم در قرنطین سختگیرانه به سر می ‌برند، میهمانی برگزار می‌کردند». نظرسنجی اوپینیوم نشان می‌دهد که ۷۶ درصد از پاسخ‌ دهنده گان اعتقاد دارند جانسن قوانین قرنطین را زیر پا گذاشته و هشت درصد هم گفته ‌اند که او این کار را نکرده است. در این میان تنها ۱۳ درصد فکر می‌ کنند که نخست ‌وزیر بریتانیا حقیقت را می‌گوید و در مقابل، ۶۴ درصد او را دروغ‌ گو می ‌دانند.

امید  جانسن  به  نجات

به نظر می ‌رسد جانسن امیدوار است با درخواست از افکار عمومی تا یک یا دو هفته یا بیشتر صبر کنند تا گزارش «سو گری» منتشر و او بتواند از توفان خارج شود. با این حال به نظر می‌رسد افکار عمومی قبلا تصمیم خود را گرفته‌اند و در پاسخ به این سوال که آیا اگر مشخص شود بوریس جانسن قوانین قرنطین را زیر پا گذاشته باید از سمت خود استعفا دهد، ۶۷ درصد پاسخ مثبت دادند. اما ۶۳ درصد مردم بریتانیا معتقدند فارغ از هر مساله‌ ای او باید کناره‌گیری کند، در حالی که تنها ۲۲ درصد می‌گویند او باید همچنان به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار باقی بماند. در چنین شرایطی وضعیت برای حزب کارگر روز به روز بهتر می ‌شود. کایر استارمر ، رهبر حزب کارگر شاهد افزایش محبوبیت خود است و ۳۰  درصد مردم بریتانیا ترجیح می‌دهند، او نخست ‌وزیر باشد. در حالی که این رقم برای جانسن تنها ۲۱ درصد است. فورد می‌ گوید: «جانسن زمانی بزرگ ‌ترین دارایی حزب را با خود داشت. جدا از برند محافظه‌ کاری او حامی ایده جذاب برگزیت بود و همین امر به بهبود جایگاه محافظه‌ کاران کمک کرده بود. اما اکنون او به بزرگ ‌ترین دردسر و مایه شرم حزب تبدیل شده است. در هر حال محافظه‌ کاران چه او را کنار بگذارند و چه حفظ کنند با انتقاد و خشم گروهی از هم ‌حزبی‌ های خود روبه‌ رو می‌ شوند ». از میان جانشینان بالقوه محافظه‌ کار جانسن، ریشی سوناک، وضعیت بهتری دارد و ۴۵ درصد سوال ‌شونده گان می‌ گویند که او نخست ‌وزیر خوبی خواهد بود.  لیز تراس ، فرد دیگری است که نامزدی او برای جانشینی جانسن به طور گسترده پیشنهاد شده است و پس از آن هم  ساجد جاوید  و جرمی هانت قرار دارند. فورد هشدار می‌ دهد که « در صورت ادامه رسوایی‌ ها و تشدید خشم رای‌ دهنده گان، تداوم پایبندی حزب محافظه‌ کار به جانسن باعث خواهد شد که اعتبار حزب بیش از وضعیت فعلی از دست برود. سیاست ‌مداران کهنه‌ کار حزب در خاطرات دهه ۱۹۹۰ ترسایی به یاد می‌ آورند که تجدید اعتبار حزب تا چه حد دشوار است». با این حال، جایگزینی جانسن دشواری‌ ها و چالش‌ های خاص خود را به همراه دارد، زیرا به نظر نمی‌ رسد هیچ‌ یک از گزینه ‌های جانشینی، جذابیت منحصر به‌ فرد او را برای رای‌ دهنده گانی داشته باشد که هم ‌اکنون هم به محافظه‌ کاران مشکوک هستند.

امیدهای محافظه‌ کاران اکنون ممکن است بر این مساله باشد که ملاحظات و نگاه منفی طولانی‌مدت رای‌ دهنده گان به حزب کارگر بیشتر از خشم فزاینده آنها از نخست ‌وزیری باشد که اکنون به طور گسترده به عنوان دروغ‌ گو و قانون ‌شکن شناخته می ‌شود./شرق

 

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۲ـ ۱۹۰۱

Copyright ©bamdaad 2022