بازگشت واشنگتن به میز مذاکرات

 

وقوع انفجارهای پیاپی در شهرهای مختلف افغانستان نشان می ‌دهد که نه‌ تنها خروج نیروهای امریکایی از این کشور شکست بزرگی برای دولت جو بایدن، رییس‌ جمهوری ایالات‌ متحده امریکا بوده، بلکه خلاف آنچه مقامات امارت اسلامی طالبان ادعا می ‌کنند، آنان نیز نتوانسته‌ا ند که امنیت را در این کشور جنگ ‌زده برقرار کنند. با وجود تمامی این ناکامی ‌ها و چند ساعت پس از وقوع انفجار مهیب در بین نمازگزاران در بخش شمالی شهر قندوز، ملا امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان به همراه عده‌ای دیگر از اعضای این گروه با پروازی ویژه از کابل به قطر رفتند تا با نماینده گان دولت بایدن پشت میز گفت ‌وگو بنشیند. این نخستین سفر خارجی مقامات طالبان پس از فروپاشی دولت کابل و روی‌ کارآمدن این گروه در افغانستان است و همچنین نخستین مذاکره امریکا با این گروه افراطی به ‌شمار می ‌رود. طبق گزارش‌ های منتشرشده در این سفر ملا نورالله نوری، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، ملا امیرخان متقی را همراهی می ‌کند و آن‌ طور که خبرگزاری رویترز گزارش داده است، سران طالبان در شهر دوحه با تام وست، معاون نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای افغانستان و سارا چارلز، مقام ارشد آژانس توسعه جهانی امریکا روز گذشته دیدار کردند و امروز نیز مذاکرات خود را ادامه خواهند داد.در گزارش رویترز همچنین آمده است که زلمی خلیل‌ زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای گفت ‌وگوهای صلح افغانستان، در ترکیب این هیات امریکایی حضور نخواهد داشت. آن ‌طور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، هدف از این مذاکرات وارد کردن فشار بر طالبان برای خروج ایمن شهروندان امریکایی و سایر افرادی است که در افغانستان گیر افتاده‌اند. این هیات امریکایی همچنین برای آزادی یک شهروند امریکایی به نام مارک فریچس که در جنوری ۲۰۲۰ ترسایی در ولایت خوست به دست اعضای شبکه حقانی ربوده شده است، مذاکره می ‌کند. شبکه حقانی که اکنون بیشترین سهم را در دولت طالبان دارد، از قدرتمند ترین جناح‌ های داخلی طالبان است و در 20 سال اخیر بیشترین حملات مرگ ‌بار و آدم‌ ربایی‌ها را در شهرهای افغانستان ازجمله کابل انجام داده است. به گزارش رویترز، مساله دیگری که قراراست در کنار مذاکره هیات امریکایی برای آزادی مارک فریچس با طالبان مطرح شود، اطمینان یافتن از این است که افغانستان نباید بار دیگر به پناه گاه تروریست ‌های بین‌المللی ازجمله القاعده تبدیل شود. یک مقام دولت امریکا به شرط فاش ‌نشدن نامش به رویترز گفته است که این ملاقات در ادامه‌ تعاملات عمل ‌گرا و برای مطرح‌ کردن موضوعات مرتبط به منافع ملی امریکا با طالبان صورت می ‌گیرد و هیچ بحثی درباره به‌ رسمیت ‌شناختن طالبان در میان نیست. این مقام امریکایی گفته است دولت امریکا درخصوص چگونگی به‌ رسمیت ‌شناختن طالبان موضع روشنی دارد و این مواضع پیش ‌تر اعلام شده است.
جان ساکی، سخنگوی رسانه‌ ای کاخ سفید، اوایل سپتامبر و پس از اعلام کابینه طالبان گفته بود که دولت امریکا برای به ‌رسمیت‌شناختن طالبان عجله‌ ای ندارد و جو بایدن، رییس ‌جمهوری این کشور گفته است جهان باید رفتار طالبان را زیرنظر داشته باشد. به گفته جان ساکی، بایدن هیچ جدول زمانی برای به رسمیت ‌شناختن طالبان مشخص نکرده است. ملاقات بین اعضای بلند پایه دولت طالبان و مقامات رسمی امریکایی در حالی صورت می‌ گیرد که چندین مقام ارشد طالبان از سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله و خلیل ‌الرحمان حقانی، سرپرست وزارت مهاجران در فهرست افراد تحت تعقیب اداره فدرال ایالات متحده  امریکا قرار دارند و محمد حسن آخوند، رییس دولت طالبان نیز در فهرست سیاه سازمان ملل متحد است. امیرخان متقی که ریاست هیات طالبان در سفر به قطر را بر عهده دارد، در کابینه طالبان به سمت وزیر خارجه معرفی شده است. متقی پیش از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، ریاست کمیسیون « دعوت و ارشاد» طالبان را برعهده داشت. وابسته گی ملا امیرخان متقی به جناح‌ های داخلی طالبان مشخص نیست، اما گفته می ‌شود او با سران شبکه حقانی، گروه ملا‌ برادر و ملا هبت ‌الله رابطه خوبی دارد و مورد تایید همه جناح‌ های داخلی طالبان است. به گفته تحلیل گران منطقه‌ ای، با وجود یک ‌صدایی بین مقامات امریکایی مبنی بر به ‌رسمیت ‌نشناختن طالبان از سوی واشنگتن، این دیدار برای مقامات ارشد طالبان که درصدد جلب نظر جهان بین‌ الملل هستند، بسیار مهم و حیاتی است، چراکه قرارگرفتن پشت میز گفت ‌وگو و ژست‌ های دیپلوماتیک شروع خوبی برای کسانی است که برای پیشبرد امارت اسلامی ‌شان به حمایت دیگر کشورها و سازمان‌ های جهانی نیاز مبرم دارند./ش

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۱ـ ۱۶۱۰

مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2021