شکست‌ سیاستهای المان در افغانستان

محمود فاضلی

در المان بحث و جدل بر سر یکی از عملیات ‌های نادر خارجی این کشور در حال افزایش است. در حالی که وزارتخانه‌ های خارجه، کشور و دفاع یکدیگر را در تحولات افغانستان مقصر می‌ دانند، سازمانهای استخباراتی  نیز مورد هدف حملات انتقادی قرار گرفته ‌اند.

سرویس اطلاعاتی فدرال ( BND ) از سال‌ها پیش درخصوص فروپاشی دولت افغانستان به وزرای مربوطه هشدار داده بوده است اما توجهی به آنها نشده بود. سرویس‌های اطلاعاتی المان، شاخه افغانستان( BND )  دارای مجهزترین تجهیزات در این کشور بودند. برونو کال، رییس BND که برای توضیح‌ دادن درباره این خروج، توسط نماینده گان پارلمان تحت فشار قراردارد، اعلام کرد که تحقیقات داخلی را آغاز کرده است. اولین تجزیه و تحلیل‌ ها نشان می ‌دهد که ماموران این سازمان به مسایل مادی، به‌ ویژه تعداد سلاح‌ های موجود بیشتر توجه داشتند.

مجلس فدرال المان برای بررسی تحولات افغانستان، جلسه ‌ای با حضور صدراعظم  آنگلا میرکل و وزرای خارجه، کشور، دفاع و گروهی از نماینده گان نظامیان برگزار کرد که یکی از پرتنش ‌ترین جلسات مجلس بود. میرکل در مجلس ضمن اذعان به شکست سیاست غرب در صدور ارزش ‌های خود به افغانستان و ناتوانی در خارج‌ کردن همه همکاران محلی ارتش و سایر نهاد های المانی از این کشور، مدعی شد این 20 سال پرهزینه و پرتلفات دستاورد های مهمی هم داشته است. او پذیرفت که المان و متحدانش، از جمله امریکا سرعت تسلط طالبان بر افغانستان را دست ‌کم گرفتند. با این همه المان راه جداگانه‌ ای را طی نمی ‌کند و ماموریت این کشور، همان ‌طورکه همراه با امریکا آغاز شده، با خروج امریکا از افغانستان هم پایان می ‌یابد. میرکل هم‌ زمان خواستار مذاکره با اسلام‌ گرایان طالبان برای زمان پس از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان شد و ابراز امیدواری کرد مردم افغانستان در برابر سرکوب و نقض حقوق انسانی خود به‌ وسیله طالبان مقاومت کنند. به اعتقاد او مطالبه آزادی مردم را نه با خشونت می ‌شود برای همیشه خاموش کرد و نه با ایدویلوژی. میرکل که قرار بود به اسراییل سفر کند، این مسافرت را به ‌دلیل اوضاع فوق ‌العاده افغانستان و نیاز به تکمیل روند خروج نیروهای المان از این کشور لغو کرد.
هایکو ماس، وزیر خارجه المان که همچنان به خاطر سیاست ‌های المان در افغانستان مورد انتقاد است و بعضی از احزاب اپوزیسیون و سیاست‌ مداران خواستار استعفای او هستند اعتراف کرده که با توجه به پیشروی سریع طالبان ارزیابی نادرستی صورت گرفته است. او به منظور بررسی وضعیت افغانستان به کشورهای هم ‌مرز با این کشور (تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان)، ترکیه و قطر سفر می‌ کند*. او در این سفر مسایل مربوط به نحوه رفتار جامعه بین‌المللی با واقعیت‌های جدید در افغانستان و اینکه المان با چه شرایطی آماده انعقاد قراردادها با دولت جدید این کشور خواهد بود را مطرح خواهد کرد.
دولت ایتلافی خانم میرکل بابت ناکامی در پیش ‌بینی سقوط کابل توسط طالبان و همچنین بی ‌اعتنایی به هشدارهای اولیه درباره تخلیه هزاران کارمند محلی افغان و خانواده‌ هایشان و فعالان حقوق ‌بشری و سیاست‌ مدارانی که روابط نزدیکی با دولت برلین دارند، به‌ شدت مورد انتقاد قرار دارد. اپوزیسیون پارلمانی دولت را به شکست و بی‌ برنامه گی متهم می ‌کند. رdیس حزب سبزها اعتقاد دارد دولت به هشدارهایی که پیش از تسلط طالبان بر حکومت افغانستان داده شده بود، آگاهانه بی‌اعتنا شده و مدعی بوده افغانستان همچنان از ثبات برخوردار است و به همین دلیل می ‌خواسته‌ اند به روند استرداد پناه‌ جویان به این کشور ادامه دهند. رییس فراکسیون پارلمان حزب چپ‌ها نیز تاکید دارد عملیات شکست ‌خورده المان در افغانستان سیاه‌ ترین مساله در طول ۱۶ساله صدراعظمی میرکل بوده است. احزاب دموکرات‌های آزاد و حزب راست الترناتیف برای المان نیز اتهامات سنگینی به دولت فدرال وارد می‌ کنند. گروهی از منتقدان سیاست‌ های المان در افغانستان معتقدند مبارزات انتخاباتی هم در این قضیه نقش داشت و در این کارزار خیلی نمی ‌خواستند درباره انتقال مهاجران افغانستان به المان صحبت کنند.
المان قصد دارد پنج هزار نیروی محلی افغان را که برای سازمان‌ های خیریه کار می ‌کردند، بپذیرد. سیاست ‌مداران، معلمان، پزشکان و فعالان حقوق ‌بشری بخشی از اولویت‌ها خواهند بود.
البته برلین اعتقاد دارد به یک رویکرد مشترک اروپایی درخصوص نحوه توزیع افغان‌ها در اروپا نیاز داریم. سکرتر جنرال حزب دموکرات مسیحی المان تاکید دارد: « ما نمی ‌توانیم مساله افغانستان را در اروپا حل کنیم و سال ۲۰۱۵ نیز نباید تکرار شود». رهبر سوسیال ‌دموکرات‌ های المان نیز مدعی است: « باید ترتیبی بدهیم که افراد در منطقه بمانند و در کشورهای مجاور آینده امنی داشته باشند». طبق یک نظرسنجی ۷۸ درصد از مردم المان معتقدند سیاست دولت فدرال در قبال افغانستان شکست خورده و ۷۹ درصد نیز معتقدند در صورت تشدید بحران در افغانستان و افزایش شمار پناه‌ جویان، دولت از آماده گی کافی برای آن برخوردار نیست.
در مجموع سیاست‌های کنونی المان در رابطه با افغانستان «گفت ‌وگو با طالبان جهت خروج نیروهای محلی، همسویی با سایر کشورهای اتحادیه اروپا، بررسی دقیق تحولات این کشور، به‌ رسمیت ‌نشناختن طالبان در بلندمدت، ایجاد تماس محتاطانه با طالبان و نه ارتباط رسمی، مخالفت با پذیرش پناه‌ جویان افغان در مقیاس وسیع، موافقت با مهاجرت گزینش ‌شده و منظم، استقرار پناه ‌جویان افغان در کشورهای همسایه و ارایه کمک مالی به این کشورها با اولویت پاکستان» خواهد بود.

* در همین هفته هایکو ماس به کشورهای منطقه سفر، و توافقاتی را با کشورهای یاد شده انجام داد. ( بامداد )

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۱ـ ۰۷۰۹

 مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2021