باید مسوولیت تراژدی انسانی را بپذیریم

 

فرانک والتر اشتین‌ مایر، رییس جمهوری المان گفت در این روزها شاهد یک تراژدی انسانی هستیم ه المان نیز باید در قبال آن مسوولیت بپذیرد.

رییس جمهوری المان از کاخ ریاست جمهوری بلوودیر برلین در مورد رویدادهای این روزهای افغانستان و سرگذشت مردم این کشور سخنانی ایراد کرد که متن کامل آن در وبگاه ریاست ‌جمهوری در دسترس عموم قرارگرفته است.

به نقل از دویچه وله، فرانک والتر اشتاین‌ مایر گفت: هیچ‌ کس نمی ‌تواند از کنار تصاویر اندوهناک از کابل و رویدادهای افغانستان بگذرد و بی ‌تفاوت بماند. این وضعیت به ویژه برای تمام کسانی دردناک است که طی بیست سال گذشته برای یک زنده گی بهتر در این کشور کوشیدند و برای این هدف بارها از سلامت و حتا جان خود مایه گذاشتند، دردناک برای ده‌ها هزار سرباز ارتش المان که در افغانستان خدمت کردند، دردناک برای وابسته گان افرادی که در این راه جان باختند.

اشتین ‌مایر افزود: من اطمینان دارم که شهروندان المان در سراسر کشور در این ساعات به افغانستان و مردم این کشور فکر می ‌کنند.

رییس جمهوری المان اظهار داشت: تصاویر حاکی از استیصال در میدان هوایی  کابل برای حوزه سیاست غرب شرم‌آور است. به همین دلیل امروز باید در کنار کسانی قرار گیریم که با کار خود و حمایت ‌هایی که از ما کردند، احساس وظیفه را در ما برمی‌ انگیزند. المان باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا هموطنان خود و تمام افغان ‌هایی را که سالیان دراز در کنار آنها بودند به مکانی امن برساند. از سوی دیگر، ما باید (به طور مشترک با هم ‌پیمانان خود ) امکاناتی را بیابیم که حتا به کسانی کمک کنیم که اکنون در افغانستان در معرض تهدید خشونت و مرگ هستند ، از جمله بسیاری زنان شجاع این کشور.

اشتین ‌مایر گفت: فروپاشی سریع دولت افغانستان و نیروهای نظامی آن و نیز دستیابی بدون مقاومت طالبان به حاکمیت، برای مدت‌های مدید سایه خود را خواهد افکند. نافرجامی سال‌ها تلاش‌های ما با هدف ساختن یک جامعه باثبات و مقاوم، پرسش‌های بنیادینی در رابطه با سیاست خارجی و فعالیت نظامی ما در گذشته و آینده ایجاد می‌ کند. پرسش‌ هایی تلخ که ما نباید در وهله نخست به سرعت، بلکه صادقانه و اساسی به آنها پاسخ گوییم.

رییس جمهوری المان در این رابطه افزود که به این پرسش‌های بنیادین باید به طور مشترک با هم‌ پیمانان غربی پاسخ داد: «زیرا بدون این هم ‌پیمانی و همبستگی در این هم‌ پیمانی، المان بیست سال پیش پا به خاک افغانستان نمی‌ گذاشت. فعالیت المان، همانند فعالیت بسیاری کشورهای پیمان ناتو و کشورهای غربی در افغانستان را باید در چارچوب این هم‌ پیمانی فهمید و ارزیابی کرد.»

فرانک والتر اشتین‌ مایر گفت باید شاهد آن بود که « در این روزها یک تراژدی انسانی را تجربه می ‌کنیم که از جمله ما نیز باید مسوولیت آن را بر خود هموار سازیم و یک نقطه عطف سیاسی را تجربه می‌ کنیم که برای ما تکان ‌دهنده است و جهان را دگرگون خواهد کرد.»

رییس جمهوری المان گفت، با این حال بسیار کسان هستند که هم امروز به این یقین رسیده‌اند که غیر از این نمی ‌توانست رخ دهد. اشتنی‌مایر افزود: « اما من جزو آنها نیستم.» او گفت، مسلم این است که این روزها، لحظاتی است اسفناک « برای تمام کسانی که برای یک افغانستان صلح ‌آمیزتر و دموکراتیک ‌تر خدمت کردند، کار کردند و رنج بردند، چه آنها که از المان بودند یا از میان هم ‌پیمانان ما، اما به ویژه آنها که از میان جامعه افغانستان آمده بودند».

اشتین‌ مایر تصریح کرد: «در این ساعات صدها سرباز المانی در عملیات به سر می ‌برند تا انسان‌ ها را به مکانی امن انتقال دهند. ما در این لحظه به کسانی فکر می‌ کنیم که به حفاظت نیاز دارند و به آنهایی که به یاری آنها شتافته‌ اند. ما امیدواریم که این زنان و مردان فداکار در امنیت کامل به المان بازگردند.

***

وزیر خارجه چین: آینده افغانستان به رفتار طالبان بستگی دارد

وزیر خارجه چین با تاکید بر اینکه طالبان پیام های مثبتی به جامعه بین ‌المللی ارسال کرده اند، تاکید کرد که آینده افغانستان بستگی به رفتار این گروه و نحوه تعامل آنها با مردم دارد.

بنابر گزارش سی جی تی ان، وانگ یی وزیر خارجه چین طی سخنانی گفت که طالبان در جریان اظهارات اخیر خود، پیام های مثبتی به جهان خارج ارسال کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه چین که این سخنان را در جریان مکالمه تیلفونی با همتای ترکیه ای خود،  مولود چاوش اوغلو  مطرح می کرد، ضمن تاکید بر اینکه آینده سیاسی افغانستان به عملکرد و سیاست های طالبان بستگی دارد، در واکنش به اظهارات سخنگوی طالبان مبنی بر تعهد این گروه برای حفاظت از سفارت ها و دفاتر دیپلوماتیک کشورهای خارجی در افغانستان و علاقمندی آنها به برقراری ارتباط با جامعه بین‌المللی، گفت که پکن انتظار دارد این تعهدات در قالب سیاست ها و اقداماتی محکم به مرحله اجرا درآیند.

وزیر خارجه چین در این مکالمه تیلفونی تاکید کرد: اوضاع در افغانستان یک شبه تغییر کرده است و آنچه از این به بعد رخ خواهد داد، بستگی به سیاست طالبان دارد.

به گفته وی، در حال حاضر نکته کلیدی، یافتن راهی برای بازسازی افغانستان است که متناسب با شرایط ملی این کشور، مطابق با روند زمانه، و مورد درک و حمایت مردم افغانستان باشد.

وانگ یی افزود: برای انجام این کار، طالبان باید با تمام نیروهای تروریستی گسست آشکاری داشته باشند و برای سرکوب سازمان‌ های تروریستی بین‌المللی تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، از جمله جنبش اسلامی ترکستان شرقی، اقدامات لازم را انجام دهند.

***

فرانسه برای به رسمیت شناختن طالبان ۵ پیش‌شرط تعیین کرد

فرانسه برای به رسمیت شناختن احتمالی رژیم طالبان در افغانستان پنج پیش ‌شرط تعیین کرد.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه روز چهارشنبه ۱۸ اوگست (۲۷ اسد) در این باره گفت:  « من می‌ دانم که آن‌ها تلاش‌های زیادی برای کسب مشروعیت از سوی جامعه جهانی از خود نشان می ‌دهند، اما اظهارنظر کردن اینجا و آن ‌جا درباره احترام به حقوق زنان کافی نیست، باید اقدام عملی در این راستا صورت بگیرد.»

وزیر امور خارجه فرانسه درباره شروط تعیین شده گفت: « ابتدا طالبان باید اجازه خروج به افغان‌هایی بدهند که می‌ خواهند از ترس این کشور را ترک کنند.

قدم دوم این است که نباید بگذارند افغانستان به پناهگاه تروریزم تبدیل شود و لازم است که این کار را به نحوی بسیار ملموس انجام دهند.

آنها باید همچنین بپذیرند که کمک‌های بشردوستانه می‌ تواند وارد خاک افغانستان شود،

به حقوق شهروندان به ویژه حقوق زنان احترام بگذارند و در نهایت

با یک دولت انتقالی موافقت کنند.»

وی گفت این شرایط لازمه به رسمیت شناخته‌ شدن شدن حکومت آنان از سوی جامعه بین ‌المللی است و پس از آن ‌که این موارد تحقق یافتند، فرانسه بررسی خواهد کرد که چه گامی برخواهد داشت، اما به هر روی « این اقدامات باید انجام شوند و تا الان هم که انجام نشده‌اند».

وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به این سوال که اگر طالبان شروط را برآورده نکند، چه اتفاقی خواهد افتاد گفت: « در آن صورت آنان از جامعه جهانی طرد خواهند شد و باید در همان موقعیت مطرود سر کنند.»

پیشتر بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا نیز در جریان یک سخنرانی تلویزیونی خواستار اتخاذ موضعی واحد در قبال تحولات افغانستان شده و اعلام کرده بود « نمی‌ خواهیم کسی به ‌طور دو جانبه طالبان را به رسمیت بشناسد». وی گفته بود که به رسمیت شناختن طالبان « منوط به رعایت حقوق بشر خواهد بود».

پس از دو دهه تلاش برای شکست طالبان، قدرت‌های غربی اکنون بر سر دوراهی برای ارتباط با دولت بنیادگرای مستقر در کابل قرار دارند.

به نظر می ‌رسد طالبان نسبت به حکمرانی دفعه پیشین خود، در حدفاصل سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ ترسایی  با اقبال جهانی بیشتری مواجه است. روسیه، چین و ترکیه در نخستین موضع‌ گیری‌های خود از اظهار نظرهای مقامات طالبان استقبال کرده‌اند.

***

 

ترامپ: خاورمیانه را نابود کردیم و میلیون‌ها نفر را کشتیم

رییس جمهور پیشین امریکا در مصاحبه ای تلویزیونی اذعان کرد: این بدترین تصمیم تاریخ کشور ما بوده است… وضعیت خاورمیانه در مقایسه با ۲۰ یا ۲۱ سال قبل بسیار بدتر شده است. این تصمیمی بسیار بسیار بد بود و برای ما تریلیون ها دلار هزینه داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر،  دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین امریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس ‌نیوز اعلام کرد: اکنون دوره وحشتناکی برای کشورمان است. فکر نمی کنم در اعصار مختلف، کشور ما تا این تحقیر شده باشد. نمی دانم اسم آن را شکست نظامی بگذاریم یا شکست روانی، اما تا اکنون چیزی شبیه به آنچه اینجا اتفاق افتاد، روی نداده بود. شما می توانید به زمان جیمی کارتر (رییس جمهور اسبق امریکا) و گروگان‌ها (تسخیر لانه جاسوسی امریکا در ایران) برگردید که همه ما آن را مایه شرمساری بزرگ می دانستیم و ما را رونالد ریگان از آن ماجرا بیرون آورد، اما این موضوع (تحولات کنونی در افغانستان) به مراتب (از تسخیر لانه جاسوسی) بدتر است.

ترامپ در این باره ادامه داد: شما وضعیتی را شاهد هستید که هزاران هزار نفر از امریکایی‌ ها و دیگر (اتباع کشورها) واقعاً در افغانستان گیر افتاده اند، وضعیت به گونه ای است که من نمی توانستم باور کنم چنین اتفاقی در حال روی دادن است. وقتی شما یک هواپیمای نظامی بزرگ را می بینید که مردم در تلاش بودند که از کنار آن و بال هایش سوار شوند و از افغانستان فرار کنند به دلیل ترس بسیار زیادی است که از شرایط موجود داشتند و تعدادی از آنها از ارتفاع خیلی زیاد از هواپیما پَرت شدند. وضعیت جاری (در افغانستان و ماجراهای متعاقب آن) هرگز قابل قیاس با بالگرد در ویتنام نیست و ما شاهد تحقیرآمیزترین دوره (تاریخ امریکا) هستیم.

وی در ادامه اضافه کرد: من از آنها (طالبان) خواستم که با دولت افغانستان توافق کنند، اما من هرگز به  اشرف غنی اعتمادی نداشتم و این موضوع را آشکارا و در خفا هم گفته بودم. به نظر من او واقعاً آدم فاسدی بود. من هیچ وقت او را دوست نداشتم، اما به نظر من با توجه به فرارش با پول نقد که برخی گزارش ها گفته بودند و نمی دانم این گزارش ها درست باشد یا نباشد، اما شاید این گزارش ها درست باشند.

دونالد ترامپ  اذعان کرد: ما این منطقه وحشتناک (افغانستان) را گرفتیم، جایی که ما اصلاً نباید در آنجا دخالت می کردیم و این تصمیمی وحشتناک بود که وارد خاورمیانه شویم. می‌‎دانم که خانواده بوش (از حرف من) خوشحال نمی شوند، اما به اعتقاد من، وقتی تصمیم گرفتیم وارد خاورمیانه شویم، این بدترین تصمیم تاریخ کشور ما بوده است و مشخص شد که آنجا باتلاق بود و نابود شد. وضعیت خاورمیانه در مقایسه با ۲۰ یا ۲۱ سال قبل بسیار بدتر شده است. این تصمیمی بسیار بسیار بد بود و برای ما تریلیون ها دلار هزینه داشت.

***

هشدار سازمان ملل نسبت به بروز فاجعه انسانی در افغانستان

سازمان ملل متحد هشدار داد که ۱۴ میلیون نفر در افغانستان در معرض خطر گرسنگی شدید هستند.

مری الن مک گوارتی، مدیر برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد در افغانستان طی نشست خبری مجازی با روزنامه نگاران از کابل اعلام کرد که پس از تسلط طالبان بر افغانستان 14 میلیون نفر در این کشور در معرض خطر گرسنگی شدید قرارگرفته و یک بحران انسانی در راه است.

وی فزود: « اثرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از درگیری‌ها در افغانستان، دومین قحطی در سه سال اخیر و شیوع ویروس کرونا منجر به فاجعه در این کشور می‌شود».

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد محصولات به دلیل قحطی نابود شده و دامداری آسیب دیده است، گفت به دلیل تسلط طالبان به افغانستان صدها هزار نفر مجبور به ترک منازل ‌شان شده‌اند.

مک گوارتی با اشاره به اینکه زمستان نزدیک می‌ شود، تاکید کرد تلاش برای رساندن غذا در جاهایی که بیشترین نیاز را دارند، سرعت یافته است.

وی با بیان اینکه برنامه جهانی غذا در ماه مه سال جاری به 4 میلیون نفر رسیده است، گفت قصد دارند ظرف چندین ماه آینده به ۹ میلیون نفر برسند.

وی همچنین از اهدا کننده گان خواست ۲۰۰ میلیون دلار مورد نیاز برای تامین غذا به افغانستان را جمع آوری کنند. او افزود  قبل از شروع زمستان و بسته شدن راه‌ ها می ‌توان به نیازمندان رسید.

***

بورل: پیش بینی‌های اطلاعاتی غرب درباره افغانستان شکست خورد

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که پیش بینی و برآوردهای نهادهای اطلاعاتی غرب در بازگشت طالبان به قدرت با شکست مواجه شد.

به گزارش رویترز،  جوزف بورل، وت خارجی اتحادیه اروپا تحولات اخیر در افغانستان را یک فاجعه و کابوس خواند.

وی همچنین در رابطه با سرنگونی دولت قبلی افغانستان در مدت زمانی کوتاه گفت که پیش بینی ها و برآوردهای امنیتی برای بازگشت طالبان به قدرت شکست خورد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پارلمان اروپا گفت که ۱۰۶ نفر از اعضای اتحادیه اروپا در افغانستان این کشور را به صورت هوایی ترک کرده و وارد مادرید شده‌اند.

وی همچنین گفت که ۴۰۰ نفر از شهروندان افغان که مشغول همکاری با اتحادیه اروپا بودند به همراه اعضای خانواده به اروپا انتقال یافته اما همچنان ۳۰۰ نفر دیگر در تلاش برای ترک میدان هوایی  کابل هستند.

 

برگرفته از خبرگزاری های آناتولی، تسنیم ، اسپوتنیک و یورونیوز

 

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۱ـ ۱۹۰۸

 مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2021