نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد و انکشافات سیاسی ـ نظامی در افغانستان

 

براساس گزارش وزرات خارجه افغانستان ،  شورای امنیت سازمان ملل متحد به تاریخ ۶ اگست ۲۰۲۱ ترسایی نشستی توضیحی را به ریاست کشورهند در مورد وضعیت افغانستان برگزار نمود.

دراین نشست نماینده گان ویژه و سفرای ۱۶ کشور و نهاد بین ‌المللی به شمول پنج عضو دایمی شورای امنیت، ده عضو غیر دایمی آن شورا و نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان اشتراک داشت. این نشست به همکاری و حمایت کشور هند که ریاست دوره‌ ایی این شورا را به عهده دارد و کشورهای ناروی و استونیا به عنوان مسوولان دوسیه افغانستان، در مقر سازمان ملل متحد، تدویر یافت.

در این نشست، اقای محمد غلام اسحاق‌ زی سفیر و نماینده افغانستان درسازمان ملل متحد که به نماینده گی از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان سخنرانی نمود، ضمن ابراز قدردانی از برگزاری این نشست، خواست مردم و دولت افغانستان را برای محکمه عاملین جنایات ضد بشری و تامین صلح و ثبات پایدار درکشور، مطرح کرد. سفیر و نماینده دایمی افغانستان، علاوه بر صحبت روی ضرورت اعمال فشار بر طالبان در جهت توقف فوری خشونت‌ها، برتطبیق موثر رژیم تعزیرات و قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل، تاکید کرد. اقای اسحاق‌ زی تقاضای افغانستان را جهت برگزاری جلسه ویژه شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل به هدف جلوگیری از تخطی‌ های حقوق بشری از جانب طالبان در افغانستان، رسیده گی همه ‌جانبه به فاجعه بشری در کشور، و استقرار صلح و ثبات پایدار در افغانستان، به مجلس ارایه کرد.

اعضای شورای امنیت به‌ شمول ایالات متحده امریکا، فدراتیف روسیه، جمهوری خلق چین، بریتانیا، جمهوری فرانسه، ناروی، استونیا، هند، ویتنام، ایرلند، کشورهای A3+1 و مکسیکو با ایراد سخنرانی‌ها روی نکات ذیل به صورت واضیح تاکید نمودند:

-  خشونت‌ها و حملات تروریستی اخیردر افغانستان به‌ شمول ترور اقای دواخان مینه پال، رییس مرکز رسانه ‌های دولت و حمله بالای دفتر یوناما در هرات را به شدید ترین الفاظ تقبیح و محکوم کردند؛

ـ از افزایش خشونت‌ها و نقض گسترده حقوق بشر، به‌ شمول افزایش تلفات افراد ملکی، بیجاشده گان داخلی از اثر افزایش حملات نظامی طالبان در کشور، حملات هدفمند بالای کارمندان رسانه‌ها و مدافعان حقوق بشر در افغانستان، شدیدا ابراز نگرانی کردند؛

- همه کشورها بر پایان فوری خشونت‌ها، توقف حملات طالبان و حضور معنادار شان در مذاکرات صلح، تاکید کردند؛

ـ کشورها با صدای واحد راه حل نظامی برای بحران افغانستان را رد نموده و ایجاد هرنوع حکومت از طریق نظامی و زور را غیر قابل قبول دانستند؛

ـ  اشتراک کننده گان، ضمن استقبال از تلاش‌های منطقه ‌یی و بین‌ المللی در پیوند به روند صلح افغانستان بر ضرورت تقویت هرچه بیشتر اجماع در خصوص رسیدن به صلح پایدار و همه شمول به رهبری و مالکیت افغان‌ها تاکید کردند؛

ـ  در این نشست بر اشتراک همه‌ جانبه و معنادار زنان در روند صلح، حفاظت از حقوق زنان و اقلیت‌ها در این روند تااکید شده، حقوق زنان و اقلیت‌ها را غیر قابل مذاکره دانستند؛ 

ـ کشورها بر اهمیت بازنگری و برداشتن تعزیرات براساس قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت، به منظور پیشرفت واقعی در روند صلح، تاکید کردند؛ 

ـ در این نشست روی افزایش حضور گروه های تروریستی در کنار طالبان در افغانستان و تاثیرات آن بالای صلح و امنیت در افغانستان، منطقه و جهان صحبت شده و بر بررسی همه جانبه آن، تاکید صورت گرفت؛

ـ  اشتراک کننده گان با ارایه موقف واحد، از وضعیت حقوق بشری در افغانستان شدیدا ابراز نگرانی نموده و بر ضرورت مساعدت ها و کمک های بشری با افغانستان، تاکید کردند؛

ـ در این نشست اشتراک کننده گان از طالبان خواستند تا به سازمان‌های خیریه جهت تداوم ارایه کمک ‌ها برای نیازمندان درمناطق تحت تصرف شان، مجوز داده شود.

                                                          ***

درهمین موضوع گروه خبری تسنیم  به نقل از اسپوتنیک نوشت :

تصمیم برای برگزاری جلسه علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان تنها یک روز پس از آن گرفته شد که محمد حنیف اتمر ، وزیر امورخارجه افغانستان با وزیر امور خارجه هند

اس جیشانکار « در مورد تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد » در مورد افغانستان صحبت کرد.

تی اس تیرومورتی، نماینده دایمی هند در سازمان ملل متحد و رییس شورای امنیت برای ماه اگست در توییتی نوشت:

« شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه تحت ریاست جمهوری هند برای بحث و بررسی وضعیت در افغانستان نشست خواهد داشت» . 

اتمر گفته است که سازمان ملل و جامعه بین المللی باید نقش بیشتری برای جلوگیری از فاجعه اشکار در افغانستان به دلیل خشونت ها و جنایات طالبان ایفا کنند.

درگیری بین طالبان و نیروهای دولتی افغانستان در چند ماه گذشته همزمان با خروج نیروهای امریکا و ناتو از این کشور جنگ زده شدت گرفته است.

طبق برنامه کاری شورا در ماه جاری که در ۲ اگست تصویب شد ، نشستی در مورد افغانستان در طول ماه برنامه ریزی نشده بود. 

تیرومورتی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت افغانستان و اینکه شورای امنیت چه کاری می‌ تواند برای جلوگیری از تشدید بیشتر در جنگ ناشی از جنگ انجام دهد، گفت: این بسیار مهم است که جلسه علنی در مورد افغانستان در هفته اول ریاست جمهوری هند بر این شورا برگزار می شود و فوریت وضعیت کنونی در افغانستان را نشان می دهد. وضعیت افغانستان برای همه اعضای شورای امنیت نگران کننده است و «ما شاهد بودیم که در روزهای اخیر ، خشونت ها فقط در حال افزایش است.»

در مورد هند ، او گفته بود دهلی نو به وضوح اشاره کرده است که « ما می خواهیم افغانستان مستقل ، صلح امیز ، دموکراتیک و با ثبات را ببینیم. هند از هر فرصتی که می تواند صلح ، امنیت و ثبات را در افغانستان به ارمغان اورد حمایت کرده است. ما متقاعد شده ایم که باید به مساله خشونت و حملات هدفمند بپردازیم و اینها نگرانی های بسیار جدی هستند و همه خشونت ها باید به پایان برسد. هر گونه ارتباط  با تروریسم بین المللی نیز باید قطع شود. ما نمی توانیم بار دیگر شاهد بازگشت اردوگاه‌های تروریستی باشیم که این تاثیر مستقیم بر هند خواهد داشت. برای ما مهم است که از دستاوردهایی که در نزدیک به ۲۰ سال گذشته داشته ‌ایم محافظت کنیم.

وی افزود که باید به خواسته‌های زنان ، جوانان و اقلیت‌های افغان احترام گذاشته شود. »

در بیانیه مطبوعاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده بود:

شورای امنیت حمله «اسفناک » هفته گذشته به مقر سازمان ملل متحد در هرات ، افغانستان را به شدت محکوم کرده و نگرانی عمیق خود را نسبت به سطح بالای خشونت در جنگ ابراز داشت. این شورا همچنین اعلام کرد که « از احیای امارت اسلامی حمایت نمی کند» . اعضای شورای امنیت هم از  کابل و هم از طالبان خواستند تا در روند صلح فراگیر، تحت رهبری افغان ها  مشارکت داشته باشند تا پیشرفت فوری در جهت حل و فصل سیاسی و اتش بس حاصل شود."

شورای امنیت سازمان ملل متحد حملات عمدی و ترورهای هدف ‌مند علیه افراد ملکی در افغانستان را محکوم و خواستار توقف این حملات شد.

به گزارش اسپوتنیک،  شورای امنیت سازمان ملل، روز جمعه (۲۲ حوت) در اعلامیه‌ ای، حملات هدفمند در افغانستان را محکوم و گفته قربانیان این حملات غیرنظامیان اند.

در اعلامیه این نهاد گفته شده است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار پایان سریع حملات هدف ‌مند شدند و بر ضرورت محاکمه فوری عاملان این نوع حملات تاکید کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کرده است که همه طرف‌ها باید در هر شرایطی به تعهدات خود از جمله حمایت از غیرنظامیان و قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند.

اعضای این شورای خاطرنشان کرده اند که حملات هدف ‌مند و عمدی، مصداق جنایت جنگی است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد توضیح داده است که صلح پایدار تنها از طریق روند صلح همه جانبه به رهبری و مالکیت افغان ‌ها به هدف دست‌ی ابی به اتش‌ بس دایمی و جامع و نیز یک توافق ‌سیاسی فراگیر به هدف پایان جنگ، تامین خواهد شد.

این در حالی است که دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر گزارشی در اوایل ماه اگست گفت که در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳۰۳۵ غیرنظامی افغان در جنگ‌ و خشونت‌ها در این کشور کشته و ۵۷۸۵ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

بر بنیاد این گزارش، خشونت‌ها به ویژه ترورهای هدفمند مخالفان مسلح دولت افغانستان، ماین‌ های جاسازی ‌شده طالبان، حملات هوایی نظامیان افغان و درگیری‌ها در سراسر افغانستان با اغاز مذاکرات صلح رو به افزایش بوده است که مسوولیت  ان را در بیش ‌تر موارد، هیچ فرد و یا گروهی بر عهده نمی‌ گیرد. 

اما دولت افغانستان طالبان را مسوول حملات هدف ‌مند می‌ داند.

در یک گزارش دیگر منابع انگلیسی نوشت که :

در نشست شورای امنیت سازمان ملل که امروز (جمعه، ۱۵ اسد) در نیویورک برگزار شد، نماینده گان کشورهای عضو این سازمان نسبت به افزایش کم‌ سابقه خشونت‌ها، تشدید حملات طالبان و تلفات غیرنظامیان در این کشور ابراز نگرانی کردند و از طالبان خواستند که راه صلح و اتش‌ بس را در پیش بگیرند.

دبرا لاینز، نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان در سخنرانی آغازین این نشست گفت: وضعیت افغانستان وارد یک مرحله خطرناک شده است.

او افزود جنگ به طور بی ‌رحمانه ‌ای جریان دارد و میزان نقض‌ حقوق بشر وخشونت‌ها چند برابر شده است. خاانم لاینز تاکید کرد که جامعه بین ‌المللی در حال حاضر به طور متحد می ‌تواند برای جلوگیری از وقوع « یک فاجعه بسیار جدی » اقدام کند.

او گفت که در هفته ‌های گذشته جنگ وارد مراحل بسیار مرگبار آن شده است و طالبان به چند شهر بزرگ حملات شدیدی را روی دست گرفته ‌اند که باعث شده از ۲۸ جولای سال جاری تنها در ولایت هلمند بیش از صد غیرنظامی کشته شوند. همچنین افزایش خشونت‌ها باعث کمبود مواد غذایی برای بسیاری و منجر به آواره شدن هزاران نفر نیز شده است. نماینده سازمان ملل متحد گفت تنها در ولایت قندهار در یک ماه گذشته دست کم ۴۶۰ غیرنظامی کشته‌ شده اند و در مجموع در ماه گذشته بیش از هزارغیرنظامی در خشونت‌های جاری جان شان را از دست داده‌اند.

خانم لاینز هشدار داد که اگر توجهی نشود افغانستان ممکن است به سرنوشت سوریه دچار شود. او افزود که هجده و نیم میلیون نفر (حدود نیمی از جمعیت) به کمک‌های انسانی نیاز دارند در حالی که حمله به امدادگران همچنان ادامه دارد.

 

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۱ـ ۰۸۰۸

 Copyright ©bamdaad 2021