از زنده گی احزاب سیاسی منطقه :

 در دفاع از داعیه برحق خلق فلسطین

 

در واکنش به برخی تحول‌های خطرناکِ ماه‌ های اخیر که پیامدهای سیاسی قابل ‌توجه و مهمی در کشورهای غرب آسیا و شمال افریقا، و در مبارزه خلق ‌های این کشورها در راستای صلح و پیشرفت داشته است، هفته گذشته همایش مجازی حزب‌های  مترقی و کمونیست کشورهای شرق مدیترانه، خاورمیانه، و حوزه خلیج فارس به ابتکار و دعوت حزب کمونیست یونان برگزار شد. این همایش مصادف با روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین، ۲۹ نوامبر، در روز ۹ قوس برگزار شد.

در این نشست نماینده گان حزب‌های کمونیست یونان (سازمان‌ دهنده و میزبان)، اردن، ترکیه، قبرس، ایران ،اسراییل، فلسطین (حزب مردم و حزب کمونیست)، سودان، و بحرین (تریبون ترقی‌خواه دموکراتیک) در این همایش حضور فعال داشتند.
در آغاز همایش دیمیتریس کستومباس، دبیرکل حزب کمونیست یونان ( کو کو ای ) ، پس از خوشامدگویی رسمی به نماینده گان حزب‌های برادر حاضر در همایش، درباره دلایل ضرورت سازمان‌دهی چنین همایشی چنین توضیح داد: « رفقا، در ابتدا می‌خواهیم از مشارکت شما در همایش امروز حزب‌ های کمونیست و کارگری منطقه تشکر کنیم. این همایش از راه دور و تحت شرایط بی‌سابقه همه‌گیری کنونی انجام می ‌شود، امّا این امر به‌هیچ ‌وجه نمی ‌تواند همبستگی قاطع ما را با مبارزه عادلانه ملت فلسطین و همچنین ضرورت تبادل ‌نظر در مورد اوضاع منطقه ‌مان تحت ‌الشعاع قرار دهد. همبستگی و تبادل نظر ما یکی از شرایط اصلی هماهنگی در مبارزه مشترک ماست. ما نمی ‌توانیم به این امر بی‌ توجه باشیم که حمایت هماهنگ و مداوم ایالات متحد امریکا و اتحادیه اروپا از اسراییل به زیان حقوق مردم فلسطین و سایر مردم همسایه، به شدیدتر شدن تجاوز جنایتکارانه دولت اسراییل علیه فلسطین و در گستره وسیع منطقه منجر شده است.
اقدام تحریک‌آمیز مایک پُمپیو، وزیر امور خارجی امریکا، به “مشروعیت” دادن به شهرک‌ سازی‌های غیرقانونی اسراییل در اراضی اشغالی در کرانه غربی، و همچنین تعدادی دیگر از تصمیم‌ های دولت ترامپ در همین ارتباط ، که قابل ‌توجه ‌ترین آنها انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به اورشلیم است، این امر را اثبات می‌ کند که اسراییل « قوی‌ترین متحد امریکا در منطقه » است و نیز پشتیبانی کلی بورژوازی امریکا از اسراییل را نشان می‌دهد.”
موصوف در ادامه سخنرانی مفصل و همه‌ جانبه خود، مشخصه‌ های اصلی تحلیل حزب برادر از اوضاع منطقه و سیاست‌های امپریالیزم در منطقه را تشریح کرد:
« عجله امپریالیست‌های ایالات متحد امریکا، ناتو، و اتحادیه اروپا برای حل مساله فلسطین و سایر مسایل در منطقه بخشی از تصویری بزرگ ‌تر از تشدید و تعمیق رقابت بین بورژوازی‌ های رقیب و انحصارهای عظیم انرژی [نفت و گاز] است که در خاورمیانه، شمال افریقا، خلیج فارس و مدیترانه شرقی درگیرند، رقابتی که باعث گسترش خون‌ ریزی در منطقه‌ ای وسیع از سوریه و لیبیا گرفته تا یمن و غیره شده است.
امروزه، به غیر از اشغال سرزمین‌ های فلسطین، لبنان، و سوریه توسط دولت اسراییل، ما شاهد اشغال سرزمین‌های سوریه توسط ترکیه  و امریکا، و همچنین مداخله نظامی بسیاری از نیروهای دیگر در منطقه هستیم.
ایالات متحد امریکا و اتحادیه اروپا عقب ‌نشینی نمی‌ کنند. آنها تسلیم نمی‌ شوند و به طور مداوم روی برنامه‌های جدید برای تقویت کردن نفوذ ژیوپولیتیکی خود در منطقه کار می ‌کنند. آنها نه ‌تنها از اسراییل، بلکه از سایر رژیم‌ های متحد شان نیز در جنگ قدرت با سایر نیروهای قدرتمند رقیب بهره می‌گیرند. »
در ادامه همایش، نماینده گان همه احزاب‌ حاضر صحبت‌هایی کردند.

در پایان همایش، رفیق جیوورگوس مارینوس، عضو هیات سیاسى کو کو ای، ضمن جمع ‌بندی گفت‌ و گوهای انجام شده، به اقدام‌ هاى تحریک ‌آمیز دولت‌های امریکا، اسراییل، و عربستان سعودی در ارتباط با جمهورى اسلامى ایران در ماه‌ های اخیر و از جمله به ترور محسن فخری ‌زاده اشاره و آن را محکوم کرد. موصوف  هدفِ این اقدام‌های تحریک ‌آمیز را دامن زدن به جنگی جدید در خاورمیانه علیه ایران ارزیابی کرد که در صورتى که رژیم ایران واکنشی حساب ‌نشده به این اقدام‌ ها نشان دهد، ممکن است دربگیرد.

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۴/ ۲۰ـ ۱۹۱۲

استفاده ازمطالب بامداد با ذکرماخذ آزاد است.

Copyright ©bamdaad 2020