سازمان عفو بین‌المللی ارتش اسراییل را به

« جنایات جنگی » متهم کرد

 سازمان« عفو بین‌الملل » در تازه‌ ترین گزارش خود ارتش اسراییل را به انجام  جنایات جنگی  متهم کرد.این سازمان

حملات ارتش اسراییل در چهار روز نهایی جنگ غزه و هدف قرار دادن ساختمان‌های چند طبقه را مصداق این اتهام دانست.

 

سازمان عفو بین‌الملل  دیروزسه ‌شنبه ۸ دسامبر۲۰۱۴ ترسایی گزارشی منتشر کرد که در آن ارتش اسراییل به انجام «  جنایات جنگی  » در جنگ هفت هفته‌ ای غزه در تابستان گذشته متهم شده است.این نهاد حقوق بشری حملات صورت گرفته توسط ارتش اسراییل درچهار روز پایانی این جنگ خشونت‌‌ بار و به طور مشخص حمله به چهار ساختمان چند طبقه در نوار غزه را « جنایت جنگی » خواند.

عفو بین‌الملل در این گزارش تاکید کرد که:  تخریب این ساختمان‌ها « عمدی و بدون توجیه نظامی » بوده و نقض حقوق بین‌الملل به شمار می‌رود. یکی از این ساختمان‌ها یک مرکز تجاری در شهر رفح بود.

این سازمان مدافع حقوق بشر در گزارش خود خاطر نشان کرده که ارتش اسراییل پیش از حمله به ساکنان این ساختمان هشدار داده بود که محل را تخلیه کنند اما آنها فرصت کافی برای برداشتن و به همراه بردن وسایل مهم خود نداشتند.

از آن گذشته در پی این حمله تعدادی از ساکنان ساختمان‌های مجاور نیز زخمی شدند و شمار زیادی نیز محل سکونت خود را از دست دادند. حملات ارتش اسرائيل به اهدافی در نوار غزه اواخر ماه اگست پس از پنجاه روز به پایان رسید.

در این مدت بیش از ۲۱۰۰ فلسطینی کشته شدند که به گزارش سازمان ملل متحد اغلب آنها غیرنظامی بودند. ۷۳ اسراییلی نیز در این جنگ کشته شدند. ازاین تعداد ۶۷ تن سرباز ارتش اسراییل بودند.

سازمان عفوبین‌الملل در گزارش خود خواستار آن شده که اتهام جنایات جنگی ارتش اسراییل به صورت « مستقل و بی‌طرف  » بررسی شود  و مسوولان این حملات دادگاهی منصفانه داشته باشند تا پاسخگوی این اتهام باشند. مقامات اسراییلی تا کنون واکنشی به گزارش این سازمان نشان نداده‌اند.

اسراییل پیشتر اعلام کرده بود قوه قضاییه این کشور مشغول بررسی رویدادهای جنگ غزه، از جمله حمله موشکی به مدرسه سازمان ملل در سرزمین‌های فلسطینیان است. سازمان ملل نیز در پی بررسی جنایات جنگی احتمالی در جریان حمله ارتش اسراییل به نوار غزه است.شورای حقوق بشر سازمان ملل بیست ‌وسوم جون ۲۹۱۴ در نشستی ویژه تصمیم گرفت ارتکاب احتمالی جنایت جنگی اسراییل و فلسطینیان را بررسی کند، اما دولت اسرایيل اعلام کرد که با سازمان ملل همکاری نخواهد کرد.

د. وله

بامداد ـ سیاسی ـ ۱۴/۳ ـ ۰۹۱۲