تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری

 

بصیر دهزاد

تلویزیون حقوق در پنجشنبه ۱۱ جولای،  نشر سی ومین برنامه خویش را با استقبال میگیرد.  بورد نشراتی تلویزیون و هیآت اجراییه انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان افتخار دارند که  با نشر برنامه های خویش ،درهشت ماه گذشته، توانسته است جای قابل پذیرش را در میان ده ها تلویزیون های انترنتی، حلقات  مختلفه سیاسی، اجتماعی، مدافعان حق و عدالت، مبارزان حقوق  مدنی  ( زنان،  شخصیت های مستقل، نهادهای اجتماعی و مسلکی) باز نماید.

انگیزه این نوشته یک توضیح و نکات نظر پیرامون وظایف خطیرو حایز اهمیت، اثرگذار و تغیر آفرین بر روان اجتماعی  مردم افغانستان است که نباید اثرگزاری آنرا بر پروسه های کنونی و تغیر در تفکر عامه دست کم گرفت.

چرا  طرح این نکته با اهمیت؟

در شرایط انکشافات علوم، تخنیک  و فنون سایبرنتیک ، اطلاعات و مبادله آنها  در زمان کوتاه ( کمتر از یک ثانیه)  صورت میگیرند، میتوانند  بر بسیاری از پروسه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی،  روان  اکتول جامعه و عرصه های دیگر اثر بگذارد و روان  اجتماعی را  با سرعت تحت تآثر قرار دهد که بخش اطلاع رسانی  یعنی  رسانه های اجتماعی را میتوان  دیگر یک فکتور قدرت  تعریف نمود. این فکتور قدرت  اعم درتبانی و سمت گیری با سیاست های  نهاد های سیاسی منجمله حکومات و رژیم های سیاسی  و یا  بر عکس آن در موقعیت اپوزیسیونی  نقش موثر را  دارد.

روی همیت دلیل این موضوع و فاکت غیرقابل انکار محور بحث در نوشته حاضر این است که  چگونه توسط یک نهاد یا حلقه  با مسوولیت و متعهد با آرمانهای بزرگ ملی و یک اندیشه روشنگرانه ،یک وسیله رسانشی ( سایت، تلویزیون، اینستوگرام، ایکس  و فیسبوک ) را  در کدام استقامت، به کدام هدف و کدام ضرورت  مقطعی میتوان بکار برد. به بیان دیگر استفاده موثر ازنقش رسانه، بحیث سوال روز، ضرورت روز و تعین هدف اکتول روز با بازکردن یک مجرا برای پروسه های بعدی است و این یک هنر است ولی با این سوال که آیا:

خود را بر گذشته ها ، طلسم های شکسته شده و ناکارا و خیالات منحرف کننده مصروف  ساخت ویا پیچانید ؟

با  شناخت و انالیز دقیق  بر بنیاد واقعیت های  که بصورت اکتول  و سریع واقع میگردند و یا  درحالت واحتمال وقوع قرار دارند، باید با شناخت  از اوضاع کنونی ، شعار مناسب را تعین کرد،  نیرو و توانایی هموندان و همنظران را با هم گره زد و بر پروسه ها  اثرگزاری و یا فشار وارد نمود؟

این مسايلی اند که تلویزیون حقوق با نشرات خوش، به حیث یک  نهاد رسانه یی مستقل و رضاکار   و متکی بر نکات که در بالا  توضیح گردیده اند ، اکنون در استقبال نشر سی و مین برنامه خویش قرار دارد. این تلویزیون انترنتی ناشر اهداف  انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان و طرح یک اندیشه ملی ، دفاع از حاکمیت قانون و ارزش های کلان ملی میباشد.

تلویزیون حقوق اهداف نشراتی خویش را بر اساس نکات زیر متمرکز ساخته است:

انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان در قدم اول طرح یک اندیشه ملی  را بر بنیاد :

- افغانستان  ملکیت مشترک ، غیرقابل  تجزیه، عاری از هرگونه تبعیض و تفاوت های مبتنی بر قوم، زبان، مذهب ، کلتور، فرهنگ و سائر داشته های معنوی و ارزشمند مردم کشور است.

- انجمن  هر گونه تبعیض و تفاوت مبتنی بر جنسیت  ، سن، تفکر سیاسی و اجتماعی را مردود  میداند و هر گونه  تمايل،  اقدام  هدفمندانه  ( پالیسی  سیاسی) بر بنیاد هر گونه تبعیض که  در آن نمودی از سکتاریزم و  برتری طلبی قومی مطرح هدف باشد،  ضمن اینکه تعریفی از عقب مانده گی فرهنگی و فکری میداند، همچنان آنان را  خیانت به ارزش ها و اهداف کلان ملی میداند که هدف آن باید انسان  جامعه  افغانی و سرزمین مشترک با خصوصیت کثیرالقومی، تنوع زبان ها و مذاهب، آداب و رسوم  باشد ، میداند که  حق، عدالت، ارزش، هویت ، معنویت  و شخصیت هر انسان جامعه ما برآنها گره خورده اند.

- تنظیم زنده گی اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی و عرصه های دیگر بر بنیاد عدالت و فارغ از خواست های گروه ها و افراد، فقط در موجودیت یک قانون اساسی و استمرار قوانین  تلقی میگردد، با  تآکید این موضوع که هر قانونی  ناشی و برآورده شده از اراده و خواست های همگانی مردم  باشد.  موجودیت  یک قانون اساسی  و قوانین  دیگر درواقعیت  نمودی از باز کردن  یک دهلیز عبوری بطرف مشروعیت یک نظام سیاسی تلقی میگردد که که محتوای دولت و پروسه دولت سازی در آن  ها نهفته اند.

- انجمن طرح  یک اندیشه ملی و روشنگری را برای  مقابله با  بحران مشروعیت،  بحران حقوقی، عدم حاکمیت قانون ودر دفاع از ارزش های بزرگ ملی، ارزش های  دموکراسی و جامعه مدنی  مطرح  مینماید و علاقمند ایجاد یک جمع بدون تشکل  ساختاری  است . البته یک ساختار عاری ازنفوذ  خیلات واهی ، ناکارآمد، چسپیدن و چسپاندن به گذشته ، بدون کوچکترین تمائلات نامیمون و تخریش کننده  مبتنی بر قوم، زبان و مذهب ( تمايلات  آشکار و مخفی نیم کاسه های زیر کاسه ) خواهد بود.

- دفاع از یک سیستم بر بنیاد مشروطیت و نظام مبتنی بر قانون  در برابر شریعت طالبانی که  در شرایط انکشاف جوامع انسانی و اسلامی در جهان کنونی کارا و جوابده تمدن ، کلتور، تمدن و فرهنگ انسانی نیست. 

- تمرکز و زیر نظر داشتن برواقعیت های روز مره در افغانستان که حقوق اولیه انسانی، سیاسی و اجتماعی  گروه های مختلف جامعه افغانی ما  زیر پا و جرایم شدید ضد انسان و انسانیت  در داخل سیستم  حکومت و استخبارات طالبان به وقوع می پیوندند.

انجمن و تلویزیون حقوق علاقه دارند از طریق نشرات خویش موضوعات فوق را با جمع بزرگ دانشمندان عرصه حقوق، دیاسپورای افغانی  در خارج افغانستان ، مبارزان و  فعالان حقوق زنان و جامعه مدنی ، سیاسیون، شخصیت های مستقل  و سایر بخش های علوم انسانی در بحث های گرم و وفاق برانگیز مورد تبادل نظر و اندیشه قرار دهد.

بدون شک تلویزیون حقوق تلویزیون تجارتی، انجویي  و ناشر افکار ناکارآمد و چسپیده شده  به محاسبه های خیالی و تصورات واهی نیست.  بیننده ، منتقد ، ابراز نظر کننده و مشورت دهنده تلویزیون حقوق باشید.

تلویزیون حقوق  یگانه  برنامه تلویزیونی  میباشد که با پیشکش کردن برنامه های مسلکی - حقوقی  خویش ، صدای رسای عدالت،  ارزش های حقوق شهروندی  ، ارزش های بزرگ ملی  و ضرورت حاکمیت قانون را در برابر  جهل و تاریکی قرون اوسطائي و شریعت  طالبانی  را بلند و در روشنی ارزش های مسلک حقوق  به توضیح و بحث های ارزشمند حقوقدانان و اهل نظر  میپردازد.

  تلویزیون حقوق برنامه های  مسلکی حقوقی پیرامون حقوق فامیل، حقوق مدنی  و شهروندی  و حقوق اطفال را هفته وار آماده و نشر  مینماید. همچنان  رویداد های  روز در افغانستان  را در روشنی محتوای  کنوانسیون های بین المللی، ارزش های فرهنگی، تاریخی ،مدنی  و حقوق شهروندی  به بحث  علمی  میگیرد.  تلویزیون حقوق ناشر و مدافع  اهداف بزرگ  و اندیشه ملی  میباشد.  ما را در این  راه  همگانی و وطنی همراه شوید.

 برنامه های تلویزیون حقوق هر پنجشنبه  به ساعت هشت شام  از طریق  سایت انترنتی ستریمیارد پخش میگردد و همزمان شما میتوانید برنامه های ما را  از طریق چینل یوتیوب  انجمن و همچنان در صفحه فیسبوک تلویزیون حقوق و  صفحه  فیسبوک انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان بیننده بوده، تعقیب نمایید. 

 

 

بامـداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۲/ ۲۴ـ ۱۶۰۷

 Copyright ©bamdaad 2024