پیام های تسلیت و همدردی نهادهای فرهنگی و اجتماعی افغان

به مناسبت درگذشت زنده یاد نور احمد نور

 

پیام تسلیت انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان

هیات اجراییه انجمن سراسری حقوقدانان افغانستان  بمناسبت وفات المناک حقوقدان سابقه دار  شادروان نور احمد نور فقید از شخصیت های معروف سیاسی و دولتی افغانستان مراتب عمیق تسلیت وغمشریکی خود را به  خانواده  گرامی  ، خانم ، فرزندان ، اقارب ،  دوستان، همرزمان و علاقمندان شان تقدیم و برایشان در تحمل این غم بزرگ صبر و شکیبایی آرزو میبرد .

زنده یاد نور احمد نور فقید در فاکولته حقوق و دوره تحصیل از شاگردان موسس انجمن پوهاند فقید ، دوکتور مصوون بود .

در دوره دوازدهم شورا و دهه مشروطیت وکیل مردم در پارلمان ( ولسی جرگه ) و دردهه هشتاد میلادی قرن گذشته در سمت های پر مسوولیت دولتی و همچنان بحیث سفیر در کشور های ایالات متحده امریکا ، کوبا و بحیث نماینده خاص و دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد ایفای وظیفه نموده است .

بعد از اخذ لیسانس و مدتی کوتاه کار در وزارت امور خارجه به  دنیایی سیاست  وارد گردید  و طی بیشتر از شش دهه در میدان پر تلاطم سیاست ، فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد و در سه دهه اخیر در جلای وطن و در کشور شاهی هالند اقامت داشت و در غربت و حسرت وطن به جاودانه گی پیوست .

روان همسلک فقید ما شادروان نوراحمد نور از روشنگران و مبارزان سابقه افغانستان شاد و یادش گرامی با د !

  باحرمت،

هیات اجراییه انجمن

میر عبدالواحد سادات رییس انجمن

 

اتحادیه انجمنهای افغانها در هالند

بمناسبت درگذشت زنده یاد نوراحمد نوریک تن از موسسین حزب دموکراتیک خلق افغانستان

No photo description available.

 



آرنهم-هالند، ١٢ جنوری ٢٠٢٤ م

هییت رهبری اتحادیه انجمنهای افغانها درهالند درگذشت نوراحمد نور یک تن از پیشکسوتان جریان چپ،عضو پیشین بیروی سیاسی حزب دموکراتیک خلق افغانستان وعضو هییت إجراییه شورای مرکزی حزب وطن را که در دیارغربت چشم از جهان پوشید ضایعه جبران ناپذیر به خانواده جریان چپ، یاران و همفکران وی دانسته برای خانواده ارجمند، دوستان و رفقای همرزم شان ضمن ابراز تسلیت، صبر و شکیبایی آرزو می نماید.
شادروان نور احمد نور انسان آرام، فرهیخته و مودبی بود، از تعصب نفرت داشت و انسان معتقد به کثرت‌ گرایی بود.
جوانی‌های این مبارز هدفمند در آموزش و مبارزات مدنی و سیاسی در کشور گذشت.
او یکی ازبهترین شاگردان اندیشه چپ ‌گرایی بود و درمیان همرزمانش قامت استوار و چهره آشنایی بود.
زنده یاد نوراحمد نور طرفدار دولت معاصر ملی و مشارکت فعال و معنادارزنان در ساختار نظام سیاسی افغانستان بود.
وی برگذشته سیاسی شان دید انتقادی داشت و تمامیت ‌خواهی ایدیولوژیک را نقد میکرد.
برای تعالی و انکشاف باثبات در افغانستان پلورالیزم سیاسی- اجتماعی را ترجیح می‌ داد
‏نوراحمد نور انسان پاک نفسی بود. وی در سمت‌های مهم سیاسی و دولتی کارهای بزرگی را انجام داد.
در دوران مهاجرت پابند به اصل حزبی اش باقی ماند و تلاش ورزید تا در ساختارها و جریان های سیاسی- اجتماعی جامعه مهاجر أفغانستان در بیرونمرز اندیشه جریان سیاسی حزب اش نقش برجسته داشته باشد.
روان این مبارز هدفمند که برای رهایی انسان زحمتکش افغانستان از قید ظلم،استبداد و تامین عدالت اجتماعی تا پایان عمرش عاشقانه رزمید شاد و یادها و خاطرات اش ماندگار باد.
با حرمت،


ولی محمد شاهپور
رییس اتحادیه انجمنهای افغانها در هالند

 

پیام همدردی بنیاد فرهنگی اوستا بمناسبت درگذشت محترم نوراحمد نور

 

با اندوه فراوان خبر درگذشت زنده یاد نوراحمد نور شخصیت برازنده اجتماعی و نماینده پیشین پارلمان کشور را بدست آوردیم .

محترم نوراحمد نور منحیث شخصیت آگاه و مردمدوست طی بیش از نیم قرن تلاش های پرثمری  را در راه سرفرازی مردم و عزت و اقتدار میهن انجام داده ، برای همین هم مورد اعتماد و حرمت مردم و روشنفکران کشور قرارداشت .

زنده یاد نوراحمد نورمنحیث یک شخصیت مدبر، نیک اندیش ، نیک گفتار و نیک کردار وطن در دوران مهاجرت هم خدمات ارزشمند روشنگرانه را در میان جامعه مهاجر افغان در کشور شاهی هالند و درسطح اروپا انجام داده جوانان را به آموزش علم و خدمت به انسان ، و بزرگان را به نیکوکاری و مردم دوستی تشویق نموده است .

ما درحالیکه خود را دراندوه نبود این شخصیت اجتماعی کشور شریک میدانیم ، ضمن ابراز همدردی و تسلیت برای بستگان ، آشنایان و جامعه فرهنگی وطن ، در تحمل غم وارده برایشان صبر و شکیبایی آرزو مینماییم .

یاد این شخصیت ارجمند اجتماعی کشور را  گرامی میخواهیم . 

با تمنیات نیک ،

هیات رهبری بنیاد فرهنگی اوستا

جمهوری اتریش، ۹ جنوری سال ۲۰۲۴ میلادی

 

پیام شورای سراسری زنان افغان در کشور هالند بمناسبت درگذشت بزرگمرد افغانستان نوراحمد نور

 

دریغ میبرد امـواج  ایام

بزرگان را زما ارام آرام

هیات رهبری شورای سراسری زنان افغان به نمایندگی از زنان باشنده درکشورهالند عمیق ترین تاثرات و اندوه خویش را نسبت به ابدی شدن شخصیت مبارز حقوق و آزادی های زنان کشور ، دموکراسی و ترقی افغانستان، از جمله پیشکسوت های دلیر و جسور نهضت ملی و دموکراتیک افغانستان نوراحمد نور فقید ابراز نموده ، نبود او را یک ضایعه بزرگ برای جنبش دموکراتیک زنان و عدالتخواهی برای افغانان میداند.

شورای زنان هالند بافتخار ازاندیشه های انسانی وعادلانه نوراحمد نور فقید که پیشرفت و آبادی کشور را بدون اشتراک وسیع ، با حقوق مساوی دراموراداره و رهبری دولت و تحولات بزرگ زنان با اشکال و دور ازامکان را حمایت و پشتیبانی مینماید .

شورای سراسری زنان هالند در حالیکه خدمات بزرگ فقید نور احمد نور را در عرصه های دفاع قاطعانه و صادقانه از حقوق مردم از جمله زنان، اگاهی و بسیج مردم در راه تحقق خواست های برحق سیاسی و اجتماعی آنها بدیده قدر نگریسته ، مراتب تسلیت و همدردی خویش را به خانم عزیز اش شمیم جان و فرزندان فرزانه ، خانواده مترقی و روشنگر ، رفقا و دوستان ، هواخواهان و مدافعین اندیشه های ملی و مترقی واحد اش در یک خانواده بزرگ سیاسی مترقی و دموکراتیک ابراز مینماید و از خداوند منان صبر جمیل و شکیبایی برای اوشان تمنا مینماید.

روح آن شخصیت والاگهر و دوست و رفیق زحمتکشان را شاد میخواهیم و خاطره هایش را که از ثروت معنوی و ارزش های خاص برخوردار است درخشان میخواهیم.

با تقدیم درودها،

 

سیده طلوع

معاون شورای سراسري زنان درهالند

 

 

پیام تسلیت کانون فرهنگ افغانستان دراتریش

اکیس

 

انا لله و انا الیه راجعون

به هربهار گل از زير گل برآرد سر

گلی برفت که  نايد به صد بهار دگـر

 

در کمال تاسف باخبرشدیم، محترم نوراحمد نوریکی از پیشکسوتان بزرگ مرد جنبش ترقی وتعالی کشور ما در دیارغربت درگذشتند .

این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم‌ شان و همپیمانان وهمرزمان ، وکافه ملت رنجیده تسلیت عرض می‌نماییم و از خداوند متعال برای ایشان طلب مغفرت و برای اعضای خانواده گرامی شان صبر جمیل مسئلت می ‌نماییم.

باحرمت بی پایان،

 

غوث الدین میر

رییس کانون فرهنگ افغانستان دراتریش ، صاحب امتیاز و بنیانگذار فصلنامه بانو ناشراندیشه های زنان افغانستان در اروپا

 

 

بامـداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۲/ ۲۳ـ ۱۶۰۱

 Copyright ©bamdaad 2024