کارگران در بنادر استرالیا ، امریکا ، اسپانیا ، یونان ، بلجیم  و...نیز مانع ارسال سلاح به اسراییل شدند

 

الکس فاوالی  

در روزجمعه صبح، کارگران بندری در جینوای ایتالیا با شعار «جنگ از اینجا شروع می شود » محموله های تسلیحاتی به اسراییل را مسدود کردند. این اعتراض توسط « انجمن کارگران بندری مستقل ـ CALP» به منظور اعتراض به « لوژیستیک جنگ»  برگزار شد. حدود ۵۰۰ نفر در این اعتراض شرکت کردند، از جمله کارگران بندری، اعضای اتحادیه کارگری پایه USB و ایتلاف احزاب چپ اتحاد مردمی. همچنین چندین سازمان دانشجویی صلح طلب نیز در این اعتراض حضور داشتند. در بیانیه ای مطبوعاتی آمده است: « دشمن در خانه ما است. ما با جنگ مبارزه می کنیم.»
جولیان گراناتو و ماریا کولوت، دو سخنگوی « قدرت در دست مردم » که بخشی از اتحاد مردمی است، روز جمعه به روزنامه یونگه ولت گفتند: « ما به فراخوان اتحادیه های کارگری فلسطین برای مسدود کردن محموله های تسلیحاتی پاسخ دادیم و به کارگران بندری جینوا پیوسته ایم »*.
«همبستگی نباید فقط به کلمات محدود شود، بلکه باید ابتکاراتی را ایجاد کند که قادر به مختل کردن مکانیزم های جنگی باشد که مرگ را به غزه می رساند. »
«انجمن کارگران بندری مستقل »  در فراخوان خود برای مسدود کردن، خواستار پایان دادن به تمام معاملات تسلیحاتی در بندر جینوا شده بر اهمیت این مکان برای سایر درگیری ها نیز اشاره کرد.

« در حالیکه جنگ بین بلوک های کشورهای سرمایه داری در اوکرایین نزدیک به دو سال است که ادامه دارد، در حالی که دولت اسراییل فلسطینیان را قتل عام می کند، در حالی که جنگ هسته ای در راه است، بندر جینوا همچنان به عنوان مرکز لوزیستیک جنگ برجسته می شود ».
واقعیت این است که بندر جینوا به عنوان یک مرکز مهم برای تحویل تسلیحات اروپایی، به ویژه تسلیحات المانی، شناخته می شود. حتا در ترمینالی که معمولاً فقط کشتی های مسافربری در آن لنگر میگیرند، در هفته های اخیر کامیون های نظامی با مقصد تونس بارگیری شده اند، همانطور که سخنگوی « انجمن کارگران بندری مستقل» جوزه نیوو، توضیح داد. این لاری ها « احتمالاً برای سرکوب مهاجران در نظر گرفته شده اند ».

به طور خاص، روز جمعه، کارگران بندر در حال بستن یک محموله از شرکت حمل و نقل ZIM بودند که به طور منظم در بندر جینوا فعالیت می کند. این محموله قرار بود در ساعات اولیه صبح جینوا را به مقصد اسراییل ترک کند تا تسلیحات جدید از اتحادیه اروپا را تحویل دهد.
درهفته جاری، اعتراض مشابهی از سوی کارگران بندر سیدنی ـ استرالیا، صورت گرفت که آنها نیز علیه لنگر نمودن یک کشتی باری متعلق به شرکت اسراییلی ZIM اعتراض کردند. روز دوشنبه، کارگران بندر بارسلونا ـ اسپانیا نیز سازماندهی شدند و اعلام کردند که قصد دارند « فعالیت کشتی های حامل تسلیحات را متوقف کنند ». در بیانیه ای از سوی کارگران اسپانوی آمده است: « ما به شدت اعلامیه جهانی حقوق بشر را دفاع می کنیم ». « هیچ دلیلی وجود ندارد که کشتار غیرنظامیان را توجیه کند».
در بلجیم نیز، کارکنان میدان هوایی از چند هفته پیش از بارگیری تسلیحات خودداری می کنند، با این استدلال که « بارگیری و تخلیه تسلیحات به کشتار انسان های بی گناه کمک می کند». در ایالات متحده امریکا  در نزدیکی سیاتل، فعالان هفته گذشته بندر تاکوما را مسدود کردند زیرا یک کشتی اآمریکایی که در لنگرگاه بود، مهمات و تسلیحات برای اسراییل بارگیری کرده بود. این کشتی چند روز قبل توسط کارگران بندر اوکلند در خلیج سانفرانسیسکو متوقف شده بود./یونگه ولت/ مجله هفته

 

* رجوع شود به درخواست اتحادیه های کارگری فلسطین در نشانی زیر :

http://www.bamdaad.org/ejtemaey/4778-2023-11-04-21-43-19.html

اعلامیه فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری درجمایت از کارگران و خلق فلسیطن در نشانی :

http://www.bamdaad.org/ejtemaey/4756-2023-10-11-19-33-34.html

همبستگی کارگران یونان با مردم و کارگران فلسطین :

http://www.bamdaad.org/ejtemaey/4779-2023-11-04-21-45-59.html

 

بامـداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۱/ ۲۳ـ ۱۸۱۱

 Copyright ©bamdaad 2023