پیام شورای اروپایی بمناسبت حلول نوروز و سال نو خورشیدی ۱۴۰۲

 

حلول سال نو هجری خورشیدی ۱۴۰۲  و جشن باستانی نوروز مبارکباد!

نوروز ، این  جشن باستانی ابعاد تاریخی ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی دارد.

نوروز کهنترین جشن باستانی است که از بلخ آغاز شده است و در درازای تاریخ تا امروز ادامه یافته است. نوروز ، جشن آغاز سال و مصادف با اول حمل ، روز اول بهترین فصل سال یعنی فصل شگفتن سبزه و گل و طبیعت زیباست ؛ فرهنگ خوشی و شادمانی میراث پیشینیان ماست و ما آن را پاس می داریم.

این جشن در سالهای اخیر اهمیت بیشتر کسب نمود وقتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد  در نشست مورخ ۲۳ فبروری ۲۰۱۰ خویش بنا به پیشنهاد جمهوری آذربایجان، ۲۱ ماه مارچ  را به‌ عنوان روز جهانی جشن  نوروز، به‌ رسمیت شناخت و آن را در تقویم خود جای داد. در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز، جشنی  که قدمتی بیش از ۳ هزار سال دارد و امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر آن را جشن می ‌گیرند توصیف شده‌است.

این جشن در شرایط و اوضاع کنونی اهمیت ویژه کسب میکند که نوروز و مراسم های با شکوه جشن نوروزی و سال نو در کشور ما مورد هجوم واپسگرایان و بنیاد گرایان قرار میگیرد. رسوم و عنعنات نیک و باستانی نیاکان ما و این خوشی های بهاری مردم که با طراوت ها ولبخند های طبیعت آغاز میگردد با اقدامات و سیاست های واپسگرایانه لغو و نادیده گرفته میشود.  

افغانستان کشوریست که حدود ۴۴ سال  است، درگیر جدال و منازعه است و روزی نیست که غمی در پی نداشته باشد. زنان و دختران از حق تحصیل و کار محروم گردیده اند ، فرار مغزها از کشور افزایش می یابد ؛ فقر بیداد میکند و کشور با سقوط سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی مواجه بوده و زنگ  خطر  فاجعهه بشری را به صدا می آورد.

در این روزگار پرتلاطم جشنهای ملی، باستانی و مذهبی بهانه است برای فراموش کردن این اندوه های روز افزون.

شورای اروپایی ح آ ا همواره مخالفت خود را با بنیادگرایی و افراطی گری اعلام نموده  طرفدار تداوم برگذاری جشن نوروزدر کشور عزیز ما افغانستان بوده و به رسم و عنعنات پسندیده نیاکان ما ، حلول نوروز باستانی و آغاز سال نو هجری خورشیدی  ۱۴۰۲ و بهار را به تمام مردم افغانستان تبریک و تهنیت گفته  سال پربرکت ، سال مملو از خوشی ها ، سال صحتمندی و سلامتی ، سال موفقیت ها و بالاخره سال آرامش و برقراری صلح در سراسر کشور ، سال اعاده حقوق زنان و سال آغاز مکاتب برای دختران افغان آرزو مینماید.

نوی هجری شمسی ۱۴۰۲ کال او نوروز مو نیکمرغه !

 

داود رزمیار

رییس شورای اروپایی حزب آبادی افغانستان

 

 

بامـداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۱/ ۲۳ـ ۲۰۰۳

Copyright ©bamdaad 2023