ازجهان کار و کارگر :

انگلستان درمحاصره اعتصابات کارگری

 

 

در انگلستان اعتصابات در بخش دولتی و خصوصی برای افزایش دستمزدها در حال افزایش است. افزایش عمومی قیمت ها از توان خرید خانوارها بشدت کاسته است. مردم دیگر بل انرژی خود را پرداخت نمی کنند. مرحله جدیدی از اعتصابت گسترده در بخش حمل و نقل بریتانیا آغاز شده است. کارگران بزرگ‌ ترین بندر باربری « فلیکس استو »، واقع در شرق کشور که سالانه حدود ۴ میلیون کانتینر را جابجا می ‌کند، اعتصاب هشت روزه‌ ای را از روز یکشنبه آغاز کردند.

آخرین توقف کار در این بندر باربری به سال ۱۹۸۹ ترسایی برمی گردد. حدود ۱۹۰۰ کارمند از جمله باراندازها، اپراتورهای جرثقیل و اپراتورهای ماشین به درخواست اتحادیه  « یونیت » کار خود را متوقف کرده اند.

با توجه به تورم بی سابقه ۱۰.۱ درصدی طی یک سال در ماه جون، که می تواند در اکتوبر از ۱۳ درصد فراتر رود، کارگران خواهان افزایش حقوق خود هستند. بالاترین سطح تورم در کشورهای « جی ـ ۷» .

 شارون گراهام ، دبیر کل اتحادیه « یونیت  » معتقد است که سودآوری اسکله های Felixstowe

در حدی است که توانایی افزایش حقوق کارگران را دارد. او تاکید می کند: « آنها ۶۱ میلیون پوند استرلینگ (نزدیک به ۷۲ میلیون یورو) سود به دست آوردند، شرکت مادر ۹۹ میلیون پوند استرلینگ بین سهامدارانش تقسیم کرد.»

این جنبش جدید کارگران که « اعتصابات خشمگین » نامیده می شود، از روز پنجشنبه ۱۸ اگست، با افزایش توقف کار در بسیاری از بخش های فعالیت، گسترده تر و شدید تر میشود. در لندن، مترو در روز جمعه عملاً غیرفعال بود و از هر پنج قطار تنها یک قطار در روز شنبه در این کشور تردد می کرد. در ماه جولای، حدود ۵۰ هزار راننده قطار برای اعتراض و محکوم کردن «هزاران اخراج برنامه ریزی شده » همکاران خود قطارهای خود را متوقف کردند.

افزایش قیمت انرژی، مرتبط با جنگ در اوکرایین، باعث افزایش عمومی قیمت ها شده است. دولت بریتانیا به بهانه جنگ اجازه داده است قیمت گاز و برق افزایش یابد. در صورت عدم محدودیت تعرفه توسط مقامات دولتی، خانوارها بشدت از این افزایش قیمت ها آسیب دیده اند و هزاران نفر از آنها حتا دولت را تهدید می کنند که اگر قیمت ها کاهش نیابد، پرداخت بل های شانرا متوقف خواهند کرد. کارمندان اعتصابی خواستار افزایش دستمزدها تا سطح تورم یعنی ۱۳ درصد هستند. با این وجود کارفرمایان گوش شنوایی ندارند.

شرکت خصوصی Network Rail در ازای موافقت با « اصلاحات نوسازی » افزایش ۸ درصدی سود این شرکت را برای سهامدان خود برآورد کرده است. سودی که در واقع از طریق کاهش دستمزد ها و اخراج گسترده کارکنان بدست می آورد. کارکنان حمل و نقل عمومی لندن به نوبه خود برای حفظ دستاوردهای حقوق بازنشسته گی و شرایط کاری بسیج می شوند. فراخوان اعتصاب برای اتحادیه های بریتانیا آسان نیست. آنها باید نظرات خود را به اعضای خود توضیح داده و ترویج کنند و به اکثریت بالایی به نفع جنبش دست یابند. مشارکت اتحادیه ای کارگران در اعتصابات عمومی رو به افزایش است ۸۰٪، حتا ۹۰٪ در حمل و نقل و ۹۸٪ در میان کارکنان پست. بسیاری از ناظران به گسترده گی این جنبش توجه می کنند که گسترش می یابد. دولت محافظه کار نیز به نوبه خود، زبان جنگ طلبانه را به کار می گیرد و قول می دهد « درست مانند تاچر» با اعتصاب کننده گان مبارزه کند. گرانت شاپس، وزیر حمل و نقل، در مطبوعات اعلام کرد که طرحی را برای « درهم شکستن اعتصاب کننده گان راه آهن » برنامه ریزی کرده است. رویارویی اجتناب ناپذیر است!

 

بامـداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۱/ ۲۲ـ ۲۷۰۸

Copyright ©bamdaad 2022