تظاهرات در سوییس در اعتراض به سیاست‌های کشاورزی سازمان جهانی تجارت

 

صدها نفر در ژنیو، مقر سازمان تجارت جهانی در اعتراض به تاثیر سیاست ‌های این نهاد بر بخش کشاورزی و نیز افزایش بهای محصولات زراعی راهپیمایی کردند.

در آستانه نشست سه روزه وزرای کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت که از امروز در ژنیو آغاز می ‌شود، ۵۰۰ نفر* در ژنیو در راهپیمایی اعتراض به سیاست های این نهاد و به نفع حاکمیت غذایی در بحبوحه جنگ اوکرایین شرکت کردند.

این گزارش افزود: نشست وزرای کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی پس از چهار سال برای نخستین بار و در حالی برگزار می ‌شود که از چندی پیش رقابت چین و امریکا، همه‌ گیری ویروس کرونا و به تازه گی جنگ اوکرایین، بر نظم جهانی تاثیر گذاشته است.

در همین فضا، صدها نفر عصر روز شنبه،  نیز به دعوت اتحادیه‌ های کشاورزی تظاهرات و تاثیر توافقات این نهاد را بر تولیدکننده‌ های کوچک محصولات زراعی و نیز مشکلاتی که به تبع جنگ اوکرایین بر توزیع تولیدات خوراکی بروز کرده است، محکوم کردند.

نیکلا ژیرو، سخنگوی یکی از اتحادیه ‌های کشاورزی فرانسه در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: امروزه سازمان جهانی تجارت تنها مکانی برای تجارت، به دست آوردن سهم بازار و مدیریت افزایش قیمت مواد غذایی است که بسیاری از مردم به آن دسترسی ندارند.

وی راه جایگزین را « توسعه حاکمیت واقعی غذایی » در سطح محلی و نیز « شنیدن درخواست‌های مردمی»  خوانده و گفت که کسی منتظر این نشست نیست.

احیای امنیت غذایی جهانی که به دلیل جنگ بین اوکرایین و روسیه، دو کشور بزرگ صادرکننده غله جات در جهان آسیب دیده است، یکی از انتظارات پیرامون نشست سران سازمان تجارت جهانی است که حدود صد نفر را در نشستی که تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت، گردهم می آورد.

وظیفه  انگازی اوکونجو ایولا ، مدیرکل سازمان جهانی تجارت ساده نخواهد بود؛ او باید این نشست را در حالی برگزار کند که تعدادی از کشورها مذاکره با مسکو را نمی ‌پذیرند. بحران غذایی ناشی از جنگ اوکرایین دنیا و به ویژه کشورهای فقیر را تحت تاثیر قرار داده است و در چنین شرایطی نبود همکاری از سوی این نهاد بین المللی تنها به انتقادات از عملکرد آن دامن زده است.

رادیو فرانسه یکی از مسایل مطرح نشست وزرا را مساله ماهیگیری خواند. سازمان جهانی تجارت در بیش از ۲۰ سال است که برای مقابله با بهره ‌برداری بیش از حد از ذخایر جهان، مشغول مذاکره در مورد قوانینی برای ممنوعیت تخصیص یارانه به بخش ماهیگیری است.

حقوق مالکیت معنوی واکسن‌ها، داروها و تجهیزات مرتبط با همه‌ گیری معضله دیگری است که در این نهاد بین‌المللی مطرح است و باید این اقلام در دسترس کشورهای فقیر هم قرار گیرد.

برپایه این گزارش، مذاکرات در مورد اصلاحات سازمان جهانی تجارت، عوارض گمرکی در تجارت الکترونیک، یارانه در بخش کشاورزی و همچنین کمک های بشردوستانه دیگر موضوعاتی است که قرار است مورد بحث قرار گیرد بی آنکه الزاما به توافقی منجر شود./ صدای مردم

 

* در سایر گزارشات رقم اشتراک کننده گان این راهپیمایی هزاران تن گزارش شده است .ـ بامداد

منبع تصویر: فرانس ۲۴

 

بامـداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۲/ ۲۲ـ ۱۴۰۶

استفاده ازمطالب بامداد با ذکرماخذ آزاد است.

Copyright ©bamdaad 2022