۳۰ درصد کل تسلیحات جهان در پنج سال گذشته به خاورمیانه صادر شد

انستیتوت بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری)  می‌ گوید طی پنج سال گذشته صادرات تجهیزات نظامی به کشورهای خاورمیانه، در مقایسه با دوره مشابه، ۸۶ درصد رشد کرده‌ است. کشورهای این منطقه نزدیک به ۳۰ درصد کل واردات را به خود اختصاص داده‌ اند.

در این پنج سال، امریکا و روسیه  در صدر فهرست صادرکننده گان تجهیزات نظامی در جهان قرار گرفته‌ اند.

بنا بر تازه‌ ترین برآورد و تحقیقات «سیپری»، طی سال ‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ ترسایی هنـد در صدر خریداران تجهیزات نظامی قرار دارد و ۱۳ درصد کل صادرات روانه این کشور شده است . بخش عمده این تجهیزات از روسیه  کشور خریداری شده است.

عربستان سعودی دومین خریدار تسلیحات در جهان است با ۲۱۲ درصد رشد در پنج  سال اخیر، در مقایسه با دوره ۲۰۰۷-۲۰۱۱  ترسایی. در قطر رشد درصدی خرید تجهیزات نظامی از عربستان هم بیش تر است.

 پیتر وزمن  یکی از پژوهشگران ارشد انستیتوت  بین‌المللی پژوهش‌ های صلح استکهلم به وب‌ سایت این موسسه گفته اولویت خرید تجهیزات نظامی برای این کشورها، ایالات متحده و صادرکننده گان اروپایی بوده ‌است.

ایران کشور دیگر خاورمیانه که با تحریم‌ های مربوط به خرید تجهیزات نظامی روبه ‌رو است، تنها نزدیک به ۱.۲ درصد از کل واردات در خاورمیانه را به خود اختصاص داده ‌است.

بزرگ ‌ترین فروشندگان تجهیزات در این پنج سال، امریکا و روسیه بودند. منبع نزدیک به یک سوم کل صادرات امریکا است و ۲۳ درصد از تجهیزات نظامی نیز از روسیه به دیگر نقاط جهان فرستاده شده‌است.

به گزارش سیپری، امریکا به نزدیک به ۱۰۰ کشور جهان سلاح می ‌فرستد و در پنج سال گذشته این صادرات ۲۱ درصد هم رشد کرده؛ اما تقریبا نیمی از کل فروش تجهیزات نظامی ایالات متحده به دست خریداران خاورمیانه‌ رسیده‌ است.

بالغ بر۷۰ درصد تسلیحات ساخت شرکت‌های روسی نیز به هند، ویتنام، چین و الجزایر رفته ‌است. در این میان، چین که خود همچنان در حال افزایش تولید تجهیزات نظامی ساخت داخل است، سومین فروشنده سلاح در جهان است. فرانسه و آلمان نیز در رتبه ‌های بعدی فهرست قرار دارند. این پنج کشور، فروشنده ۷۴ درصد جنگ‌ افزار در جهان بودند.

از سوی دیگر، صادرات به قاره اروپا به‌ طور چشم ‌گیری کاهش پیدا کرده‌است. واردات سلاح در قاره امریکا نیز کاهش پیدا کرده‌است. اما این وضعیت در میان همه کشورهای قاره یکسان نبوده و برای نمونه واردات مکسیکو تقریبا ۲۰۰ درصد  (در پنج سال اخیر در مقایسه با پنج سال پیش از آن)  رشد کرده‌است.

انستیتوت بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) می‌ گوید روند افزایش خرید و فروش جنگ ‌افزار در دوره پنج‌ ساله، از زمان پایان جنگ سرد به این سو، در جهان بی ‌سابقه است. دلیل آن‌هم افزایش مشخص تقاضا از سوی کشورهای خاورمیانه، و کشورهای آسیایی عنوان شده‌ است./ بامداد ـ  رخداد های مهم جهان

 

آغاز سفر منطقه‌ ای پوتین به ٣ جمهوری آسیای میانه


ولادیمیر پوتین، رییس‌ جمهوری روسیه، روز گذشته برای ملاقات با نورسلطان نظربایف، رییس‌ جمهور قزاقستان، عازم آلماتا شد و پس از آن برای ملاقات و گفت ‌وگو با امام علی رحمان، رییس‌ جمهور تاجیکستان، به دوشنبه رفت. امروز نیز پوتین عازم قرقیزستان خواهد شد. در این دیدارها طرفین به بحث و گفت ‌وگو درباره مسایل مهم دوجانبه می‌ پردازند.

درخواست برای تشکیل اتحادیه فدرال کشورهای اروپایی


سران برخی مجالس کشورهای اروپایی در نامه ‌ای سرگشاده خواهان ایجاد اتحادیه فدرال اروپایی شدند. به نقل از راشاتودی، در این نامه نماینده مجالس چهار کشور فرانسه، ایتالیا، المان و لوکزامبورگ اظهار کردند که همکاری بیشتر لازمه رویارویی با مشکلاتی است که هیچ‌ یک از کشورهای اتحادیه اروپا به‌ تنهایی نمی‌ توانند با آن مقابله کنند. این مقامات از مهاجرت، تروریسم و تغییرات آب ‌و‌هوا  به‌ عنوان این مشکلات یاد کردند.

طرح یونسکو برای حفظ و ترمیم آثار باستانی عراق


سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) از طرح فوق‌العاده‌ای برای ترمیم آثار باستانی در عراق که به دست داعش تخریب شده بود، خبر داده است؛ طرحی که شامل حفاظت از آثار باستانی و موزیم‌ها و مکان‌های باستانی می ‌شود. در جریان کنفرانس دو‌ روزه یونسکو در مقر این سازمان در پاریس، طرح کاری فوق‌العاده‌ بلندمدت  و میان ‌مدت برای حفظ مکان‌های باستانی و آثار باستانی در عراق تدوین شد./ شرق

سفر دیپلومات ارشد چین به امریکا


درحالی‌که اظهارات  دونالد ترامپ  موجب بروز تنش میان واشنگتن و پکن شده، ارشد ترین دیپلومات چین روز گذشته به امریکا رفت. به ‌نقل از رویترز،  یانگ جیه چی  ارشدترین دیپلومات چین است که مقامی بالاتر از وزیر خارجه محسوب می ‌شود. این سفر درحالی انجام می ‌شود که دونالد ترامپ، رییس‌ جمهور امریکا، انتقادات جدیدی را متوجه چین کرده بود. یانگ جیه چی ارشدترین مقام چین است که از زمان آغاز ریاست‌ جمهوری ترامپ در تاریخ ۲۰ جنوری تاکنون به امریکا سفر می‌ کند.

کنترول ارتش سوریه بر شهرک استراتژیک «تادف» ترکیه و شورشیان متوقف شدند
ارتش سوریه بعد از درگیری‌ شدید با داعش کنترول شهرک «تادف» در جنوب شرق الباب را در دست گرفت. به‌ نقل از خبرگزاری رسمی سوریه « سانا»، فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه در بیانیه‌ ای اعلام کرد کنترول نیروهای ارتش بر شهرک «تادف»، نقطه آغاز مهمی برای تحول در عملیات علیه داعش در حومه شمال شرقی حلب و کنترول بر مسیرهای ارتباطی است. یکشنبه درگیری‌های شدیدی میان ارتش سوریه و نیروهای ارتش آزاد در اطراف شهرک استراتیژیک تادف رخ داد. این دومین‌باری است که میان ارتش سوریه و ارتش آزاد که از سوی ترکیه حمایت می‌شود در اطراف شهر الباب درگیری‌هایی رخ می‌ دهد. با عبور نیروهای ارتش سوریه از اتوبان اصلی الباب- الطبقه به سمت شمال، نظام سوریه مرزهای پیشروی نیروهای « سپر فرات » در حومه شرقی حلب را ترسیم کرد.
با پیشروی سریع نیروهای ارتش سوریه، این نیروها عملا فرصت پیشروی را از نیروهای ارتش آزاد گرفتند. اکنون نیروهای ارتش سوریه در مجاورت با پایگاه‌های نیروهای سپر فرات در شرق و جنوب غرب و جنوب شرق الباب هستند.


پیشروی برای ممانعت از نفوذ ترکیه


رامی عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان حقوق‌ بشر سوریه نیز به الشرق‌الاوسط گفت: این پیشروی غافلگیرکننده، منعکس‌کننده توافق روسیه و ترکیه برای توقف پیشروی نیروهای سپر فرات در شهر الباب است و نقشه جدید نفوذ و مناطق تحت سیطره طرف‌ها در حومه شرقی حلب را ترسیم می‌کند. با پیشروی در شرق، داعش مجبور به عقب ‌نشینی از چندین روستا در جنوب غرب منبج خواهد شد؛ چرا که از سوی سه طرف نظامی، یعنی شورای نظامی منبج، نیروهای سپر فرات و نیروهای ترکیه و نیروهای ارتش سوریه محاصره می‌ شود. تعداد روستاهایی که احتمالا در این منطقه محاصره می‌ شوند به ۳۰ مورد می ‌رسد.

عبدالناصر العاید پژوهشگر سیاسی و کارشناس نظامی، می‌ گوید: توافق واضحی میان روسیه و ترکیه برای کمک به پیشروی ارتش سوریه وجود دارد. ما اطلاعاتی دریافت کرده‌ایم که نشان می‌ دهد ترکیه مانع پیشروی نیروهای ارتش آزاد سوریه به سمت شهرک تادف شده و برای همین ارتش سوریه بعد از ۲۴ ساعت کنترول این شهرک را در دست گرفت. او گفت: نیروهای نظامی سوریه می‌ خواهند به سمت رود فرات پیشروی کرده و راه را به روی ارتش آزاد جهت پیشروی در جنوب شرقی این منطقه به سمت الطبقه ببندند. در نتیجه به جای پیشروی ارتش آزاد به سمت مناطق کردنشین در حومه عفرین، ارتش سوریه به نیروهای سوریه دموکرات و مناطق کردنشین خواهد رسید. او گفت: خطر این پیشروی در این است که ارتش آزاد دیگر نمی‌ تواند از طریق غرب فرات در حومه حلب به سمت الطبقه یا رقه پیشروی کند و همین مساله ترکیه‌ ای‌ها را مجبور می‌کند تنها از طریق تل ابیض به سمت رقه بروند.

 

بامداد ـ  رخداد های مهم جهان ـ ۱/ ۱۷ـ ۰۲۰۳