دمیرتاش رهبر حزب ‏دموکراتیک خلق ها در ترکیه  در یک فقره از اتهاماتش به ۵ ماه زندان محکوم شد

 

به گزارش  خبرگزاری ‏فرانسه از آنکارا، صلاح الدین دمیرتاش‏، یکی از دو رهبر حزب ‏دموکراتیک خلق ها در ترکیه، روز سه شنبه در یکی از فقره اتهاماتش یعنی «توهین به ملت ‏ترکیه»!‏ به پنج ماه زندان ‏محکوم شد. ‏

‏خبرگزاری آناتولی ‏روز سه شنبه اعلام کرد صلاح ‏الدین دمیرتاش به خاطر ‏توهین به ملت ترکیه به ‏پنج ماه زندان محکوم ‏شده است. این تصمیم چند ‏ساعت بعد از اعلام ‏پارلمان ترکیه مبنی بر ‏اینکه نمایندگی فیگن ‏یوکسکداغ، دیگر رهبر حزب دموکراتیک خلق ها، در پارلمان ‏ترکیه لغو شده است ‏گرفته شد. ‏

خبرگزاری اناتولی در ‏گزارش مشروح خود دراین ‏باره اعلام کرد صلاح ‏الدین دمیرتاش که از ‏ماه نوامبر۲۰۱۶  در زندان ‏بسر می برد به اتهام ‏توهین به ملت ترکیه ، دولت ‏و نهادهای جمهوری ‏ترکیه در دادگاهی در ‏جنوب شرقی کشور محکوم ‏شده است.‏

با توجه به اینکه ‏دمیترتاش از جذبه ‏زیادی در میان ‏هوادارانش برخوردار ‏است دهها پرونده قضایی ‏علیه وی درترکیه تشکیل ‏داده اند و ممکن است ‏در یکی از پرونده ها ‏که مربوط به «رهبری ‏سازمانی تروریستی» و ‏‏« تبلیغات تروریستی » است به ‏‏۱۴۲ سال زندان محکوم ‏شود. ‏

مقامات ترکیه حزب ‏دموکراتیک خلق ها را ‏ویترین سیاسی پ ‏ک ک‏ می ‏دانند. 

 

با ۱۸ ماه حبس اعدام فلسطینی زخمی ماستمالی شد

 

نظامی قاتل اسراییلی که به سریک فلسطینی مجروح  برروی زمین شلیک کرده بود، بروز سه شنبه در دادگاه فقط به ۱۸ ماه حبس محکوم شد.

الور آزاریا  در مارچ ۲۰۱۶  به سر « عبدالفتاح الشریف » جوان فلسطینی ( که پس از عملیات انتخاری مجروح و بی ‌دفاع روی زمین افتاده بود) فیر کرده و عمدا او را به قتل رساند. این عمل جنایتکارانه حتا از نظر قوانین ارتش رژیم صهیونیستی نیز تخطی از دستورات است.وی در ماه دلو پس از برگزاری چندین جلسه دادگاه به جرم « قتل نفس» محکوم شد.

قاضی درآن جلسه تاکید کرده بود آزاریا  ، از فرمان مستقیم نظامی سرپیچی و با اینکه فلسطینی مجروح بدون هیچگونه تهدیدی روی زمین افتاده بود، به سرش شلیک کرد.

در حالی که نظامیان اسراییلی بدون هیچگونه ترحمی، فلسطینیانی را که عملیات انتخاری می ‌کنند، می کشند ، اما این رژیم با برگزاری چنین دادگاه و صدور چنین حکمی شاید سعی در تطهیر چهره خود داشته باشد.

اعدام خیابانی فلسطینی‏‎ در جریان انتفاضه و همچنین انتفاضه‎ های اول و دوم همواره از سوی اسراییلی ها‎ها تشدید شده است اما همواره از آغازین سال های اشغال فلسطین وجود داشته است.

 

 الجبیر گفت : عربستان آماده اعزام نیرو به سوریه است

 

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در گفت و گو با روزنامه «زوددویچه سیتونگ» از آماده گی کشورش برای اعزام نیرو به سوریه همراه با آمریکا برای مبارزه با داعش در این کشور خبر داده گفت: عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج  فارس اعلام کرده‌اند که «ما آماده مشارکت با ایالات متحده امریکا در این راستا با نیروهای ویژه خود هستیم»؛ همچنین برخی کشورها از ایتلاف اسلامی علیه تروریزم و افراط‌ گرایی آماده اعزام نیرو به این کشور هستند.   وی افزود: ما خود را در این راستا با امریکا هماهنگ می ‌کنیم تا ببینیم برنامه چیست و چه‌ چیزی لازم است تا آن را اجرایی کنیم.

دونالد ترامپ، رییس جمهور جدید امریکا از وزیر دفاع خود خواسته است در عرض یک ماه استراتیژی امریکا در قبال سوریه را مورد ارزیابی قرار داده و گزینه‌ های جدید از جمله اعزام نیروهای زمینی را پیشنهاد دهد.

الجبیر در بخش دیگری از گفت و گو با این روزنامه المانی تأکید کرد که انتظار دارد این تصمیمات آمریکا به‌ زودی ارایه شود.

وی به ‌صورت غیرمستقیم این مساله را آشکار کرد که مناطق آزادشده در سوریه می‌ توانند تحت کنترول شورشیان درآیند.

الجبیر در این باره گفت: ایده اساسی این است که مناطقی را از اشغال داعش آزاد کرده اما همزمان اطمینان حاصل کنیم که این مناطق آزادشده به دست حزب‌الله، ایران و یا رژیم بشار اسد نمی‌ افتد. در حال حاضر ایالات متحده حدود ۵۰۰ نیرو در شمال سوریه دارد که عمدتاً به‌ عنوان مشاور برای شبه‌ نظامیان کرد و سنی که در این منطقه علیه داعش مبارزه می‌کنند فعالیت دارند. باراک اوباما، رییس جمهور سابق امریکا در ماه دسامبر و قبل از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش ۲۰۰ نفر به این نیروها اضافه کرد.وزیر امور خارجه عربستان بار دیگر بر موضع کشور خود مبنی بر اینکه رییس جمهور سوریه باید کناره‌ گیری کند تاکید کرده این مساله را با وجود موفقیت‌های نظامی اخیر وی لازم دانست.

وی اسد را مسوول ویرانی‌ها، آواره گی ‌ها و کشتارها در سوریه دانسته گفت: هدف از مذاکرت صلح ژنیو که از روز پنج‌ شنبه آغاز می ‌شود باید این باشد که یک دوره انتقالی سیاسی برای سوریه جدید بدون بشار اسد را سازماندهی کنیم. اگر این دوره انتقالی وجود نداشته باشد من نمی‌ توانم تصور کنم که این جنگ چگونه باید پایان یابد.

وی افزود: نکته کلیدی در این رابطه این است که فشارها بر دولت اسد را افزایش دهیم، این تنها راه حل است.

 

عملیات روسیه در سوریه به قطع زنجیره «انقلاب‌های» رنگی در خاورمیانه و افریقا کمک کرد.

 

سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد، عملیات روسیه در سوریه به قطع زنجیره انقلاب‌های رنگی در خاورمیانه و افریقا کمک کرد.

بنا بر گزارش شبکه « راشاتودی»، شویگو در ادامه تاکید کرد، تصمیم روسیه برای استفاده از نیروی هوایی خود علیه تروریست‌ها در سوریه باعث تحقق اهداف جیوپولتیکی در منطقه شده است.

وزیر دفاع روسیه در ادامه گفت که از جمله این اهداف ژئوپولتیک می‌توان به قطع زنجیره انقلاب‌های رنگی در خاورمیانه و آفریقا نام برد.

این مقام روس تصریح کرد، جغرافیای انقلاب‌های رنگی به شدت در حال گسترش است.

وی افزود: « انقلاب‌های رنگی قدرت‌های منطقه ‌ای را با کمترین هزینه و کمترین میزان درگیری نیروهای مسلح به قهقرا می‌کشاند». وزیر دفاع روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: « ما معتقدیم که چهارچوب گفت ‌وگوهای آستانه می ‌تواند ابزار مفیدی برای حل بحران سوریه به شمار آید».

شویگو در ادامه تاکید کرد: « معارضان مسلح در سوریه با تجهیزات پیشرفته از خارج از این کشور تجهیز می‌شوند».

وی افزود: « شبه نظامیان حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سلاح سرشانه ایی، حدود ۶۵۰ راکت انداز و بیش از ۲۴هزار مین و بیش از ۶۰۰ تن مواد منفجره در درگیری‌ های سوریه، عراق، یمن و لیبیا استفاده کرده‌اند»./العلم

بامداد ـ  رخداد های مهم جهان ـ ۱/ ۱۷ـ ۲۳۰۲