سماع مرگ ؛ درانفجار انتحاری در پاکستان ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند

 

 

زیارت لعل  شهباز قلندر که در قرن ۱۴ در سِهون بنا نهاده شده است / رویترز

درحال عبادت بودند و رقص سماع که ناگهان عاملی انتحاری وارد سالون شد و در کمتر از یک ثانیه خود را منفجر کرد. زیارتگاه صوفیان در جنوب پاکستان غرق در خون شد و دست ‌کم ٧٥ نفر کشته شدند و بیش از ٢٥٠ نفر زخمی. گرچه درهفته گذشته پاکستان شاهد چندین انفجار خونین بود، اما انفجار انتحاری در زیارتگاه « لعل  شهباز قلندر» در شهر «سِهون» در جنوب ایالت سند که پنجشنبه‌ روی داد، مرگ ‌بارترین حمله انتحاری در دو سال گذشته پاکستان بود. شاهدان عینی می ‌گویند بعد از انفجار تا چشم کار می ‌کرد خون بود و جسد زنان و کودکان. به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از منابع امنیتی، دست‌کم ۲۰ زن و ۹ کودک در بین کشته ‌شده گان هستند.

برخلاف چندین حمله هفته اخیر که مسوولیت آنها را طالبان بر عهده گرفته بود، این حمله را داعش برنامه‌ ریزی و عملی کرده بود.  شبکه خبری «اعماق» وابسته به گروه داعش، بیانیه این گروه را منتشر کرده که در آن مسوولیت حمله به زیارتگاه « لعل شهباز قلندر» را بر عهده گرفته است. ریيس واحد ضدترور پولیس در ایالت سند در گفت‌ وگویی تلویزیونی گفت عامل این حمله مردی بود که با لباس زنانه وارد زیارتگاه شده بود. او خود را در میان گروهی که مشغول رقصی عبادی بودند منفجر کرد. سرپرست این زیارتگاه با وجود هرج‌ ومرجی که در پی این حمله تروریستی به وجود آمد، راس ساعت ٣:٣٠ صبح جمعه ناقوس‌ها را به صدا درآورد. او به خبرگزاری فرانسه گفت که « در برابر تروریست‌ها به زانو در نخواهد آمد».
در پی این انفجار دولت محلی در ایالت سند سه روز عزای عمومی اعلام و دولت مرکزی پاکستان هم عملیات امنیتی گسترده‌ای را آغاز کرد. به گفته مقام‌های دولتی در عملیات امنیتی که در سرتاسر پاکستان در جریان است، دست‌ کم ۲۵ پیکارجو کشته و ده‌ها نفر از آنان نیز بازداشت شده‌اند.*
در راستای اقدامات امنیتی مسیرهای منتهی به مرز افغانستان نیز بسته شده و در همین حال ارتش پاکستان مقام‌ هایی از سفارت افغانستان را احضار کرده و به این کشور در این مورد که پیکارجویان ازخاک افغانستان به عنوان پایگاهی برای حمله به پاکستان استفاده می‌ کنند، اعتراض کرده است. پس از این حمله، مقام‌های نظامی پاکستان از دولت افغانستان خواسته‌اند «۷۶  تروریست پنهان‌شده در آن کشور» را به پاکستان تحویل دهد.

جنرال آصف غفور، سخنگوی ارتش پاکستان در صفحه رسمی توییتر خود نوشت که پاکستان خواستار اقدام فوری افغانستان دراین زمینه است؛ اما ارگ ریاست ‌جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه ‌ای ضمن محکوم‌ کردن حمله به زیارتگاه صوفی‌ها در ایالت سند پاکستان؛ گفته است که افغانستان سال‌هاست قربانی تروریزم بوده است.
مراسم تشییع قربانیان این انفجار روز جمعه برگزار شد و نوازشریف، نخست ‌وزیر پاکستان هم ضمن محکوم‌ کردن این حمله متعهد شد که با عاملان آن مقابله خواهد کرد. وی از مردم کشورش خواسته است اجازه ندهند بین آنها تفرقه بیفتد.
در پاکستان حداقل ۱۲ زیارتگاه بزرگ و مقدس برای صوفیان و تعداد زیادی زیارتگاه کوچک ‌تر وجود دارد و با وجود رایج بودن آن در پاکستان اما سنی ‌مذهبان پاکستان به ‌شدت با صوفی‌های مسلمان مخالف هستند. به اماکن عبادی صوفی‌های پاکستان بارها حمله شده است. در نوامبر سال ۲۰۱۶ ترسایی در بلوچستان پاکستان در پی حمله به یک زیارتگاه نزدیک به ۵۲ نفر کشته ‌شد/ شرق. 

* دولت پاکستان دیروز اعلام کرد که در واکنش با این رخداد تا حال بیش ازصد تروریست را به قتل رسانیده ؛ و صدها تن دیگر را بازداشت نموده است ـ بامداد

بامداد ـ  رخداد های مهم جهان ـ ۱/ ۱۷ـ ۱۹۰۲