توافق « فتح » و « حماس » برای تشكيل دولت وحدت ملی
 

گروه‌های فلسطینی پس از نشست‌های سه‌ روزه درباره آشتی ملی با نظارت روسیه اعلام کردند به توافقی براي تشکیل دولت وحدت ملی قبل از برگزاری انتخابات دست یافته‌ اند. عزام الاحمد از رهبران جنبش فتح در کنفرانسی خبری گفت: ما توافق کردیم که در ۴۸ ساعت آتی نزد محمود عباس رییس اداره خود گردان فلسطین برویم تا او رایزنی‌ هایش را برای تشکیل دولت وحدت ملی آغاز کند. به گزارش الجزيره، اين قرارداد همچنين گروه « جهاد اسلامی» را شامل می شود كه برای مدت‌ ها از هر گونه‌ مذاكره‌ای دور گذاشته شده بود. پیش‌ بینی می‌ شود پس از تشکیل دولت وحدت ملی، شورای ملی فلسطین نشستی برگزار کند و انتخابات پارلمانی برگزار شود.
در گزارش‌ها آمده است نماینده گانی از فتح و حماس و جنبش جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های فلسطینی از یکشنبه رایزنی‌ های غیررسمی را در مسکو با هدف تحقق مجدد وحدت مردم فلسطین برگزار کردند. نماینده گان گروه‌های فلسطینی همچنین دوشنبه گذشته با سرگیی لاوروف  وزیر خارجه روسیه دیدار کردند و از او خواستند تمام تلاش خود را برای جلوگیری از انتقال سفارت امریکا از تل‌ اویو به بیت المقدس انجام دهد.
خالد الگيندی  يكی از كارشناسان ارشد موسسه « بروكينز» و مشاور سابق در مذاكرات صلح دراين‌ باره مي‌ گويد: هنوز مشخص نيست اين توافق با قرارداد پيشين تا چه اندازه متفاوت است. اما آنچه اين توافق را بااهميت می كند، آن است كه ديگر رهبری اين توافق را واشنگتن برعهده نداشته  است.‌ او ادامه می دهد « شايد محمود عباس به دنبال آن است كه سمت اش را حفظ كند و از دولت جديدی كه از هفته آينده قدرت را در امريكا در اختيار می گيرد، در هراس است». امضای اين توافق در مسكو آن هم پس از سه روز نشست پياپی تنها بيانگر يک امر است؛ آن‌هم اينكه فلسطينی ها از ايالات متحده كه براي دهه‌ ها رهبری مذاكرات صلح را برعهده داشته‌ اند، فاصله می گيرند زیرا آن‌ طور كه از سخنان ریيس‌ جمهوری آتی امريكا مشخص است، او پيش از سلف خود به فكر امتيازدهی به شريك ديرينه اين كشور، اسرایيل است./ شرق

بامداد ـ  رخداد های مهم جهان ـ ۶/ ۱۷ـ ۱۹۰۱